donderdag 29 maart 2012

Garmin Montana 600, na regen komt zonneschijn

Zoals eerder beschreven werd mijn Garmin Montana tijdens de reis naar de Bronnen van de Maas onbruikbaar. Het zogenaamde 'dead screen syndrom' overviel mijn Montana. Foutje van Garmin dat had kunnen worden voorkomen. Zij wisten welke serienummers dit probleem tijdens de fabricage ingebakken hadden gekregen.

Ik stuurde de defecte Montana op naar Garmin Nederland in Eemnes en kreeg enkele weken later een nieuw exemplaar.
En dan volgt er een diep tranendal. De netjes gekochte en gedownloade City Navigator Europa kaart 2011 wil niet op de nieuwe Montana ontgrendelen en zo sta ik met lege handen.
Dan maar even de support afdeling van Garmin bellen. Dat 'even' moet je snel vergeten. Je krijgt een vriendelijk bandje aan de lijn en precies een uur later heb je iemand van vlees en bloed aan de telefoon. Garmin blijkt de vervangen Montana niet in mijn account te hebben gewijzigd. Ik krijg een nieuwe code en download de nieuwste versie van de kaart. Als de kaart is gedownload en op de Montana is geïnstalleerd is alles .... nog steeds vergrendeld. Wel ...!
Mijn vrouw zegt 'koop gewoon een nieuwe kaart dan ben je van dit gedoe af'. Dat is mijn eer te na, ik heb er eerlijk voor betaald en nu moet Garmin maar zorgen dat het ook gaat werken.

Zin om weer een uur aan de lijn te worden gehouden heb ik niet. Ik kies nu voor de Engels sprekende helpdesk. Als ik binnen 10 minuten een Engels sprekende mijnheer aan de lijn heb, is mijn Engels plotseling niet best. De vriendelijke meneer, wij begrijpen elkaar echt niet :), stelt voor mij door te verbinden met ... de Nederlands sprekende helpdesk. Mooi, dat scheelt drie kwartier wachten aan de telefoon.
Een heel efficiënte mevrouw, ze heeft een Windows en een Apple computer op haar bureau, stelt vast dat het beter is dat ik met weer een geheel nieuwe product- en unlock code beter geholpen ben. Ze geeft me die code en nadat ik de zojuist geplaatste versie van de kaart er weer af kieper, zet ik de nieuwe kaart met de nieuwe unlock code via Basecamp er weer op.

Als we het gesprek beëindigen vraag ik of ik haar rechtstreeks mag bellen als het onverhoopt weer fout gaat. Helaas gaat/mag dat niet. Wel krijg ik een emailtje van haar met de toezegging dat als het nog niet werkt zij mij direct na een email van mij zal bellen.
Jullie raden het al, het werkt nog steeds niet. Nu wil de Montana helemaal niet meer opstarten, van de regen in de drup dus. Het apparaat blijft hangen bij 'making profiles'.
Mijn mailtje wordt, eerlijk is eerlijk, snel gevolgd door een telefoontje van Garmin. Het goede advies is de micro SD kaart te verwijderen. Die blijkt door alle gedoe corrupt geraakt te zijn. Na het herstel van dit 4 Gb kaartje in Schijfbeheer doet alles het weer. De zon begint weer te schijnen.
Er zit nu nog maar één kaart in mijn GPS, de routeerbare Garmin City Navigator Europa NT 2012.

Tip: Koop liever geen downloadable kaarten van Garmin als er ook een DVD versie is. In het laatste geval kun je alles van je computer en je GPS verwijderen en met een schone lei beginnen.

9 opmerkingen:

Willem zei

Hoi Wim,
Beetje vervelend maar niet ongewoon kijk maar eens op het gebruikers/klanten forum van waypoint.
Ik ben er al achter, de hardware is goed maar de software is knullig.
Enige weken geleden heb ik een instructie GPS bijgewoond van Waypoint in Heerhugowaard en vanaf dat moment was na een update (door de cursusleider) van mijn GPS de gehele City Navigator Europe 2012 uit dit toestel verdwenen.
Ook ik kon alleen nog maar opnieuw via Basecamp installeren dit is voor mij iets onbegrijpelijks.
Ik maak gelukkig alleen gebruik van DVD's +lifetime update maar toch wordt ik er niet vrolijk van.
Wat ik hier ook van andere klanten heb gehoord; de fietskaart BeNeLux 2012 is ook lang niet volledig en loopt enige jaren achter het is gewoon zonde van je geld.
Op mijn rechtstreekse benadering van de verkoper krijg ik alleen te horen dat als hij dit van te voren geweten had de man mij dit niet verkocht zou hebben.
Evengoed sterkte met het onwillige sd kaartje
Gr.Willem

Anoniem zei

Hoi Wim,

Mijn ervaringen met de service van Garmin zijn ook heel heel erg slecht.
Ik was zo teleurgesteld dat ik ging zoeken naar een alternatief.
Die heb ik gevonden. Een Iphone.
Die kun je ook heel goed. gebruiken voor gps navigatie.

Ik heb er drie dingen voor aangeschaft:
1)Een waterdichte bike mount van biologic. (45 Euro)
2)De app “MotionX-GPS” met gratis kaarten die je ook kunt downloaden op de iphone. Op de kaarten staan zelf de lf-routes en de knooppunten routes. Je kunt ook eenvoudig tracks downloaden of uploaden. Echt een hele goed app voor slechts 1 euro.
3)Externe batterij, omdat de iphone het maar 2 a 3 uur volhoudt met navigatie en dan is de batterij leeg. Ik heb hiervoor een externe batterij gekocht, waarmee ik de iphone 2 keer kan opladen.
De Sanyo KBC-L2B (40 Euro.)
Je zou misschien ook kunnen opladen met de accu van de Velomobiel.

Ik ben zeer tevreden met deze oplossing.
Ten opzichten van de Garmin quest, is de iphone met de motionx app veel beter.
De Iphone had ik al van mijn werk, dus ik heb maar 100 Euro uitgeven.
Een Garmin montana kost ongeveer 500 Euro? (exclusief kaarten?)
Het scherm van de iphone is wel. minder helder dan een Garmin, maar als de iphone in de juiste stand zet, dan is hij ook met volle zon leesbaar.

Extra voordelen zijn dat je muziek kunt luisteren en handsfree bellen.
(maar of dat veilig is tijdens het fietsen?)

Groet,
Winand

Wim Schermer zei

Hi Wijnandt,
Garmin software is slecht, de service ook. Ze laten de wachttijd voor de helpdesk bewust oplopen tot een uur om die mensen te weren die de handleiding niet willen lezen.
Heb je eenmaal een goede helpdesk medewerker aan de lijn, dan verloopt het wel goed. Ook deze medewerkers zijn niet blij met de extreme beveiliging van de kaarten.

De iPhone kan natuurlijk ook, ik heb er zelf een. Toch wil ik kunnen routeren met goede Europese kaarten. Dat kan met OSM, maar daar zitten nog een flink aantal problemen in. Met OSM kun je alleen korte stukken route laten uitrekenen, met de originele City Navigator Europe gaat zelfs een lange route goed.

Ik vind de iPhone als navigatie apparaat, vooral vanwege zijn stroomverbruik lastig. Met 2 setjes van 3 AA accuutjes, kun je met de Garmin Montana 20 uur rijden.
Ook het mooi grote aanraakscherm vind ik uitstekend.

Ik hou het dus maar op de Garmin al moet je soms wel heel veel doorzettingsvermogen aan de dag leggen.
Groeten,
Wim

Willem zei

Hoi Wim,
Overigens doet men bij Waypoint niet moeilijk over dit soort zaken mits je de bij hen gekocht hebt, het is dus niet mijn bedoeling Waypoint in negatief daglicht te zetten zij kunnen veel voor ons doen (ervaring) en staan achter het product.
Gr.Willem

Wim Schermer zei

Hi Willem,
Ik ben gemiddeld wel vrij handig met GPS spullen, maar als Garmin zelf een omruil van een GPS niet in 'mijn' bestand zet, krijg je nooit een werkende combinatie.

Ik denk dat je absoluut gelijk hebt dat bedrijven als Waypoint de klanten beter kunnen en zullen helpen als Garmin zelf. De Garmin helpdesk medewerkers zijn overigens wel goed, maar voor je ze te pakken hebt ....
Feit blijft ook dat je niet naar ze toe kunt rijden.
Groeten,
Wim

eduardbotter zei

Hoi wim,

Er gaat natuurlijk niets boven een apparaat dat is gemaakt om in de fiets te navigeren. Een ipod of iphone vreet gewoon teveel stroom en werkt niet zo handig als een Garmin. Motion-x lijkt leuk maar het is gewoon niet af.

Het gedoe met de software is wel heel vervelend. Daar heb ik ondertussen iets op gevonden: torrent. Even googlen en je hebt alle software 9en kaart materiaal) die je wil zonder het licentie gezeur. Ik heb mijn eerste kaart gewoon gekocht maar die kon ik na een update van mijn computer ook niet meer gebruiken. Dat was de bekende druppel.

Wim Schermer zei

Hi Eduard,
Ik heb ook tegen Garmin gezegd dat al hun software gekraakt op de diverse 'Torrents' te vinden is. De enige gebruikers die ze echt hinderen zijn de mensen die er eerlijk voor betaalden.
Garmin is zo star en willen dit niet veranderen.

Ik heb er ook een half jaar mee gewacht om het weer werkend te krijgen. Ik wist dat ik deze ellende voor mijn kiezen zou krijgen. Notabene door de schuld van Garmin. Zij wisten dat ze een aantal Montana's hadden afgeleverd met schermproblemen.
Groeten,
Wim

Maarten zei

Ik heb nog steeds een oude Topo NL op m'n GPS staan, maar als die omvalt zal ik hem niet missen. De kaart is uit 2004 geloof ik, en in de tussentijd is er het nodige bijgebouwd (de A5, vele wijken, ...). Voor wat betreft updates is die kaart een doodlopende weg.

Ik ben zeer te spreken over de OSM kaarten, in elk geval om mee te fietsen. Updates zijn geen enkel probleem - verrassing - en meestal is de kaart goed bij de tijd. Het enige waar ik op de Oregon nog wel eens ruzie mee heb zijn de kleuren. Er is geen track-kleur meer over die op alle ondergronden goed te herkennen is.

Ja, de OSM kaarten kunnen routeren, en dat wordt steeds beter. Ze vragen je al niet meer om van de brug te springen. Eigenlijk is mijn grootste bezwaar dat het zoeken van adressen moeizaam gaat. Naar waypoints of andere vooraf gedefiniëerde punten rijden gaat prima. Zo staan alle C1000 supermarkten er in. Dat was op vakantie toch wel erg handig. Helaas stond de Bever er niet is, maar goed.

Ik weet dat je al die restrictie ook kunt omzeilen met gekraakte versies. En als je dat doet omdat je je legale exemplaar niet kunt gebruiken, of geen zin hebt in het gehannes, dan kan ik daar nog in komen. Maar ik kies er zelf voor om de software dan maar helemaal niet te gebruiken. Overigens is voor de Mac de software die je nodig hebt om een kaart op de GPS de dumpen wel gratis verkrijgbaar. Die Mac is overigens ook een reden voor mij om Garmin te mijden. Ze bieden hun Nederlandse kaarten nog steeds alleen aan in PC-formaat. Je moet als Mac gebruiker dan zelf maar zien hoe je hem omzet. Ik heb het sterke vermoeden dat een kant en klare versie voor de Mac zonder restricties (gekraakt, kortom) via een torent zo te krijgen is. Geen zin in gelazer, ik kies voor OSM.

Nu nog eens kijken of ik de juiste keurtjes kan 'kopen' met een donatie aan OpenFietsMap.

Anoniem zei

Misschien was ik niet duidelijk genoeg. Maar met de externe batterij erbij kan ik ongeveer 9 uur navigeren met de Iphone.
Dat is voor mij voldoende. (zoveel uur fiets ik niet per dag)

Voor de motor gebruik ik ook mijn iphone om te navigeren.
Daarvoor heb ik de navigon (europa) app gekocht.
Dit zijn routeerbare kaarten. Gesproken aanwijzingen zijn wel prettig op de motor.
Op de fiets vind ik het overbodig.
Echter op de Navigon kaarten staan geen fietspaden of LF/ knooppunten routes op.
Voor het fietsen vind ik de OSM kaarten veel beter dan de Navigon kaarten. (Een Garmin company)

Routes in Nederland maak ik in de fietsroute planner van de fietsersbond. Echt een aanrader.
De GPS tracks kun je downloaden en in je navigatie device zetten.

Maar ik zal eerlijk toegeven dat als de Montana niet zo duur was en de Service van Garmin beter was, dan had ik zeer waarschijnlijk de Montana gekocht.

Groet,
Winand