Jan Reus doet mee aan de uurrace tijdens CycleVision. 'Om mij op te jagen' zegt ie. 'Dan moet je wel van goede huize komen vriend Jan' repliceer ik. Nou dat komt Jan. Hij heeft voor zichzelf een extra lage racekap gemaakt met een fraaie speciale voorziening om de ventilatie in de fiets te verbeteren. Dit is een Nacaduct. Een Nacaduct heeft tot doel om frisse lucht in de fiets te brengen zonder dat dit ten koste gaat van de stroomlijn. De idee is dat op plaatsen waar overdruk ontstaat, en dat doet het voor het vizier, zonder straf lucht is weg leiden om binnen de fiets voor verkoeling te zorgen. Dit zou gunstiger kunnen uitpakken dan het eerder open zetten van het vizier. Bekend is dat bij 50 km/u het 2 cm openen van het vizier 1 tot 1,5 km/u snelheid kost.
Het effect van de Nacaduct is spectaculair. De luchtstroom die via de Nacaduct binnen komt is gericht op mond en hals, de beste plaatsen voor een maximaal koelend effect.
Jan is de beroerdste niet en wie appelen vaart, wie appelen eet. Jan maakt ook voor mij een zo laag mogelijke racekap met ... Nacaduct.
Deze kap is niet alleen laag maar bovenin ook smaller dan de standaard kappen. Het doel is tweeërlei, verminderen van het frontaal oppervlak en een betere aansluiting op de tunnel achter het hoofd. Het super comfortabele drielaags Ventisit matje moet dan wel plaats maken voor een Spartaans 1-laags matje.
Op de foto's is het verschil goed te zien. De beide kappen zijn nog niet af maar dat komt volgens Jan wel goed.
Dinsdag is het dakframe klaar. Dat komt goed uit omdat er mogelijk nog een rit naar Velomobiel.nl aan zit te komen.
De T-vormige 'kleerhanger' achter de stoel is precies naast de las gebroken en moet vervangen worden. Ik zal proberen dit onderdeel te demonteren en te laten lassen. Helaas dus geen trainingsritjes tot dit euvel is verholpen.
9 opmerkingen:
Is het mogelijk bestaande kappen aan te passen ?
Welkom bij de club van klerenhanger brekers. Die groeit gestaagd. Lassen is een ding, maar hij moet ook verstevigd worden. Standaard word een nieuwe met extra schraag gemonteerd.
Ik heb de mijne gisteren vervangen.
Slim dat luchthappertje. Zonder al die afsluiten strips, maar met rubber pootjes onder de kap vind ik het al heel aangenaam vertoeven. Gisteren nog eens getest bij VM.nl.
Denk je aan de helm onder de kap? Of zou het met Cyclevision niet verplicht zijn meer?
S098,
Dat is inderdaad mogelijk. We moeten even kijken hoeveel werk het is.
Groeten,
Wim
Hi Theo,
Bij racen maak je veel warmte die aero-dynamisch beter wordt afgekoeld met de Nacaduct.
Ik ga er van uit dat ik mijn helm nog wel op kan.
Groeten,
Wim
Hallo Wim,
Kwam onderstaande tegen over Nacaducts om optimale diepte en vorm te berekenen: http://sports.racer.net/tech_info/index.htm
Grote probleem bij mij is vooral condensvorming (daarom laat ik vizier stukje openstaan). Zou eens moeten kijken hoe e.e.a. geplaatst kan worden om en te koelen en de luchtstroming rond de deflector te optimaliseren. Ben ook wel geinteresseerd om een bakje onder mijn kap te monteren...
Groet,
Michiel
Wat doet zo'n nacaduct bij regen ? Wordt het dan een gratis hogedrukdouche of zit daar een slim kanaal achter ?
Dag Wim,
Misschien zie ik het niet goed, maar de vorm van die NACA duct verbaast me wat.
Het lijkt erop, dat de duct aan de voorzijde van de kap (kant van de neus dus) meteen zijn uiteindelijke diepte heeft.
Dat moet toch anders? de diepte moet juist geleidelijk groter worden....
groeten, Klaas.
Dag Jan,
Sorry voor de late reactie. Ik was door Apple op iCloud gezet en nog niet ingelogd.
De huidige Nacaduct is inderdaad een watervanger.
We kijken hoe we dat, mogelijk verstelbaar kunnen maken.
Groeten,
Wim
Dag Klaas,
De vorm van deze eerste Nacaduct is inderdaad niet goed. Kijk maar eens op mijn posting van CV, daar staat de goede versie.
Groeten,
Wim
Een reactie posten