Vanmorgen rij ik om half 8 de pont op. De rit gaat naar Woerden voor de jaarlijkse vergadering van de NVHPV, duidelijker, de Ligfietsvereniging. Het is 5 gr. C en nog droog. Binnen een half uur sta ik voor een net wegvarende pont over het Noordzee kanaal.
Met een klein half uur vertraging kan ik via Halfweg, met dankzegging aan Martin Merkelbag voor een efficiëntere route daar, doorrijden naar Schiphol. Dan naar Uithoorn om de pont over de Amstel te vermijden. Mijn god wat een waardeloos fietspad is dat. Kedeng, kedeng, het houdt maar niet op. Allemaal smalle betonplaten die schots en scheef liggen. Dankzij de schokdemper achter kan ik nog 34 km/u rijden.
Een paar minuten na tien uur arriveer ik in Woerden. Het is er gezellig druk en het uitdelen van diverse meegenomen bestellingen kan beginnen.
De vergadering verloopt redelijk vlot. Er wordt een mooi nieuw logo gepresenteerd dat het ligfietsen ook echt representeert. Heel wat beter dan het oude meccanodoos logo dat nu wordt gebruikt.
Een belangrijke beslissing van de vergadering is het niet langer verplichten van een helm bij wedstrijden. Het mag natuurlijk wel, maar eindelijk wordt ingezien dat helmen niet de veiligheid bieden die er aan wordt toegekend. Vooral bij vallende ligfietsers veroorzaken helmen soms meer verwondingen dan als er geen helm zou worden gedragen.
Jan Limburg, die vele jaren actief is geweest als penningmeester, zwaait af. Hij wordt opgevolgd door Maarten Heckman. Ida Sabelis verlaat ook het bestuur. Voor haar wordt nog een opvolger/opvolgster gezocht.
Tussen de middag zijn er diverse belangstellenden voor de stormstrip op mijn fiets. Ook de wegligging van Quest, Strada en Mango komt uitgebreid ter sprake. Ik demonstreer het totale gebrek aan demping met de toevallig in de buurt staande rode Quest van voorzitter Kees van Malssen. Ik duw hard op de tunnel en de achterste rand van het instapgat. Bij het direct loslaten veert de Quest uit, springt letterlijk een aantal centimeters van de grond omhoog en stuitert een aantal centimeters verder weer neer.
Uiteraard doe ik met dezelfde kracht hetzelfde met mijn fiets. Mijn Quest komt vlot, maar volledig gedempt weer omhoog. Het achterwiel blijft op de grond. 'Doe mij er maar één' is hier en daar de reactie.
Tenslotte valt een enkele ligfietser op dat ik mijn richtingaanwijzer Leds met gele tape heb beplakt. Dat ontlokt enthousiaste reacties. In een volgende posting leg ik uit waarom ik dit doe.
Om 17.00 uur rij ik weg uit Woerden. Het regent licht maar met de racekap op is dat geen probleem. Had ik vanmorgen nog wat hinder van hele fijne mistdruppeltjes op de buitenkant van het vizier, nu parelen de grotere regendruppels er dankzij de ProVision Anti-rain heel makkelijk van af. Met 40 tot 45 km/u rij ik noordwaarts om zoveel mogelijk kilometers in daglicht te kunnen afleggen.
De heen- en terugroute heb ik, ietwat aangepast, met de planner van de Fietsersbond gemaakt. De Garmin Montana 600 op het stuur is een genot om mee te rijden. Zonder mis rijden in één keer de bijna 75 km enkele reis afleggen is heel prettig.
De pont over het Noordzee kanaal ligt, bij wijze van uitzondering, nu voor me klaar. Even voor half acht, na 75 km comfortabel in de regen rijden, ben ik weer thuis.
150 km
9 opmerkingen:
Apart logo.
Ik zie er een zwangere vrouwelijke ligfietser in of het is Kees van H. met een bandana
Vanwaar die associatie met een zwangere ligfietser (de toevoeging "vrouwelijke" kun je volgens de biologie-lessen die ik heb gevolgd wel weglaten)?
Wim - die wel een beelddenker is, maar nu toch moet afhaken.....?
Ach, "oude meccanodoos logo"...
Het zijn juist vaak gezworen velomobilisten die hun fietsbeweging wensen te beperken tot rondjes draaien aan een fietsketting!
Ik was eigenlijk van plan mijn voorkeur vh oude logo in Woerden uit te komen spreken. Maar een verblijf van 10:00 tot 17:00 om te stemmen op een verloren zaak: Ach wat!
Mvg Mick
Hi Mick,
Het had niks geholpen als je tegen had gestemd. Van de de 35 stemmers waren er 6 voor het oude logo, de rest voor het nieuwe.
Groeten,
Wim
Overigens is het nieuwe logo niet zonder meer aangenomen.
De merk herkenbaarheid van de beide fietsen zal worden verminderd. De tekstgrote verhouding tussen Ligfietsvereniging en NVHPV zal dichter bij elkaar gebracht worden.
Ook moest er 'iets' met water en lucht ingebracht worden.....
Verder vind ik het een prachtig logo van Robin Pols.
Wat mij betreft mag hij zo gebruikt worden. Fris, kleurig, modern, aansprekend, duidelijk en overal voor te gebruiken in elke afmeting. Met de tijd dus op een Buff voor elk NVHP lid.
Hmmmm,helmplicht tijdens wedstrijden afgeschaft ik hoop maar dat het niet fout gaat...we rijden allemaal met slechts 1 zeer kwetsbare pentium22 in ons hoofd en deze discussie is dus al gelopen.
De helmplicht is nu nog niet afgeschaft. Op de vergadering is besloten om de helmplicht pas af te schaffen na publicatie van een artikel waarin dit besluit (grondig) onderbouwd wordt. Hierna is het overigens niet verboden om een helm te dragen.
Meer details worden op het moment op de LML besproken. Eén detail dat tijdens de vergadering gemist is, is het huishoudelijk reglement van de NVHPV, regel 10g: "De WedstrijdCommissie (WeCo) organiseert wedstrijden, conform het eigen wedstrijdreglement. Dit reglement mag niet strijdig zijn met de reglementen van de WHPVA. Voorts is de commissie verantwoordelijk voor het publiceren en bijhouden van wedstrijdresultaten."
In de regels van de WHPVA staat keihard dat er een helmplicht is (regel 3.2.7.1). Dus afschaffen van de helmplicht in de NVHPV regels is ofwel een wassen neus, want de WHPVA regels zijn al expliciet geldig (het is slechts een vereenvoudiging), of het is een zaakje van symboolpolitiek. Kiest U maar. Voorlopig rijden we nog wel rond met een helmpje tijdens wedstrijden.
Het lezen van de regels kan overigens geen kwaad. Er zitten meer leuke details in.
Mijn beperkte verslag over de vergadering van de Ligfietsvereniging beoogt niet volledig te zijn. Is ook niet bedoeld voor de wedstrijdrijders.
Op een ander medium wordt deze discussie verder wel uitgediept.
Groeten,
Wim
Woei... Dus ik moet ProVision Anti-rain gebruiken voor de buitenkant.
Voor de binnenkant gebruik ik voorlopig de voor mij het meest werkbare anti-condens middel: groene-dreft.
Gele dreft heeft de neiging om bij -5..-7 te bevriezen en daarna kapot te gaan als zeep (wordt vettig), groene dreft bevriest ook wel maar ontdooit wel goed.
Bij de huidige temperaturen komt er bij mij altijd een mooi filmpje van water aan de binnenkant.
Voor de mensen die mij niet kennen: ook in de winter ben ik na de minste geringste beweging een lopende waterval.
Dus als iemand een beter alternatief weet dan het insmeren met bijna pure dreft aan de binnenkant :-).
Een reactie posten