Risse Racing in de USA is 'very excited' om samen met Velomobielonderdelen.nl een markt te betreden waarvan zij zelfs nog nooit gehoord hadden. Ze zijn heel happy met de goede resultaten van hun dempers voor gebruik in onze velomobielen.
Velomobielonderdelen.nl heeft 60 dempers besteld waarvan de eerste 20 al in april in ons land arriveren en geleverd kunnen worden in Nederland en andere landen. Dat zijn er nog lang niet genoeg om alle bestellingen te honoreren. Twee weken later arriveren de volgende 40 dempers. Dan kunnen alle bestellingen tot nu toe worden geleverd.
Risse heeft Velomobielonderdelen.nl aangesteld als exclusief distributeur voor Europa. Dit is belangrijk om de investering in een voorraad nieuwe dempers en onderdelen te kunnen rechtvaardigen.
Om de prestaties van de demper nog verder te verbeteren zullen er titanium 8 mm draadeinden beschikbaar komen. Titanium is 45% lichter dan RVS. Deze titanium draadeinden verlagen het gewicht van de dempers met ruim 15 gram. De Genesis demper wordt daarmee 15 gram lichter dan de originele veerpoot. De Astro 5 is dan nog maar 26 gram zwaarder dan de originele veerpoot.
Zaterdag is de Astro 5 demper weer uit de Quest van Jan Reus gehaald. Dat ging niet makkelijk, sterker, ik heb de Astro 5 demper uit Jan's handen moeten rukken :). Jan wil niet meer zonder rijden.
De Astro 5 zit nu in mijn Quest en de Genesis demper gaat naar Bram Smit om te worden getest in zijn Mango. Helaas leveren de experimenten met de Rockshocks Ario 2.2 demper in de Kunis variant nog niet de gehoopte resultaten op. De fraai ontworpen constructie met hevel werking functioneert op zich goed, maar de aluminium verbindingsstang tussen de demper en de hevel breekt.
Ook Bram denkt dat de Risse demper het goede ontwerp is. Hij mag het de komende week zelf proberen.
De demper carrousel draait door. De German:A demper waar ik 2000 km met veel plezier mee heb gereden gaat naar de Quest van het ROC in Helmond om daar dienst te doen bij de Shell Eco Marathon.
4 opmerkingen:
Hoi Wim, ik neem vrijdag die pomp slangetjes mee.
Gr.Willem
Wim, when I installed my new shock it occured to me the ride height at the rear of the Quest and the angle of attack could be changed. My original shock was 42cm long, Your drawings shows the new shock at 40cm. Obviously the ride height will change based on the pressure in the shock and the rider weight. Do you know how to set the angle of attack of the Quest for best aerodynamics. Should the bottom of the Quest be measured and set up at a certain angle?
Thanks, Greg
Hi Greg,
The original shock is 40 cm long, measured centre eyelet - centre eyelet.
For best aerodynamics the bottom of the Quest must be - loaded - at the same height above the pavement, front and rear. It depends of the tires you use on the frontwheels and rear wheel.
With the Risse shocks I can easily adjust the height with the air pressure in the shock. If the velomobile is tending to be too low in the rear, I can adjust the standard (8 cm) 8 mm treaded rod for 1 tot 1,5 cm. Of course I can easily mount a slightly longer treaded rod.
In my Quest with F-Lites, the bike in the front is unloaded about 15 cm above the floor, the rear about 16 cm.
My rear tire is 50 mm Furious Fred. Loaded, I am 85 kgs, the Quest sags about 1,4 cm in the front, 2,4 cm in the rear. Thus the distance to the floor is loaded about 13,6 cm, front and rear.
Best regards,
Wim
Wim, thanks! Your information was very helpful.
Thanks,
Greg
Een reactie posten