dinsdag 26 maart 2013

Quest is onthoofd



ROC ter Aa in Helmond doet ook dit jaar weer mee met de Shell Eco Marathon. Vorig jaar reden zij 433 km op een liter GTL, uit aardgas gemaakte dieselolie. Dit jaar moeten er liefst nog meer kilometers worden afgelegd. Op alle fronten wordt de Quest geoptimaliseerd. De luchtweerstand kan lager worden als de rijder dieper in de fiets zit. Het frontaal oppervlak kan dan lager worden.

Eén van de mogelijkheden is het onthoofden van de Quest. Die klus is door velomobielonderdelen.nl uitgevoerd. De voorkant van de top wordt met een Lexan ruit doorzichtig.

Eerst wordt de tunnel in zijn geheel van de top afgezaagd. Er wordt een nieuw spantenraam gemaakt en daarop wordt schuim gelegd. Dan wordt het geheel gelamineerd met carbon en geplamuurd en gespoten. Als laatste laag wordt er blanke lak over gespoten. Dank zij de nieuwe verfmengcomputer kunnen er nu 18.000 kleuren worden gemengd.

Een standaard carbon deksel van de toer/racekap wordt ontdaan van zijn opstaande randje. De hele binnenkant krijgt een laagje schuim en een laagje carbon. Hiermee wordt voldaan aan één van de veiligheidseisen dat het geheel voldoende sterk moet zijn.

Om voldoende licht in de fiets te krijgen worden er tien grote gaten in de kap geboord. In drie keer worden deze gaten volgegoten met epoxy. Tenslotte mogen we er reclame voor velomobielonderdelen.nl op zetten. Voor een goede passing op de instaprand van de Quest moet er nog een rubber profiel op worden geplakt.
Al met al een mooi project.


6 opmerkingen:

Quezzzt zei

Ik neem aan dat de bestuurder op zijn buik voorover in de lengte van de voormalige Quest plaatsneemt ?

Een torpedovorm zonder uitstekende delen zal idd wat gestroomlijnder zijn dan onze normale Quest die een tunnel nodig heeft om het zog van een uitstekend hoofd te reduceren.

Ik vind wel dat ze zich een beetje makkelijk ervan af maken met een bestaande Quest te gebruiken. De Quest is natuurlijk met opzet breder dan optimaal gemaakt om bagage mee te kunnen nemen.

Een voertuig dat minder breed is ( minder frontaal oppervlak ) is natuurlijk nog weer efficienter.



Wim Schermer zei

De bestuurder ligt achterover in de Quest.
De Quest is niet breder gemaakt voor de bagage. Die breedte vloeit voor uit de keuze om twee voorwielen vooraan te plaatsen. Het voordeel daarbij is wel dat de fiets dan op de rijbaan mag.
Groeten,
Wim

Quezzzt zei

De Evo-K, ontworpen voor de Duitse autowegen omdat fietspaden daar minder vanzelfsprekend zijn heeft de wielen ook vooraan en is toch smaller en minder een 'alltags velomobil' dan de Quest. Hier mag ie inderdaad niet op de autorijbaan. Minder frontaal oppervlak ( smaller in dit geval ) is een van de redenen waarom de Evo-K een snellere velomobiel is.

En ik heb toch echt ergens gelezen over het ontwikkelen van de Quest dat ze hem met opzet niet zo smal mogelijk maakten om meer bagage te kunnen meenemen net zoals het een opzettelijke keus was hem niet zo laag mogelijk te maken.

Beide zaken kosten snelheid, maar maken de Quest bruikbaarder bij woon-werk en recreatief gebruik.

Bij velomobiel.nl zei men een keer desgevraagd : "het is niet moeilijk(er)een heel snelle velomobiel te ontwikkelen. Het is moeilijk(er) een heel snelle velomobiel te verkopen"

En wie wil er een velomobiel die praktisch vrijwel niet bruikbaar is alleen om heel snel te gaan op wedstrijden ? Juist daar verkoop je er minder van dan vingers aan twee handen.

Het is goed dat bij de Velotilt zulke dingen zeker niet vergeten zijn.

Wim Schermer zei

Quezzzt,
Een Evo-K op Duitse autowegen? Snel vergeten, mag ie niet. Minder frontaal oppervlak bij een goede vorm levert meer snelheid op.
Maar een praktische fiets is het niet. Een gemiddelde Nederlander komt er nauwelijks in en uit. Ik weet dat Frank van der Laan een speciale instapbrug in zijn K heeft laten maken. De opmerking van Velomobiel.nl klopt helemaal. Er zijn maar enkele K's verkocht in Nederland.
Groeten,
Wim

Magic Bullet zei

Ik vind het een lovenswaardig initiatief. Op naar de 500km/L. De keuze voor een Quest lijkt me logisch, er zal bagage in moeten, een motor, tankje en een rijder (detail). En het zal altijd beter kunnen...maar is het nog een echte fiets? Kortom, wordt er nog getrapt?

Wim Schermer zei

Nee, er wordt niet meer getrapt. Een dieselmotor van 2,5 Kw doet het werk. De bestuurder ligt er nu in. Daardoor zitten zijn voeten bijna tegen de voorkant van de fiets. Hij kijkt tussen zijn voeten door de ruit in de top.
Groeten,
Wim