woensdag 20 februari 2013

Frezen VeloTilt nu goed op gang












Het frezen van de schuimplug van de VeloTilt is nu goed op gang. De operator van de freesmachine is door een vervelend ongeval van zijn echtgenote even uit de running geweest. Hierdoor  is er wat vertraging ontstaan. Studenten mogen de frees niet zelf bedienen.

De eerste plaat van 4 stuks is nu klaar. Op de foto is de tweede samengestelde plaat BASF Styrodur nu enkele uren onderweg. Per plaat duurt het frezen ruim 30 uur. Dit duurt zo lang om een zo glad mogelijk oppervlak te verkrijgen. In de avond is deze plaat ook klaar.

Begin volgende maand worden de onderdelen voor het tilt mechanisme door Risse Racing naar Nederland verscheept.

Vanmiddag rij ik naar Enkhuizen. Het is met 1,5℃ en Bft 4 uit het zuidoosten gewoon koud. De racekap biedt heerlijk comfort en meer dan een dun ondershirt en een dito met lange mouwen is voldoende voor de eerste frisse kilometers. Nog voor Driehuizen kunnen de mouwen al opgestroopt worden. Met rond de 37 km/u koers ik over de mooie dijken van de Schermer naar eerst Hoorn en dan Enkhuizen.

Langzamerhand wordt de bedrijfshal in Enkhuizen compleet. De nieuw geïnstalleerde centrale verwarming brandt. De afgelopen dagen is de professionele afzuiginstallatie in de spuitcabine geplaatst. Een deel van de daglicht TL verlichting, kleur 865 is gemonteerd.

In de nieuwe bedrijfshal zijn Jan Reus en Jan Geel bezig met het aanbrengen van het plafond in de spuitcabine. Dat gaat prettig met zijn tweeën. Als het plafond erin zit kan ook de daglicht TL verlichting worden ingebouwd.

De eerste reparatie, een groene Strada, staat al binnen. Dit betreft een aanrijdingsschade. Gewone reparaties doen wij niet. Op dit moment worden door anderen in Noord-Holland initiatieven daartoe ontwikkeld. Als de tijd rijp is meer daarover.

Na de thee staan de mannen snel weer op de trap om de gipsplaten te bevestigen. Ik ga weer terug naar De Woude. Voor de wind rijdt het heel makkelijk. Op de lange rechte stukken is 45 km/u prima te doen.



12 opmerkingen:

Rene van den Berg zei

Ik voel kriebels...moet er bijna elke dag aan denken als ik op mijn gemakje met 45 km/uur door het landschap glijd. Zal het dan toch echt 60 km/uur worden straks?




De Bobslee zei

Ik vraag me af waar al die 2de hands Questen, Strada's en Mango's naar toe moeten straks?

Groeten, Adri.

Wim Schermer zei

Adri,
Zo ver is het nog lang niet, als het er al van komt.
Alles moet eerst nog maar eens waargemaakt worden.
Groeten,
Wim

Wim Schermer zei

René,
15 km/u is wel heel ambitieus. Maar zelfs 10 km/u is al heel spectaculair. We zullen zien.
Groeten,
Wim

Wim zei

Ik vraag me af waarom iemand heen en weer zou willen wiebelen in een VeloTilt, als je ook lekker stabiel in een "gewone VM" kan zitten :)

Maar even serieus. Na alle positieve geluiden wil ik eens een kritisch geluid laten "horen". Volgens mij is elke ontwikkeling namelijk gebaat bij een kritische blik:
- Met een tweewieler kun je heel snel door bijvoorbeeld een S-bocht fietsen.
Is het tilting-systeem straks wel snel genoeg of hang je in de tweede bocht nog naar de kant van de eerste bocht?
- En als je op een recht stuk met flinke wind van opzij moet fietsen, moet je dan net als bij een tweewieler ook "tegen de wind in gaan hangen"?
En wat als dan in één keer de wind wegvalt?

Dat zou namelijk betekenen dat je het nadeel van een tweewieler in een driewieler gaat verwerken.

Normaal gesproken is het voordeel van een driewieler juist dat je ook met harde wind van opzij nog redelijk stabiel kunt fietsen.

Dan is er volgens mij nog een nadeel:
- Bij een rijdend object met (meerdere) wielen is de vertraging het grootst door remmen op/aan de voorwielen te monteren. De VeloTilt heeft straks maar één voorwiel.
En waar gaat dan de massa/het voertuig naar toe, als er in een bocht (hard) geremd gaat worden?

Ik volgde en volg de ontwikkelingen van dit project met veel interesse en ik vind het sowieso bijzonder dat er mensen zijn die dit in de praktijk gaan uitproberen.

Succes.

Wim zei

Ik zag zojuist dat er op 8/9/'12 al veel reacties zijn gepost met punten/argumenten die ik noem. Veel van die reacties zijn duidelijker/beter/vollediger dan die van mij :)

Wim Schermer zei

Dag Wim,
Zo stabiel is een velomobiel helemaal niet. Je wordt continue heen en weer gegooid. In de VeloTilt blijf je rechtop. Daar bewegen de achterwielen, niet de body. Zijdelingse bewegingen zijn een belangrijke vermoeiingsfactor bij velomobielen. VeloTilt heeft daar totaal geen last van. Rij maar eens op een hellend fietspad, knap vermoeiend.

Van het tilting systeem merk je helemaal niks, het rijdt 100% als een tweewieler.
Je kunt inderdaad tegen de wind in gaan hangen. En als de wind wegvalt stuur je weer tegen, net als een tweewieler. Die vallen toch ook niet direct om? De VeloTilt krijgt een in 5 stappen instelbare demping tegen zijwind, van volledig ongedempt tot volledig geblokkeerd.
Je kunt de VeloTilt ook als een gefixeerde velomobiel rijden. Het tilting mechanisme kan hydraulisch worden geblokkeerd. Dan wordt het weer een gewone driewieler.

De VeloTilt krijgt schijfremmen op de achterwielen en een trommelrem voor. Ga er maar rustig van uit dat de VeloTilt eerder stil staat dan een gemiddelde velomobiel. Ook bergaf zit ik liever in een fiets met schijfremmen dan met trommelremmen.
Remmen in een bocht met de VeloTilt is veiliger dan remmen met een velomobiel. De VeloTilt hangt in de bocht en heeft geen kiepneiging. De beide achterwielen hebben een enorme weerstand tegen wegglijden.

Maar.... alles moet in de praktijk nog maar blijken. Als ik naar de gevestigde orde in velomobielland had geluisterd dan zou ik er nooit aan begonnen zijn. Die voorspellen in koor dat het gegarandeerd een debacle gaat worden.
Het kan inderdaad op een totale mislukking uitlopen. Dat verwacht ik overigens niet, maar het kan wel. In elk geval hebben we dan veel geleerd.
Groeten,
Wim

Mick zei

Hoi Wim,
Kantelend door de bochten rijden gaat prima. Hoewel ik met de Noomad-roets nogal wat wind vang heb ik er totaal geen problemen meer mee. Nu 2x woon-werk mee gedaan.
Het is vooral oude tweewielerangsten overwinnen...
Mvg Mick

Mick zei

Hoi Wim,
Kantelend door de bochten rijden gaat prima. Hoewel ik met de Noomad-roets nogal wat wind vang heb ik er totaal geen problemen meer mee. Nu 2x woon-werk mee gedaan.
Het is vooral oude tweewielerangsten overwinnen...
Mvg Mick

Unknown zei

Geweldig om te zien dat de werkplaats zo snel vordert!

Groeten David

Francis zei

en zo wordt werk weer een hobby :-)

ik ben benieuwd hoe alles uitpakt.

Groeten,
Francis

Corn-Dolly zei

Ik heb met de tilt van Raptobike gereden in de stromende regen op een spekgladde ovaal. Je merkt niets nadeligs van de tilt, alleen voordeel. Ik ben geen bochtenrijder en al helemaal niet als het nat is. Nu ben ik volluit gegaan. Gewenning duurde 100 meter. Ik draai ook bij nagenoeg stilstand nog rondjes van 3-5 meter diameter met 1 hand aan de grond. Fenomenaal!
Andere tilt systemen kunnen alleen maar nog beter zijn.