woensdag 14 januari 2015

Nood- en bermverlichting


Verlichting op een velomobiel doet het gemiddeld altijd. Tot ... ik een keer na de Oliebollentocht in Schermerhorn, in de stikdonkere nacht op een smalle dijkweg te maken kreeg met een plotseling uitvallen van mijn E3 SuperNova lamp. Ik kon letterlijk niks meer zien en ben enkele kilometers stapvoets teruggereden naar de provinciale weg. Sinds die tijd rij ik met een heel krachtige Fenix LD1 in mijn tas. In noodgeval plak ik die met een stukje ducktape op de neus van de Quest.



Ik rij wat vaker in donker en komend weekend rij ik naar de Noordelijke Velomobieltocht. De eerste twee uur rij ik in het donker. Tijd om de Fenix lamp een wat comfortabeler bevestiging te geven.
Ik voel niks voor vaste constructies, al dan niet aan één van de spiegels.


Ik heb nog een oude TomTom met een losse voet met zuignap. Die pas ik wat aan en schroef ik met twee boutjes op het bij de Fenix meegeleverde houdertje. Tot slot nog een vanglijntje voor als de zuignap los mocht laten en klaar is Wim. Vlak voor de spiegel geplaatst is de lamp niet hinderlijk in het zicht. Doordat ie ook wat hoger staat verlicht het lampje de body van de Quest nauwelijks.
Het zeer felle lampje kan dienen als noodverlichting als de koplamp uitvalt. Daarnaast kan ie perfect bij slecht zicht en verblindende tegenliggers als heldere bermverlichting dienen. Echt nare verblindende tegenliggers kunnen het lampje, dan eventueel knipperend ook recht in hun snuit krijgen.


3 opmerkingen:

Wim zei

Als je niet zo vaak in het donker fietst, dan begrijp ik wel dat je geen vaste constructie wilt en is het zo wel een handige oplossing.

Ik fiets echter maandenlang 2x per dag mijn ww-ritten in het donker en heb dus gekozen voor een vaste oplossing.

Ik heb 2 gaatjes in de XS geboord en met een boutje van die zwarte cilindertjes (met schroefdraad in het gat) aan de XS bevestigd. De lampjes zitten met een zwaar elastiek aan die cilinders. Het zijn van die Chinese lampjes die aan de bovenkant niet zijn afgeschermd en dus maakt de positie niets uit. Ik heb er zelf een 'bovenkant-afscherming' aangemaakt en nu verblinden ze dus niet meer.

's Zomers haal ik de lampjes er weer af en zie je alleen de kleine zwarte cilindertjes en zelfs die kun je er eenvoudig afhalen, dan heb je alleen 2 gaatjes.

De Bobslee zei

Hi Wim,

Mooie oplossing als het tijdelijk is. Net als Wim H. rijd ik ook veel woon-werk ritten in het donker in deze periode van het jaar. Daarom ook bij mij permanente lampsteunen naast de spiegels, met 2 chinese Cree "lichtkanonnen". Een rechts om de wegkant te verlichten, en de linkse als verstraler, om extra goed zicht te hebben en tegenliggers die niet dimmen even "wakker" te maken.

Groeten, Adri.

rob, nieuwegein zei

Wim, ook rij gemiddeld 3 a 4 keer per week mijn WW rit in het donker. Na ervaringen van vorig jaar, heb ik deze winter ook extra verlichting bijgezet. Gewoon steuntjes aan de spiegels. Zitten er in 2 minuten op en half maart gaan ze weer tot september de kast in. Ik zit nu wel wat comfortabeler in de fiets.