Op de ligfiets mailing lijst is een discussie aan de gang over de lekbestendigheid van verschillende banden, waaronder de F-lite.
Hans Wessels adviseert de F-lite met regen helemaal niet te gebruiken. Een verkeerde conclusie.
Ik heb in Nederland vrijwel zeker de meeste ervaring met GoCycle en dus ook met F-lite banden.
De praktijk leert dat GoCycle/F-lite banden, mits niet voorbij 60% van de levensduur, bij droge omstandigheden vrijwel nooit lek gaan. Ook bij het rijden in volle regen blijven de GoCycle/F-lite banden vrijwel lekvrij. Tijdens een regendag gedurende de reis naar de bronnen van de Maas hadden de vier fietsen met GoCycle/F-lite banden, deze 8 banden legden totaal die dag 1300 km af, geen enkele lekke band.
Op half natte wegen zijn de GoCycle/F-lite wel gevoelig voor lek raken. Dit is overigens niet alleen voorbehouden aan GoCycle/F-lite banden. Tijdens de rit in de regen naar CV over de Houtribdijk met 5 fietsers, raakten er 13 banden lek, één fietser rijdt met Marathon Racers, de rest met Kojaks.
De reis om Ierland vorig jaar reed ik met GoCycle banden. De hele reis van 2300 km geen lekke band. Pas op 5000 km kreeg ik de eerste lekke band. De GoCycle is dan voor 60% versleten en dan wordt het loopvlak wel heel dun.
Kojaks zijn behoorlijk lek bestendig, maar alleen als ze nieuw zijn. Het nieuwe loopvlak is vrij hard en dus lek bestendig. Als Kojaks rond de helft van hun levensduur zijn, afhankelijk van de rijder is dat tussen 3500 en 8000 km, komt een zachtere compound aan de oppervlakte. Dan worden het steentjes magneten en raken ook Kojaks vaak lek.
De nieuwe Tryker zal zeker lek bestendiger zijn dan de Kojak en de GoCycle/F-lite. Deze band vreet echter energie. Per uur rijden doe je er met de Trykers 5 minuten langer over dan met twee GoCycle/F-lite banden. Per dag van 8 uur fietsen leg je ongeveer 22 kilometer minder af. Dit nog afgezien van het beperkte comfort. Dan verwissel ik liever een keer een lekke GoCycle/F-lite. In een groep is het overigens wel hinderlijk dat er bij half natte wegen vrij regelmatig moet worden gestopt voor het wisselen van een lekke band. Dan is het als groep starten met nieuwe Kojaks waarschijnlijk de beste optie.
12 opmerkingen:
hoe komt het eigenlijk dat bij nat weer de kans op lekrijden vergroot?
ik moet trouwens zeggen dat mijn nieuwe kojaks ook behoorlijk graag steentjes enz tot zich namen, niet door de binnen band heen, maar wel goed voor sneetjes van 2 a 3 mm in het loopvlak.....
groeten Francis
Hallo Wim,
In de conclussie van Hans kan ik me wel vinden. Ongeveer 4 weken heb ik met F-lite gereden, de reden dat ik nu niet meer met de F-lite rij is dat gedurende de afgelopen natte dagen ik 1 lek per dag reed. Voor wwv is dit niet handig.
Groet,
Herman
Ik gebruik nu ook al het hele jaar GoCycles. Nog geen 1 keer lek. Ik vind de voordelen van de band zo sterk dat ik het op de koop toe zou nemen als hij inderdaad wat minder lekbestendig bij regen zou zijn. Maar tot nu toe geen problemen mee.
Ik rijd nog maar een kleine 800 km met de F-lites waarvan de meeste kilometers over vochtig wegdek. Wat weinig kilomters om conclusies te gaan trekken, maar nog geen een keer lek. Comfort is echt ongekend, klinkerwegen neem ik nu met plezier.
Nu moet ik wel zeggen dat ik met de voorgaande banden (Durano's onder de quest & Kojak onder de Fujin) ook zelden lek reed. Zo'n 3 keer per jaar misschien.
Groet,
Dirk
Hi Francis,
Nat weer zorgt er voor dat scherpe steentjes aan de band blijven kleven. De kans dat er dan een steentje bij volgende omwentelingen de band binnen dringt is dan veel groter.
Droog weer en kletsnat weer laten de steentjes niet aan de band kleven.
Groeten,
Wim
Ik fiets nu ca 4500-5000 km rond F-Lite vanaf eind juni. In weer en wind bij redelijke snelheid, maar ook wedstrijden. Ze staan op 4,5 bar en ik heb pas recent 1lek gereden door een grote puntige steen. Verder nog geen invreten van steentjes zoals bij de Kojak. Wel beginnen de wangen te slijten. Al mijn andere lekken waren door slechte passing van de binnenband of scherpe uitsteeksels op de velg. Superband.
Ik rij nog steeds met m'n eerste setje voorbanden Perfect Moirées (54x406), nu al bijna 14.000 km. Lekke banden die ik ermee heb gehad zijn op 1 hand te tellen, dát noem ik pas een superband !
Hey Wim,
mijn ervaring met de F-lite's is ook niet zo goed, ik heb ze er nu een dikke 1000km opliggen en heb al 4 maal plat gereden, Woon- werk verkeer. Met de durano's was dat wel heel wat beter, daar gemiddeld een keer op 1500 km lek.
Groeten
Etienne
F-lite banden op mijn nieuwe Quest laten monteren, na 1600km een veertiental lekken, allemaal steentjes die er door kwamen. Laatst vijf op een dag.
Een droog weer band is het dus zeker. De banden op 5 bar gehouden.
Heb nu Durano's gemonteerd om eens te vergelijken.
14 lekken in 1600 km is heel veel. Voorbij de helft van de levensduur nemen de lekke banden wel toe.
Bij droog of bij zeiknat weer geen problemen, bij halfnat weer wel nu en dan een lek.
Durano's zijn zeker lekbestendiger, maar comfortabel zijn ze zeker niet.
Groeten,
Wim
Goedemorgen Wim,
Ik dacht dat ik je ooit ergens heb zien schrijven dat je de zijkant van de F-lite's weleens insmeert met vloeibaar rubber. voornamelijk op de plekken waar de band tegen de kuip schuurt. Welk product gebruik jij daarvoor? Ik neem aan dat niet alle soorten vloeibaar rubber geschikt zijn.
Ik hoor graag van je.
Groetjes, Robert-Jan
Hi Robert-Jan,
Ik gebruik Bison Rubber-repair. Werkt makkelijk en blijft goed zitten.
Groeten,
Wim
Een reactie posten