Een tijdje geleden werd mij gevraagd of ik wilde meewerken aan een te maken infographic van velomobielen uit heden en verleden. Uiteraard heb ik dat gedaan. Het resultaat is heel fraai geworden.
De grafieken zijn gemaakt door de Deense site
http://www.cykelvalg.dk/kabinecykler/
Naast de 30 mooie afbeeldingen zijn ook draaicirkels en snelheidsvergelijkingen opgenomen.
8 opmerkingen:
Hi Wim,
Ik had ook al gereageerd op de plaatsing door Søren Møller, het is inderdaad een mooi overzicht.
Het nut van het vermelden van velomobielen uit de jaren tussen 1930 en 1940 zie ik niet echt, net als de Duo Quest, een mooi ontwerp, maar niet courant. Wat ik wel mis is b.v. de DF en de DF-XL, een moderne fiets die gewoon op de markt is en een meer dan behoorlijke orderlijst heeft.'
Ook de Velotilt kan voorlopig nog tussen haakjes gezet worden, dat is voorlopig ook enkel een prototype die zich nog volledig moet bewijzen als volwaardig concurent tegenover de op de markt aanwezige aanbieders.
Groeten, Adri.
Dag Adri,
Ik zou het ook anders vormgegeven hebben. De oudjes eerst in een apart katern.
Dan de recente fietsen. Ik zou ook de VeloTilt alleen maar opgenomen hebben in een rubriek 'in ontwikkeling'. Ook de Arion hoort daarin. Dit is een Engelse fiets die gemaakt wordt voor Battle Mountain 2015.
Ook de DuoQuest hoort er eigenlijk niet in. Zal nooit te koop komen.
Ik vind het een leuk overzicht en prima dat de oudere ontwerpen er ook bij staan. Dit is toch per definitie geen overzicht van wat er te koop is ? Dan is er best plaats voor verdwenen velomobielen en prototypes.
Tuurlijk zijn er puntjes die opvallen...Een Quest komt bijvoorbeeld in 3 uitvoeringen en dus ook 3 totaal massa's. Die afwijkingen zullen andere afgebeelde modellen dan ook wel hebben. Ik snap ook wel dat als je alle varianten moet afbeelden het overzicht te groot kan worden en je geen overzicht meer hebt.
Ook valt mij het gewicht van de velotilt op ?!
Nu moet nog iemand durven bij zo'n overzicht een beknopte geschiedenis bij te schrijven. Voor wel specifiek gebruik het model bedoeld was ( sport/recreatie/toeren/alledaags gebruik ) en hoe succesvol ( verkoopaantallen ) het model is geweest. En eventueel eervolle vermeldingen zoals het winnen van een race of afleggen van een enorme reis, of het behalen van een opmerkelijke kilometerstand :-))
Quezzzt,
Het prototype van de VeloTilt weegt inderdaad 39 kg.
Bij deze fiets letten we niet op gewicht.
een geen mango+?
Volgens mij zijn er dus ook meerdere Mango's (die van VM.nl en van Sinner Bikes). De informatie die er in staat klopt niet. De Mango Sport is door Sinner Bikes gemaakt (niet door Allert Jacobs). ;-)
Wilfred,
Klopt wat je schrijft. De infographic is n.m.m. vrij lukraak bij elkaar geraapt.
Wacht even!
De Mango is ontworpen door Allert, de designer, (en misschien nog iemand van Velomobiel.nl).
Het lichter maken, de Sport, is op het conto van Sinner Bikes te schrijven (Roelf voor de romp, en Harry voor het uitzoeken - en het uitentreure testen - van de lichtere onderdelen).
Zelfs de Mango Plus is een gewoon een gewijzigde oorspronkelijke Mango; met een dikkere kont.
Een reactie posten