vrijdag 29 november 2013

Illegale toer/racekap

Matthijs Leegwater heeft vandaag zijn Vekatex toer/racekap ontvangen. Ik wens hem daar veel plezierige kilometers mee. Maar .... het verhaal dat hij op zijn blog daarover schrijft is naar mijn mening wel bedenkelijk.

Matthijs schrijft onder meer:
'De eerste plus punten waren al de prijs en de snelle levering, Vekatex heeft de site al uit de lucht gehaald mede door commentaar van andere fabrikanten'.

Er zijn maar twee fabrikanten van toer/racekappen, Sinner en Velomobielonderdelen.nl. 'Andere fabrikanten' betekent dat ik me aangesproken voel. Laat het duidelijk zijn, ik heb me tot nu nergens in gemoeid.

Matthijs vervolgt:
'Deze (fabrikanten) zeggen dat het hun product is, maar iedereen mag kappen maken en verkopen, misschien komt de ligfiets wereld eens van dat stoffige imago af'.

En hier wringt de schoen. Iedereen mag kappen maken en verkopen. Maar wat Vekatex.nl doet is een schaamteloze kopie maken van de Sinner kap. Makers van een product hebben wettelijk een zogenaamd modelrecht, vergelijkbaar met het auteursrecht op foto's en teksten. Sinner heeft dit modelrecht op zijn kap. Dat is er ook de reden van dat Sinner Vekatex heeft gemaand om te stoppen met het kopiëren van hun kap. Dat kopiëren maakt rechtstreeks inbreuk op hun modelrecht en is dus illegaal en strafbaar. Vekatex heeft uit goed begrepen eigen belang de site vekatex.nl uit de lucht gehaald. Blijkens jouw blogpost gaat Vekatex.nl wel door met leveringen.

Kopiëren kost minder geld dan vanaf het begin een nieuw product ontwikkelen. Als de ontwikkelingskosten door iemand anders zijn gemaakt, kan de maker van een kopie goedkoper produceren. Het gevolg is dat de maker van de oorspronkelijke kap minder omzet maakt, minder of geen winst meer noteert en de activiteit moet staken. Dan blijft er alleen de slecht gemaakte kopie over en de ontwikkeling van nieuwe innovatieve producten is de nek omgedraaid. Kopieën van Rolex horloges en Lacoste shirts uit Turkije worden op Schiphol in beslag genomen en vernietigd. Vekatex.nl doet precies hetzelfde.

Matthijs doet nog een duit in het zakje:
'Aan de ene willen ze er meer op of in de fiets krijgen met de nodige spullen erbij en aan de andere kant zijn ze bang voor nieuwkomers. Het kan ook reden zijn voor nadenken en er mee aan de slag gaan om zelf meer producten voor een lagere prijs aan de man te brengen, massa maakt kassa toch'.

'Ze' zijn niet bang voor nieuwkomers. Toen Velomobielonderdelen.nl al tegen de 100 racekappen had verkocht kwam Sinner op de markt. Sinner heeft inmiddels een goed marktaandeel en de relatie tussen Sinner en Velomobielonderdelen.nl is prima. Sinner monteert bijv. in iedere Mango een door Velomobielonderdelen.nl geleverde Risse schokdemper.

Massa maakt geen kassa Matthijs. Het aantal te verkopen toer/racekappen is beperkt en illegale kopieerders kunnen de ontwikkeling van nieuwe producten voor velomobielrijders om zeep helpen.

Tenslotte betoogt Matthijs: 'Nu over de kap zelf deze is zwaarder dan die van Collega Cees maar voelt veel sterker aan en hij is voor dagelijks gebruik en dat kan toch geen kwaad'

Een zware kap, de glasvezel Vekatex kap is veel zwaarder, kan sterker aanvoelen, maar is dit zeker niet. Glasvezel is veel zwaarder maar ook veel minder sterk. In ieder geval levert onnodig gewicht hoog op de Quest in grensgevallen een groot veiligheidsnadeel op. Velomobielonderdelen.nl toer/racekappen worden uitsluitend van carbon/epoxy gemaakt en zijn nu drie jaar op de markt. In die tijd is nog nooit een kap terug gekomen met slijtage of andere problemen. Ook Sinner kappen worden uitsluitend van carbon/epoxy gemaakt.

Ik hoop Matthijs dat dit onze vriendschap niet in de weg staat, wat mij betreft zeker niet. Wel heb ik er behoefte aan, vooral omdat je me rechtstreeks aanspreekt, om zaken in een eerlijk perspectief te zetten. Concurrentie is prima, dat levert alleen maar betere en goedkopere producten op.

Vekatex.nl kopieert slechts, pleegt inbreuk op Sinners modelrecht en dat is onrechtmatig en strafbaar.

15 opmerkingen:

De Bobslee zei

Dag Wim,

Duidelijk verhaal, niets aan toe te voegen.

Dat mensen kiezen voor dit produkt is wel begrijpelijk, de aanschafprijs ligt een stuk lager, de kap ziet er ook netjes uit. De meesten zullen dan het hogere gewicht en veiligheidsrisico gaan vergoelijken, minder geld uitgeven en toch onder dak zitten is dan aantrekkelijker.
Kopiëren valt moeilijk te voorkomen, zo zijn ze in Japan ook ooit auto's gaan bouwen....

Wat niet wegneemt dat je gelijk hebt met deze post.

Groeten, Adri.

Unknown zei

Het is inderdaad niet juist een mal te trekken van iemands product en dit dan te gaan verkopen.

Anoniem zei

Hallo Wim

emvelonobiel.be maakt en verkoop ook kapppen ,die passen op de Quest,strada en Mango en mini Quest voor 345 euro.

Groeten Jan

Matthijs Leegwater zei

Beste Wim,

Het is zeker niet bedoeld om onze vriendschap te schaden wel om eens wat woorden en mogelijke ideeën los te maken .
Er gaat nu weer over dingen nagedacht worden doordat ik de spiegel aan iedereen heb voorgehouden , inclusief mij zelf .

Matthijs

Anoniem zei

Dag Wim

Vekatex kappen zijn anders,namelijk ze passen alleen op een Quest,niet op de Mango,binnenkant is standaard wit,vizier is van betere kwaliteit,afdichtingsrubber is beter,en van ander materiaalgemaakt.

Een tevreden gebruiker.

Quezzzt zei

Wim ik ben met je eens dat zonder toestemming kopieren met als doel dat commercieel te gaan exploiteren niet deugt.

Wel moet de kanttekening worden gezet dat men een kap aanbied van een ander materiaal en dus niet exact gelijk is aan het originele product.

Ik vind een zwaardere maar goedkopere glasvezel kap aan bieden niet verkeerd. Dat is aan de koper om te accepteren of niet. Het ding zal bovendien geen kilo's zwaarder zijn maar eerder tientallen grammen.

Ik snap ook niet waarom men niet de moeite deed om een op de Sinnerkap gelijkend model te maken dat toch iets afwijkt. Met de originele schuimdeksel als onderliggende mal kun je vrij gemakkelijk met modelleerbaar schuim ( zelfs oridinair piepschuim uit de bouwmarkt ) een eigen vorm kap zelf vormen.

Dat stroomlijnkappen op elkaar zullen lijken is nogal evident, maar exacte kopieen....nee dat is niet nodig. Vooral niet omdat diegene in staat blijkt om in serie redelijk afgewerkte kappen te produceren.

Toch wordt er wel wat in werking gezet, misschien bedoeld Matthijs dat wel : concurrentie zal veroorzaken dat prijzen moeten zakken. Nu is het nog een schaamteloze kopie, maar de volgende kap is misschien een succesvol glasvezel model van eigen ontwerp die erg goed gaat verkopen wegens de lagere prijs en omdat die rijders wel bevalt.

De reden waarom de sinnerkap gekopieert is en niet de jouw (vm.nl ontworpen) kap is waarschijnlijk omdat die van binnen ruimer is wat veel rijders aangenaam - minder claustrofobisch - vinden in een "general purpose" kap. Bovendien toonde Robert-Jan aan dat je daar ook heel hard mee kunt rijden.

Er is nog een manier om dit soort dingen te lijf te gaan en dat doen jullie ook al : innovatie en andere modellen gaan aanbieden. Het zal je niet ontgaan zijn dat de ruiem Sinnerkap op de Blogs vaak verkozen wordt boven de vmonderdelen.nl kap omwege de binnenruimte. Daar kun je ook op gaan concurerren zonder schaamteloze kopie.

Kortom : ik juich innovatie en een aanbod van veel verschillende kappen toe. Ik keur (bijna, op het materiaal na) exacte kopieen inderdaad ook af.

De Bobslee zei

De opmerking van anoniem dat de kap enkel op een Quest zou passen vind ik vreemd, het mangat van Quest, Strada en Mango is exact van dezelfde grootte, het is enkel de breedte van de tunnel die iets variabel is tussen de verschillende modellen. De kappen van Sinner passen zonder meer op alle modellen, met uitzondering van de XS, die heeft zijn eigen model kap.
Heb ook wel eens gelezen dat men enkel in een Quest past, dat is hetzelfde verhaal, de binnenruimte is ook hetzelfde in de 3 modellen, enkel de staartlengte is anders, dat maakt voor de zit/ligruimte niets uit.

Groeten, Adri.

Anoniem zei

Hallo Adri

De smurfenmuts vd Mango en Strada is hoger als vd Quest.De vekatex kap past daarom alleen op de Quest.

De tevreden gebruiker

Quezzzt zei

Adri het zal te maken hebben met de stroomlijn aansluiting op de hoofdspoiler/smurfenmuts van de Quest. Zoals je wellicht weet hebben Strada's en Quest XS veel dikkere ( earodynamisch betere )hoofdspoilers.

Kijk maar op de Blog van matthijs hoe mooi de kap op de hoofdspoiler aansluit. Bij de gangbare kappen zijn dat lelijke gaten, van vaiabele grootte. Dat heeft weer te maken met de lengte van de rijder, daar doet Vekatex waarschijnlijk niet aan en levert een standaard kap.

In de stroomlijn aansluiting met de hoofdspoiler wijkt de Vekatex kap iets af van de Sinnerkap. De Vekatex kap heeft wel degelijk een iets ander uiterlijk, al zijn de verschillen maar klein...misschien idd juridisch te klein maar stroomlijnkappen op een velomobiel zullen toch sterk op elkaar lijken, het is een vaag gebied.

Gerrit zei

Ik vind ook dat Wim gelijk heeft voor wat het kopieeren betreft , kopieeren is nooit goed , kijk bijvoorbeeld eens naar de cd, illegale handel heeft het voor de artiesten in korte tijd verknalt en deze moeten hun inkomsten nu uit andere bronnen zoals optredens halen , tegenwoordig word er wel een soort thuisheffing op de cd berekent ten goede van de artiest maar in het geval van de kappen zal dit niet op gaan. Een gepaste boete en stoppen van de produktie door vekatex is hier gepast.
Vandaag was ik blij met mijn duurdere maar lichtere kap , ik denk dat ik met de zwaardere vekatex kap ofwel om gegaan was of het kanaal ingeduwd was door de harde wind.
Als matthijs schrijft dat de kap zwaarder aanvoelt dan zal dat best veel zwaarder zijn omdat verschil in gewicht slecht te voelen is , wegingen zullen dat bewijzen.

jan zei

Alle koepeltjes zijn kopieen van de mallen van het oude koepeltje van Velomobiel/Allert!!! Alleen het nieuwe koepeltje van Velomobiel/Theo is een echt nieuw ontwerp, de rest zijn allemaal kopieen kwa vorm. Ook jullie hebben de mallen van Velomobiel thuis gehad om te kopieeren net zoals Sinner. Ik zie trouwens duidelijk 2 verschillende kappen. Tov de sinner kap sluit hij wel aan op de muts en is hij gemaakt voor een Quest ipv een Mango. Een Sinnerachtige kap die wel aansluit op de muts van een Quest, mooie aanvullig op de huidige markt toch?


btw Carbon is niet perse veiliger. Glasvezel heeft ook grote veiligheidsvoordelen. Bij gelijke stijfheid iets zwaarder, maar wel beter bestand tegen bijvoorbeeld puntbelasting. Carbon is duidelijk kwetsbaarder. Niet dat de Carbon koepeltjes kwetsbaar zouden zijn btw.

De Bobslee zei

Ja, het zal de muts zijn die het verschil maakt in dit geval. De kap van Matthijs sluit mooi aan, maar ik zie niet veel verschil met de kap die ik zelf heb, die sluit ook zo mooi aan. Die is uiteraard speciaal voor de Strada gemaakt.(deelbare VO.nl kap)
Bedankt voor de uitleg!

Groeten, Adri.

Pieter Moonen zei

Na alle commentaren wil ik er toch even op wijzen dat het dakje van EMVelomobiel en dat van Rik (waar ik ook mee rij) wel volledig zelf gemaakt zijn en geen kopieën. Het zelf maken van een positieve mal is echter een heel werk, dit kan je op Rik zijn site zien (via mijn blog vind je dit wel). Hij heeft een hele opbouw met balsahout moeten maken, en is hier zeer lang aan bezig geweest. Het maken van een positieve en vervolgens een negatieve mal is niet enkel een duur en tijdrovend proces, je steekt er ook je eigen creativiteit in.
De vorm van de kappen zullen altijd min of meer gelijk zijn, maar dit wil niet zeggen dat je zomaar een dakje zonder toestemming mag kopiëren.
Dat je een bestaande kap aanpast naar je eigen noden, dat snap ik, maar dat je die dan gaat aanbieden op de markt, daar heb ik ook mijn bedenkingen bij

Pjotr320 zei

De Vekatex kap is niet een beetje zwaarder, maar echt lomp zwaar. Op de wedstrijddag in Assen heb ik er 1 vastgehouden. Ik verkeek mij zo op het gewicht, dat ik hem bijna liet vallen.

De Sinnerkap is ooit begonnen als een vm.nl kap, zoals, praktisch, elke kap. Maar werd direct doorontwikkelt naar een geheel eigen model uit 1 mal. Anders gezegt, ik heb dezelfde grootouders als een nichtje van mij, maar we zijn echt heel verschillend.

Overigens is het instapgat van een Mango wel iets anders dan die van een Quest. Ongeveer naast de oren van de rijder is hij een klein beetje smaller. Een verschil dat de schuimdeksels en kappen aankunnen.

Anoniem zei

Jammer dat een vergelijk wordt gemaakt met de CD. De artiesten en alles wat daar achter zit totdat het in de schappen ligt zijn zelf debet aan de slechtere verkopen. De CD wordt consequent afgestemd op de kwaliteit van een goedkope cd speler van ongeveer 10 euro omdat het daar ook goed op moet klinken. Dus zo'n cd wordt geheel vol geblazen en heeft als eindresultaat een dynamiek van nog geen 10dB, zet daar de minst presterende aparte CD speler tegenover die minimaal 100dB haalt (uw 3000 euri kostende hi-end speler is dus ook een lachertje, sorry). De heffing op CD's tgv artiesten is pure diefstal, ik heb mijn CD's nog nooit voorzien van muziek, die kan ik namelijk zo kopen, maar moet over lege cd's wel een heffing betalen. En wat ook niet uit te leggen is, is dat films voor soms 9,95 in de schappen liggen en dat de muziek cd met dezelfde songs 25 euro of nog duurder moet zijn. En uiteraard allemaal van de belabberde kwaliteit, meten is namelijk weten. De opcenten op lege cd's heeft uiteindelijk er voor gezorgd dat het illegaal kopiëren verder is toegenomen. Ik ga geen 35 euro neertellen voor een cd die meettechnisch de 10dB dynamiek niet eens haalt, dan zijn mijn zwarte lp's met 65dB vele malen beter. Dit is ook de reden dat lp's weer in de lift zitten. Sorry voor het even off topic zijn.