De inmiddels veelbesproken stormstrip houdt me flink bezig. De eerste resultaten met PS 130 gietrubber waren al behoorlijk, de verwerking van deze dikke prut beviel me niet goed. Daarom maar eens gebeld met de specialisten van Poly-Service. Zij adviseren mij de veel dunnere PS 114 giethars.
Dan de kleurpigmenten. In de PS 130 strips scheen de amber kleur nogal door. Veel mooier dan de witte bouwmarkt tochtprofielen, maar toch. Naast de PS 114 bestel ik nu ook alle beschikbare kleuren. Dat is nog een heel gezoek. De originele Coelan PU pigmenten blijken in de kleuren geel, blauw en groen niet meer gemaakt te worden. Volgens de Poly-Service mensen kan het ook, onder bepaalde voorwaarden, met enkele epoxy pigmenten.
Al om kwart over zeven word ik wakker gebeld door de chauffeur die de doos van Poly-Service komt brengen. De pontbaas wil het gelukkig ontvangen en ik dommel weer in.
Vanmorgen rij ik eerst naar de familie Van Hattem om goede wol uit te zoeken om proeven te doen met de luchtstroom rond de stormstrips, het mini vizier en de nieuw te maken racetop. Marian heeft voldoende wol en enkele kleuren blauw, deze contrasteren mooi met het geel van de Quest, mag ik meenemen.
Op de heenweg naar Heerhugowaard heb ik de wind, Bft 3 tot 4, vrijwel achter me. Ik rij 43 km/u met hartslag 114. Op de terugweg, nu met de wind vrijwel op de kop, heb ik voor dezelfde 43 km/u hartslag 130 nodig. Hou ik dezelfde hartslag 114 aan als op de heenweg, dan komt de snelheid uit op 36 tot 37 km/u. Een 'verlies' aan snelheid van 6 tot 7 km/u.
Vanmiddag aan de slag met het gieten van de vele bestelde stormstrips. Uit twee plankjes zaag ik vijf hoekjes. Hierdoor kunnen er vijf profielen tegelijk gevuld worden. De dunnere giethars blijkt veel makkelijker te werken. Ook de uitharding kost nu geen 24 uur, maar enkele uren. De nieuwe profielen zien er prachtig uit. Mooie kleuren en zonder luchtbellen.
Al met al kan de prijs van de profielen een flink stuk omlaag. Alle kopers van de eerste zending strips krijgen het prijsverschil tussen de oude en de nieuwe prijs terug. Ook stuur ik iedereen die de gele profielen kochten kosteloos nieuwe profielen toe. Voor de nieuwe informatie ga naar de webwinkel.
2 opmerkingen:
Hoi Wim
Ik moet bekennen dat ik ook het onderzoek virus heb.
Ik heb een interessante reactie gehad van Chris Evans over Vortex generators. Zal jou wel bekent zijn uit de vliegwereld.
http://www.youtube.com/watch?v=YQO7SoULc3U&feature=related
Hier wordt uiteraard op hogere snelheden getest en voor een ander doel.(stallspeed verlagen) Toch is het effect wat deze kleine dingetjes hebben misschien ook te gebruiken voor ombuiging of juist versterken van luchtstromen bij de staart van de Quest.
Ik heb inmiddels sterk het vermoeden dat de instabiliteit van de Quest bij dwarswind vooral rond de muts/staart gezocht moet worden. Uit een test met een compressor en wat langere strip bleek dat juist bij de muts een sterke neiging tot 'staart' vorming (turbulentie) was waar te nemen van opzij. Als daar het 'golfbal met putjes effect' van Jan opgewekt kan worden zouden we op het goede spoor zitten denk ik.
Misschien dat de 'tochtstrip' daar al voldoende effect heeft, zeker jou nieuwe versie lijkt me beter geschikt.
Ik heb ook een vermoede dat die vortex generatoren de luchtstroom naar achteren dusdanig sterk kunnen versterken dat die turbulentie rond de muts vervalt.
Men spreekt zelfs in de luchtvaart van toename van de topsnelheid. Dat zijn twee vliegen in een klap!
Zeker de moeite van het onderzoeken waard.
Hoe dan ook, hier gaat zeker op den duur een verbetering uit komen waar we allemaal wat aan hebben.
Waarschijnlijk zeggen we achteraf, was het zo simpel? Maar we zijn er nog niet. Ik denk dat er eerst goed onderzoek gedaan moet worden. Dan met eenvoudig bewijs komen en dan is de massa om. Dan rijden we allemaal met een simpel aanpassing rond met een stabiele fiets en misschien weer wat sneller. :-)
Nu zijn we er nog niet.
PS.
In het filmpje met de compressortest op mijn site is ook heel fraai te zien hoe jou kleine vizier sterke aerodinamische verbetering geeft. Keihard bewijs!
Hi Theo,
Ik vind het bijzonder leuk dat jij ook meedoet om een veiliger en stabielere velomobiel te krijgen.
De nieuwe strips zijn prachtig. Ik ga ook testen met twee strips voorop, een centimeter of dertig uit elkaar. Hiermee hoop ik te bereiken dat de wind aan de zijkant van de romp wordt 'afgescheurd'.
Tegen het minivizier keken ook veel mensen raar op. Inmiddels is dit met 150 door mij verkochte en waarschijnlijk nog zo'n door fietsers zelf gemaakte varianten een 'onmisbaar' item.
Velomobiel.nl gaat ze nu standaard op alle nieuwe fietsen leveren.
Misschien komt dat met de stormstrip ook wel zo af :).
Groeten,
Wim
Een reactie posten