Piet Kunis is, naast Bram Smit, één van de creatieve technici van het VeloTilt project. Nu de VeloTilt min of meer uit ontwikkeld is en er een commerciële introductie wordt onderzocht, is Piet niet stil gaan zitten.
Piet wilde al heel lang een gestroomlijnde tweewieler maken met voorwielaandrijving. Maar dan wel met een voorwielaandrijving waarbij de gebruikelijke torsiekrachten in het stuur door de aandrijving, volledig zullen ontbreken. De fiets is vervaardigd van carbon. Heel knap hoe dit allemaal gemaakt is. Natuurlijk is Jan Reus, een ander lid van het VeloTilt team, nooit ver weg om wat advies te geven.
De torsiekrachten zijn door Piet geëlimineerd door het balhoofd onder een hoek te plaatsen. Dit resulteert in een volkomen neutraal stuurgedrag waarbij de fiets zonder handen aan het stuur tijdens het trappen volledig rechtuit doorrijdt.
Ik zal een aantal foto's maken van de nieuwe boreling van Piet. CycleVision is daar natuurlijk een mooie plek voor. Piet gaat aan de 1-uurs race meedoen en daarvóór is alle tijd om de fiets te fotograferen.
Deze foto toont het dashboard met twee spiegels en de snelheidsmeter. Mooi is de welving in de neus te zien die het zicht vooruit sterk verbetert.
Tijdens de race gaat Piet voortvarend van start. De snelheid in het begin is met 42 tot 43 km per uur nogal hoog. Piet is ruim in de 70 jaar en dat zijn geen snelheden voor een bejaarde.
Na tien minuten stabiliseert de snelheid op 41 km/u en dat houdt Piet tot het eind vol. Dit is een heel mooie snelheid die rond 6 km per uur hoger ligt dan zonder stroomlijn.
In strijklicht is te zien dat de afwerking nog wat strakker kan. Dat kan altijd nog, eerst maar eens rijden zegt Piet.
Al met al is het een zeer geslaagd project. Zeer tevredenstellend ook als je weet dat ieder onderdeel zelf is bedacht en vervaardigd. Chapeau Piet!
2 opmerkingen:
Is deze zeer fraaie, gestroomlijnde tweewieler (qua windgevoeligheid, zicht, wendbaarheid etc.) ook geschikt voor de openbare weg?
De fiets kan zeker op de openbare weg gebruikt worden. Dat gebeurt niet heel vaak omdat Piet Kunis een heel comfortabele Super Mango heeft.
Een reactie posten