Clément Pillette heeft een oranje deelbare carbon toer/racekap die uiteraard speciaal voor de XS is ontworpen.
Vandaag zie ik een filmpje op YouTube staan waarin hij van zijn huis naar zijn werk rijdt. De gereden snelheid staat continue in beeld. Je kunt je ogen niet geloven. Vrijwel continue een stuk boven de 50 km/u. Cléments conclusie na enkele onder vrijwel identieke omstandigheden gereden ritten is dat de toer/racekap de snelheid met 6 km/u verhoogt.
Clément schrijft me:
In order to give a representative idea of the speed gain, I compared my best morning commute without the racecap (but with the mini visor) with my best morning commute with the racecap. The weather conditions were similar at the reference weather station from Den BiltDe vraag is wel waarom de XS met racekap zoveel sneller wordt, relatief sneller dan de Quest en Strada. De hoofdoorzaak moet worden gezocht in de veel betere aerodynamische vorm van de tunnel achter het hoofd. Daarnaast is de XS 5 cm lager en de omvang, het omspoeld oppervlak, is kleiner. Hiermee zijn de drie belangrijkste factoren die de snelheid bepalen, positief beïnvloed.
9th of August 2012, from 7:50 till 8:30 am, 15.9°c, 4km/h northwest wind (side back wind)
27th of July 2012, from 7:50 till 8:30 am, 18°c, 5.6km/h north east wind (also side back wind)
As you will see on the graph, on the straights, I am about 6km/h faster with the racecap compared to the mini visor. That's a great gain.
4 opmerkingen:
Vind je de conclusies niet wat voorbarig?
Zou luchtvochtigheid, conditie, nachtrust, etc. er niets mee te maken hebben maar alles door de door jouw bericht genoemde punten komen?
Ik heb met dezelfde fiets, al dan niet met racekap, dezelfde snelheidsverschillen en soms zelfs meer.
Waar ik vandaag 35 km/h reed, rijd ik ook wel eens 55 km/h.
Ik trek die conclusie niet, Clement Pillette trekt die.
Wel heb ik zelf vastgesteld dat bijv. Jos H. mij in een gewone Quest niet bij kan houden. Nu hij in een XS rijdt, rijdt ie zo maar 5 tot 6 km harder dan ik.
Groeten,
Wim
Quemo, of course, it isn't accurate as if I was indoor, with a power meter, with the exact same temperature, same atmospheric pressure and same humidity level. Nevertheless, after more than 2000 km of experience with the racecap, I can confirm the gain given by the racecap. For the two commutes compared, my condition was optimal in both cases. On a daily basis, I collect the following data during my commute: temperature, heart rate, cadence, time. I also add in my excel file the weather information collected at Den Bilt. I have more than 12,000km of commute data collected.
Een reactie posten