Tot nu toe zijn er alleen 20" banden getest met de pendel. De resultaten zijn zo betrouwbaar dat het ook nut heeft om 26" banden met deze pendel te testen. Daar zijn nu nog geen wielen voor. Ymte van Velomobiel.nl wil best een tweetal 26" wielen met 70 mm remtrommels spaken.
Tot op heden heb ik vrijwel uitsluitend gezocht naar de snelste banden. Veel bloglezers vroegen mij echter om ook echte winterbanden te testen. Interessant is het voor mij om de juiste strategie voor banden in winterse omstandigheden te formuleren. Hoe 'zwaar' loopt een Marathon Plus nu echt. Ik ga deze testen in vergelijking met onder meer de Marathon Greenguard. Ook zal ik een minder lekbestendige band testen met de Michelin Protek Max binnenband.
Vanmiddag rij ik naar Driehuizen om bij Sebastiaan een voetenstrip te bezorgen.
Na een hagelbui wakkert de wind tot heel hard aan. Op de dijk van de ringvaart wordt de Quest stevig heen en weer geslingerd. Goede reden om ook op de racekap een stuk stormstrip te maken. Dat moet in zwart op de carbon liggende deksel en donkere band van de kap. Na de bui rij ik huiswaarts en zie een fraai schouwspel van de ondergaande zon achter mooie wolkenpartijen.
5 opmerkingen:
Haa Wim,
Dat is goed nieuws. Ik hoop dat er ook andere 26 inch banden, zoals de Perfect Moiree en de Kojak mee kunnen in de test, en ben ook wel benieuwd naar testen (verschillen) bij zeg vriesweer en een lome zomertemperatuur.
Beste Wim,
Ik ben van plan om Swalbe Dureme (voor tandem) / Marathon XR (achter) te gaan gebruiken zit een van deze ook in je testplannen?
Dag Menno,
Ik weet nog niet welke banden het uiteindelijk gaan worden. Ik kan natuurlijk niet alles testen. Per band ben ik toch een paar uur bezig.
Ik doe het in overleg met Ymte van Velomobiel.nl.
Groeten,
Wim
Heel fijn dat je hebt laten overhalen Wim.
Ik dank dat je daar veel mensen een plezier mee doet.
Bedankt voor je inzet en moeite alvast.
Toevallig heb ik ook zitten spelen met een strip in, voor onder 'mijn' vizier. De defusor kan ik missen. Hij is zelfs hinderlijk. Maar enige luchtstroom geleiding is nog wel zinvol denk ik. Vooral als het vizier op een 2 cm kier staat. Dan is de stroom niet meer op het vizier gericht maar naar binnen. Ik heb nog een stukje rood om te experimenteren met de plek.
Dag Theo,
De diffusor is bij lagere temperaturen een absolute must. Wij maken ze nu van 0,5 mm dik Lexan. De functie van de diffusor is de wind naar de binnenkant van het vizier te leiden. Omdat de temperatuur van de lucht buiten en binnen het vizier gelijk blijft, beslaat het vizier niet.
Om te voorkomen dat warme lucht uit de fiets naar het vizier komt hebben wij bewust het hoofdgat kleiner gemaakt dan Sinner. Ook als je het vizier een stukje opent bij regen of tegenliggers in het donker, krijg je geen nare wind in je gezicht.
De diffusor kan laag blijven, je moet er moeiteloos over heen kunnen kijken.
Al met al vertraagt de luchtsnelheid zodanig dat de hoeveelheid regendruppels in je gezicht bijzonder gering wordt.
Hier is heel lang over nagedacht en ik ben van mening dat zich dit uitbetaalt.
Tot die conclusie ben jij ook gekomen door de Sinner kap te modificeren naar ons voorbeeld.
Wij kunnen natuurlijk een kit ontwikkelen om de Sinner kap te modificeren, maar dat hoeft niet. Jij hebt dit al gedaan met foto's en beschrijving. Zelf zou ik ook de zicht beperkende stukken carbon weghalen. De Sinner kap is bijzonder sterk gemaakt dus dat kan gemakkelijk.
Groeten,
Wim
Een reactie posten