De resultaten zijn spectaculair en tegelijk onthutsend. De Schwalbe One Pro had ik een half jaar geleden als prototype al getest. De resultaten vielen nogal tegen. Schwalbe had ons gevraagd hierover niet te publiceren. Nu de Pro One wel te koop is, voor de lieve som van € 59,95 per stuk, heb ik de band weer gependeld en de resultaten zijn nog slechter dan de test van het prototype.
De Pro One ziet er heel fraai uit, weegt maar 194 gram en mag tussen 5.0 en 8.0 bar worden opgepompt. De breedte van de band bij 8.0 bar is 29,2 mm. De hoogte boven de velg is 28 mm.
Zoals de sheet laat zien pendelt de band bij 8.0 bar maar 63,8 seconden. Bij 7.0 bar is dit met 64,1 seconden iets langer. 7.0 bar is dus de optimale druk. Zoiets zie ik heel vaak, de maximum druk is vaak niet het snelst. Opvallend is dat de pendeltijden bij alle drukken van 6.0 tot 8.0 bar maar maximaal 2 seconden uit elkaar liggen.
De Pro One is getest met de Schwalbe SV6a binnenband. De Pro One is standaard geschikt om tubeless gebruikt te worden. Dat levert rond 3% meer snelheid op maar is voor de test waarvoor altijd SV6a of SV7c binnenbanden worden gebruikt, niet relevant.
En dan de Greenspeed Scorcher. Greenspeed maakt al lang velomobielbanden. In 2007 testte ik voor het eerst de Scorcher. De band was toen behoorlijk snel, ongeveer gelijk aan de toen populaire Primo Comet. Wel was de Scorcher niet erg slijtvast. In 2011 testte ik de Greenspeed Duro. Deze 680 gram zware band liep toen het lichtst van alle geteste banden. Wel moest de dikke band op 8.0 bar worden gezet.
De nieuwe Scorcher 120 is een prachtig gemaakte slick band. Hij is weer voorzien van de kenmerkende putjes in het loopvlak als slijtage-indicator. Het bandje weegt 275 gram en is op 7.0 bar 42 mm breed en 37 mm hoog. De omtrek is 155 mm en daarmee past ie nog net, Hans van Vugt heeft het geprobeerd, in de DF.
De meetresultaten zijn spectaculair. Op de maximum druk van 7.0 bar pendelt de band maar liefst 85,4 seconden. Dat is 21,6 seconden langer dan de Pro One en daarmee rolt de Scorcher bijna 34% lichter dan de Pro One. Hiermee is het de snelste tot nu toe geteste vrij in de handel verkrijgbare band. De resultaten bij lagere drukken zijn ook uitstekend en verlopen mooi lineair. Voor wedstrijden is 7.0 bar de aangewezen druk, voor toeren is 6.0 bar nog steeds sneller dan welke andere band ook. Zelfs op 5 bar zit de Scorcher nog in de top 3 in vergelijking met de snelste smalle racebanden op 10 bar.
Zoals altijd, volume loopt.
De Greenspeed Scorcher zal ook rond 59 euro per stuk kosten en is te bestellen bij Elan in Nijmegen.
12 opmerkingen:
Dat zijn inderdaad opzienbarende resultaten. Ik neem aan dat de snelle uitvoering van de Greenspeed zonder kevlar bescherming is? Mijn vraag is dan hoe lekbestendig deze band is en hoe lang hij meegaat. En wat is in dat geval het verschil met de Greenspeed met kevlar in rolweerstand?
Hi Wim,
Thanks a lot for the tests! It's always interesting to have such data.
Concerning the Pro-One, I am ridding with them for more than 2500 km. From my data, compared to the Schwalbe One 23-406, they are making me 0.5km/h average faster on my commute (for the same power). I am using them tubeless with the AlexRim 16.5mm (inner width). Also, they are less sensitive to the lower temperatures. So your result is too much different compared to my ridding data, I can't understand why.
Greetings, Clément
110 euro voor 2 bandjes die binnen 3000 km op zullen zijn...en je hebt ook nog een achterwiel nodig en sommige velomobielen hebben nu 4 wielen....
Dan liggen de kosten van velomobielrijden qua (lage rolweerstand) banden ruim boven die van een auto.
Dag Wim,
De one 28-406 is er in twee uitvoeringen, tubeless en een voor met binnenband, ze hebben hetzelfde uiterlijk. De tubeless versie moet je ook tubeless testen lijkt me. De binnenbandversie is lichter (26 gram) waarschijnlijk omdat er een laagje dat hem luchtdicht maakt ontbreekt.
groeten, Ymte
Ymte, I think you may be confusing "One" with "Pro One". Glen
Dag Ymte,
Ik denk dat je je vergist. Er is maar één versie van de Pro One, in ieder geval volgens Schwalbe.
Schwalbe zegt dat je hem ook met binnenband kunt rijden.
Ik weet dat tubeless rijden rond 8% meer snelheid oplevert. Om de testomstandigheden gelijk te houden, test ik met binnenbanden.
Overigens zijn latex binnenbanden soms sneller dan tubeless banden. De reden daarvan is mij onduidelijk.
Groeten,
Wim
Ja, de ene band heet pro one en de andere one. Maar het zijn twee banden die er hetzelfde uitzien, de one is vernieuwd. Zal ik er een paar sturen voor een test? Groeten, Ymte
Hi Ymte,
Stuur er maar twee op. Ik ga ze met plezier testen.
Groeten,
Wim
Hi Wim,
I was hoping to get a comparison between the GreenSpeed Scorcher 120's and the Michelin Blue's. I noticed in your previous testing of the blues and radials you benchmarked your values against the blues. I was wondering if you did the same for this data set and if the results could be directly compared
I tested the Michelin Blue on a flat tilefloor. That don't makes the results comparable with the Scorcher that is tested on the asphalt strips. The Blue tested 104 seconds on the flat tiles. You may count that there is a 7% decrease in time for the Blue with the asphalt strips. So the Blue will run about 97 seconds.
The Blue runs lighter than the Scorcher with 85,4 seconds.
If you want I have some Blues for sale now.
Hi wim,
Thank you for your reply. If you ever run a test of the blues on the asphault please let me know as I would be very interested. My team runs the blues as our back up tire right now and I was wondering if it would be worthwile to switch to scorchers. I believe we have enough blues but Ill let you know if we need more. However if you were ever willing to sell some radials we would be very interested.
You may absolutely use the 7 percent. I will not test the blue anymore.
I have 5 blues left for sale, so testing is not for the people that are interested in commercially available tires.
I sold mij last 9 radials to the Dutch HPV team.
Een reactie posten