Een optimale sporing heeft verschillende voordelen. Als eerste rijdt de fiets maximaal licht. Ten tweede slijten je banden - veel - minder. Ook zal de fiets niet naar één kant trekken.
Er zijn veel wegen die naar Rome leiden als het om de controle van de sporing gaat. Een simpel bokje met twee passchroeven is al bruikbaar. Je kunt ook twee hoeklijnen tegen je velgen aanklemmen en de afstand tussen de twee uiteinden opmeten.
Het kan ook nauwkeuriger, namelijk met laser.
Hans-Dieter Roesch rijdt in een Milan SL. Deze fiets ligt heel laag op de weg en dan werkt een bok niet. Hans-Dieter koopt twee goedkope Mannesmann 81135 Mini-Laser waterpasjes en klemt die tegen de velgen. De laserstralen worden geprojecteerd op een precies haaks op de fiets staand vel karton.
De afstand van de beide laser projecties moet bij voorkeur dezelfde afstand zijn als die van de laser projectie lampjes op de velgen. Uiteraard kun je prima meten met de bestuurder en bagage aan boord.
Hans-Dieter heeft een interessante site voor velomobilisten
Er staat nog geen Quest bij, maar dat zou wel eens snel kunnen veranderen.
De voordeligste leverancier is de Duitse firma Reichelt. De lasers kosten maar € 11,45 per stuk. Er komt € 12,50 verzendkosten bij, dus totaal € 35,40. Bestellen kan via deze URL.
5 opmerkingen:
Grappig, dat idee heb ik ook al eens gehad!
Alleen omdat ik weinig ruimte heb en ik m'n geld liever aan hoeklijn dan aan laserwaterpassen uitgeef (kun je meer mee doen als hobbyist)heb ik er voor de (C-)alleweder van af gezien...
Mvg Mick
Beste Wim. Ik reageer even omdat Jan Geel dat nog niet kan ! Hij gebruikte de lazer al eens om zijn achterwiel te controleren wat niet spoorde. Groeten Kees
Schitterend idee, ga dit mij zeker aankopen.
Doe dit nu met profielen, maar wat een gedoe...
Groetjes
Baron
Met een paar ALU profielen gaat het ook prima. Voor wat het waard is om zo nauwkeurig de stand te bepalen. De afstelling heeft toch ook een (on) nauwkeurigheid van een enkele draadgang. Frans Grotepass heeft hier ooit een oplossing voor bedacht om met een linkse en rechtse draad de afstelling nauwkeuriger te maken. En dan heb je ook nog de factor speling! Bovendien veranderd de sporing ook nog iets wanneer je in de fiets gaat zitten.
groet,
Eduard
Hi Eduard,
Natuurlijk kan het ook met profielen, zo deed ik het altijd. Het voordeel van laser is dat je het alleen kunt doen als je wil meten als je in de fiets zit.
Ook het achterwiel, ik heb twee keer een Quest gehad met een niet rechtuit lopend achterwiel, kun je uitstekend meten.
Verder gaat het met laser heel vlot. Met profielen moet je altijd je banden goeddeels leeg laten lopen.
Je hebt gelijk dat het afstelmechanisme standaard nogal grof is.
Groeten,
Wim
Een reactie posten