De vraag is waarom dit zo makkelijk gaat. Op hetzelfde moment dat de bewoners van bejaarden- en verzorgingshuizen wordt aangeraden om niet naar buiten te gaan, rijden even oude kerels met velomobielen urenlang 40 km/u. Het antwoord is: training. Als je er aan gewend bent om urenlang met een hartslag van 120 tot 150 slagen per minuut te rijden, is dit ook prima mogelijk als de temperatuur rond de 30 graden of zelfs hoger is. Wel houdt iedereen er zijn eigen strategie op na. Cees Roozendaal rijdt bij voorkeur met de liggende carbon deksel van zijn deelbare racekap. Daarop staat een aangepast minivizier. Door de deksel aan de voorkant van het instapgat iets omhoog te zetten waait de lucht onder de deksel de fiets in. Doordat Cees zo vrijwel geen directe zonnestraling op zijn lijf krijgt raakt ie nooit oververhit. Op onderstaande foto - van Cees' blog - is deze configuratie goed te zien. Belangrijk is wel dat de opening rond de hals voldoende groot is. De lucht die via de voetengaten en langs de opengezette voorkant komt moet natuurlijk wel afgevoerd worden. De standaard schuimkap is veel krapper rond de hals en daardoor wordt het enorm vochtig en benauwd.
Het Flevobike dakje is voor warm weer ook een aanrader. Uit de zon en de wind kan er vrijelijk onderdoor stromen. Bij harde wind evenwel ontstaat er in een grensgeval eerder neiging om om te slaan. Dit geldt ook voor heel zware polyester racekappen.
Ook ík rij met hoge temperaturen zonder bezwaar met een racekap. Het geheel uit de zon zitten en wel de volle rijwind door het geopende vizier en nacaduct naar binnen laten, maakt dat er heel comfortabel gereden kan worden. De extra snelheidswinst van de racekap betekent meer ventilatie zonder dat je hier heel hard voor hoeft te trappen. Stilstaan voor verkeerslichten is een ander verhaal, dat is niet lang prettig.
Naast goede training en voldoende eten is uiteraard voldoende drinken een absolute eis. Gewoon water is het beste. Zoetige dranken geven wel wat extra energie maar daar kun je maar weinig van drinken. Een kleine verpakking halfvolle Chocomel met druivensuiker gaat er bij mij tijdens de lunch wel in.
Tijdens de heetste dag van dit jaar, afgelopen zaterdag, heb ik gewoon mijn trainingsrondje gemaakt.
De thermometer staat op 30 graden C. als ik om half negen 's avonds mijn rit aanvang. De Quest is geheel in toertrim met het minivizier.
Direct is duidelijk dat het heerlijk rijdt, bij deze hoge temperatuur is de luchtdichtheid merkbaar geringer. Je voelt dat banden, ketting en aandrijving maximaal licht lopen. Zelfs met het minivizier is rond 50 km/u op de rechte stukken goed haalbaar met hartslag 136 gemiddeld. Het eerste bochtige stuk over de dijk van de Schermer van De Woude via Driehuizen naar de molens van Schermerhorn gaat met gemiddeld 45,6 km/u. Het getrapte vermogen is gemiddeld ruim 220 Watt. Over de hele 30 kilometer komt de snelheid uit op 46,2 km/u gemiddeld bij een gemiddeld vermogen van 210,6 Watt.
Enkele dagen geleden had ik al vastgesteld dat mijn uurvermogen rond 8 Watt is gedaald in vergelijking met identieke ritten vlak voor CycleVision. Daarvoor zijn twee oorzaken aan te wijzen. Allereerst mijn val waardoor enkele enkelbanden inscheurden en er anderhalve week niet gefietst kon worden. Ook een geringere trainingsarbeid na CycleVision doet een duit in het zakje.
De moraal van dit verhaal. Adviseer oudere mensen als het warm is niet binnen te blijven maar laat ze lekker buiten fietsen.
8 opmerkingen:
I also ride with the race kap full time. I'm in the shade inside the quest and the airflow is good across my head even with my foot holes closed off. I've been hotter riding with the foam cover in place. You do become accustomed to the riding conditions inside the quest. To me it is actually easier to ride with the race kap when it comes to fueling and hydration. I tend to consume liquids at the same rate regardless of the outside temperature range. It is almost like taking the temperature variable out of the training equation. Rather than hydration being a variable (x) it is now a fixed number.
Niet getrained zijn en dan in de hitte gaan fietsen lijkt me nou ook weer niet zo'n goed idee.
Hi Wim,
Helemaal eens met je verhaal, klopt allemaal, ook hier is het met 30 graden nog goed te doen in de fiets, enkel de steilste beklimmingen zijn aan de warme kant, omdat er dan minder doorstroming is door de fiets. Ik merk ook weinig verschil in warmte tussen de Strada en de bukracer, het enige wat me wel opvalt is dat ik minder water nodig heb in de Strada dan op de bukker. Andere verdamping/luchtstroom? Verder is het inderdaad heerlijk fietsen met dit weer!
Groeten, Adri.
Zo is dat. En dat geldt dan ook voor jonge mensen, ik ben tenslotte nog maar 48. Ik fiets altijd met racekap, zomer en winter, en zet inderdaad het viziertje wat verder open als ik het warm heb. Niks op aan te merken.
René
Ja ja, lekker advies, oude mensen buiten in de zon laten fietsen en zelf lekker binnen in de Quest met racekap rijden ;-)
Maar strekking is duidelijk, 100% mee eens. Stilstand is achteruitgang, ook met warm weer.
Bijkomend voordeel is dat je met een velo minder snel valt als met een (zware elektrische) fiets. Nu nog een instap a al Velotilt realiseren. En de rest van Nederland overtuigen natuurlijk...
Groeten Benny
Hoewel de VM extra schaduw geeft, is ook op andere fietsen de rijwind een belangrijke factor die hoge temperatuur draaglijk maakt.
Wat het drinken betreft wil ik wel een kanttekening plaatsen: als je meer dan 2 a 3 uur fietst, is het aan te bevelen om niet alleen water te drinken, maar zeker ook te zorgen dat je genoeg mineralen (gewoon: zout) binnen krijgt. Oververhitting en uitdroging zijn gevaarlijk, maar overdrinken van water(en daardoor te laag zoutgehalte: hyponatremia) is potentieel nog gevaarlijker, omdat de symptomen erg op elkaar lijken, maar de oplossing voor het eerste (nl extra drinken) het juist erger maakt.
Drink voldoende, maar niet alleen maar water. Zakje chips tussendoor scheelt al een stuk :)
je kan ook zelf een isotonische drank maken het enige dat je nodig hebt is water suiker en zout. Aangezien lekker voor iedereen anderes is moet je zelf uitzoeken welke verhoudingen je van zout en suiker maakt.
Je kan ook je isotone drank zelf maken. Daar heb je enkel water, suiker en zout voor nodig. De smaak moet je zelf mengen. en er kan ook nog verse citroenen of sinaasappel bij(daar komt dan wel koken bij te pas)
Een reactie posten