-Nutrak slick
-Continental Contact Speed
-Schwalbe G-One Speed TLE
-Maxxis BMX
-KHE MAC 1 BMX (Op verzoek Kevin O'Garro)
-Gocycle Vredestein (voorraad Velomobielonderdelen.nl)
Langere tijd heb ik opgezien tegen het testen omdat het een flinke aanslag doet op mijn rug. Die is al even over zijn uiterste houdbaarheidsdatum heen en bukken is pijnlijk. Door een paar aanpassingen aan mijn werkwijze, het steeds omlaag duwen van de bedieningspoot doe ik nu met een verlengstok, is het testen zonder bezwaar uit te voeren. Ook het tot 10 bar pompen, soms nodig omdat mijn grote compressor niet veel verder komt dan 7 bar, is door de kleine draagbare compressor nu prima te doen.
Voor het van bovenaf aflezen van de laser heb ik nu een plateautje gemaakt onder een hoek van 45 graden. Dat vergroot de uitslag van de laser en dus de nauwkeurigheid van de aflezing.
In volgorde van traag tot snel beschrijf ik alle banden kort.
Nutrak slick
Een goedkoop ogend bandje van Chinese makelij. Kost rond 10 euro en met 262 gram tot 7 bar op te pompen. Het is een trage band die helemaal onderaan de lijst verschijnt. 6 bar is de goede druk, met 7 bar pendelt de band maar een seconde langer, ten koste van minder comfort en grip. Het bandje legt makkelijk om is er ook weer makkelijk vanaf te halen. Geen aanrader.
Continental Contact Speed 28
Deze rond 20 euro kostende 28 mm brede Continental band heeft de voorkeur van veel velomobielrijders. Met 272 gram gemiddeld van gewicht en tot 6 bar op te pompen. De band is tamelijk traag en eigenlijk is dit onverwacht. Continental kan wel degelijk snelle banden maken. Kijk in de tabel maar eens naar de Continental GP LTD 28 uit 2015. Deze LTD pendelt maar liefst 78,2 seconden, zij het wel op een veel hogere druk. Er zijn inmiddels betere alternatieven.
Schwalbe G-One Speed TLE
Deze band schept hoge verwachtingen. Ziet er fraai uit, legt makkelijk om en iets lastiger eraf. De drukrange is beperkt van 3.0 tot 5.0 bar. Het gewicht is met 266 gram gemiddeld. De pendeltijd van maximaal 57,9 seconden is teleurstellend. Zeker in het licht van eerder geteste Schwalbe banden die veel lichter lopen. Opvallend is dat de snelheidswinst van 4 naar 5 bar maar 2,5 seconde is.
Met een prijs van 40 tot 45 euro is deze band gewoon te duur.
Maxxis BMX
De Maxxis BMX is een forse band die 46 mm breed is. Het gewicht is met 412 gram de hoogste van alle gemeten banden. De band gaat er heel makkelijk op en af. Te makkelijk naar mijn zin. Tijdens het oppompen knalt de binnenband met een enorme dreun uit elkaar. De luchtdruk blaast twee doosjes met 100 O-ringen en zuignapjes door de hele garage. Heb ik altijd al een extra veiligheidsbril op, nu is duidelijk dat er tijdens het oppompen ook gehoorbescherming moet worden gedragen.
Her drukbereik van de band is 5.8 - 7.5 bar. In het staatje staat in de kolom 8 bar het resultaat van 7.5 bar. Zoals ik wel vaker zie levert oppompen tot de maximum druk geen snelheidswinst op. Er is maar 0,1 seconde verschil tussen 7.0 en 7.5 bar. Omdat zelfs 6.0 bar maar 2,8 seconden korter pendelt zou ik deze band tot 6,5 bar oppompen. Omdat de verschillen zo klein zijn heb ik de band ook gependeld op 5 bar. Met 54,8 seconden is dat merkbaar langzamer dan 62,7 seconden bij 7 bar.
Een goede middenmoter die voor rond 30 euro te koop is.
KHE Mac 1
Deze band valt op door bij een groot drukbereik heel weinig in prestaties te verschillen. Er zit zelfs maar 10% verschil in snelheid tussen 5 en 8 bar. Ook hier weer blijkt de hoogste druk niet de snelste pendeltijd op te leveren. Bij 7.0 bar loopt de band zelfs een fractie sneller.
De band is met 44 mm behoorlijk breed terwijl toch het gewicht met 268 gram redelijk laag is.
Ook deze band kost rond 30 euro en komt goed uit de bus.
Gocycle Vredestein
Nu ik toch weer lekker aan pendelen ben laat ik de Gocycle een keer meelopen. Dit is de opvolger - in naam - van de legendarische F-lite. Zoals bekend legt de band het makkelijkst om van alle banden en is er in elke seconden zonder gereedschap ook weer vanaf.
De pendeltijden zijn behoorlijk lang en de Gocycle loopt direct mooi rond. Volgens Gocycle mag de band tot 5.5 bar worden opgepompt. Voor gewoon gebruik levert 5.0 bar een mooi licht lopende band op. In de winter loopt de Gocycle 15 tot 20% lichter dan welke andere band ook en loopt dan het lichtst van alle in de handel verkrijgbare banden. Wel kan de grotere draaicirkel een nadeel zijn.
Voor 29,90 euro is de band te koop bij Velomobielonderdelen.nl.
Alle resultaten
Een voorbeeld van een simpele Excel sheet dat de beide uiterste metingen aftrekt en het gemiddelde bepaalt van de resterende metingen. Dit zijn er dan meestal drie, bij iets teveel spreiding soms ook vier.
In de komende dagen test ik enkele speciale banden voor Elan. Dat levert, kan ik nu al verklappen, spectaculaire uitkomsten op.
16 opmerkingen:
Hartelijk dank voor deze nieuwe testresultaten, je bewijst de ligfietswereld weer een goede dienst. Als ik kijk naar mijn favoriete maat 28x406 en favoriete druk 6 bar, dan zie ik een behoorlijk verschil tussen de Contact Speed (47.3 s) en Schwalbe One (60.5 s).
Met 100 kilo en 45 km/uur verbruiken de banden samen 74 Watt voor de Contact Speed, en 58 Watt voor de Schwalbe One. (berekening: Crr = 0.2838/pendeltijd, Wrr = Wrr = Crr*m*g*v, m=100, g=9.81, v=12.5, het maakt hierbij niet uit of de 100 kg over 1, 2 of 3 banden verdeeld is). Dit verschil van 16 Watt is toch zo'n 10% van de benodigde inspanning.
Een heel ander punt, op https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-endurance-test zag ik een duurtest van een racefietsband. Ik dacht altijd dat banden sneller werden gedurende hun levensduur, maar bij deze test lijkt de weerstand juist wat toe te nemen na 3000 km gebruik. Wat is jouw ervaring daarmee?
Ik meet een kleine snelheidswinst als de banden tot rond de helft versleten zijn. Het loopvlak is dunner en daardoor soepeler. Dat slijtage de snelheid zou verlagen is niet voor de hand liggend.
Hallo Wim, allereerst bedankt voor al je inspanningen! De 'Maxxis BMX', welk type was dit precies? Ik heb zelf namelijk twee nieuwe Maxxis DTH ('Drop The Hammer') BMX banden liggen, maar dit zijn vouwbanden (jij hebt draad in de Excel staan, klopt dat?). De DTH is er in 38 (1.5"), 44 (1.75") en 56mm (2.2") voor 20" 406 velgen.
Het is de DTH 1.75. Ik heb er een extra foto bijgezet die alle gegevens laat zien. Het is 100% zeker een draadband.
Hallo Wim,
Ik lees je testresultaten altijd met veel interesse. De vraag die ik mij stel, wat kunnen wij ermee in het dagelijks gebruik van onze Velomobiel. Ik rijd +/- 12,000 kilometer per jaar en jaag er dus aardig wat banden doorheen.
Begonnen ben ik ooit met de Kojak, snel in de zomer, niet vooruit te branden in de winter. Althans dat vind ik. Na de Kojak ben ik overgestapt op de Durano, vond ik zelf een prettige band, zeer snel in zomer. Ze waren echter nogal snel aan hun eind en ik reed er ook relatief veel mee lek.
Sinds 2 jaar rijd ik rond met Continental speed, die komt niet al te best uit je test. Ik haal er in de zomer wel makkelijk zeer hoge snelheden mee, ruim boven de 50. Ook gaan ze niet vaak lek. Veel harder hoeft het ook niet te gaan.
Ben benieuwd naar de volgende testresultaten, want die zijn spectaculair. Mij lijkt het dan wel leuk om eens een aantal van die, zullen wel dure, banden aan te schaffen om te zien of het echt scheelt.
Goh wat bijzonder. Ik heb ook de 1.75" DTH maar die van mij zijn zeker weten vouwbanden! (Bij de originele verpakking zitten deze ook al opgevouwen aan een labeltje). Er zijn blijkbaar minimaal twee uitvoeringen van de 1.75 DTH... Ben nu wel benieuwd hoe de mijne presteren vergeleken met de draadversie, meestal is een vouwversie iets soepeler toch?
Er is ook een 40-406 maxxis dth. Uiteraard een vouwband.
Ik rij de DTH al een tijdje rondom op mijn Mango Plus, de 49-406 vouw. Naar mijn ervaring niet veel trager dan de Go-Cycles die na nog geen 1.500 km helemaal op waren op mijn Mango (zijwangen doorgesleten). Nog niet lek mee gereden en leggen erg eenvoudig op/af (zonder gereedschap). Voor mij de perfecte band voor de Mango.
Bijzondere test.
Er worden draagbanden vergeleken met vouwbanden. Buiten het feit dat een vouwband heel anders is opgebouwd als een draadband word veelal ook een ander soort rubber gebruikt en is een vouwband veel lichter.
Een schwalbe one TLE die dus Tubeless easy is gebruiken in combinatie met een binnenband op lage druk gaat er bij mij ook niet in.
Alle eigenschappen van de band worden teniet gedaan.
Heb je een tubeless band , test hem dan ook tubeless.
Zoals andere mensen ook al schrijven word er alleen gekeken naar de volgens jouw manier geteste rolweerstand.
Anderen schreven ook al dat dit niet helemaal correct is omdat pendelen een lage snelheid met zich mee brengt.
In mijn ogen, en ik kan het fout hebben, test je rolweerstand door je band te laten rollen, net zoals op een rollenbank voor een auto en vanaf een bepaalde snelheid de kracht op de aandrijving uit te schakelen. De tijd dat de band uitrolt is dan je rolweerstand.
Vermoedelijk komt er dan ineens een heel andere uitkomt uit de test.
Dat de meeste velomobiel rijders de velomobiel gebruiken voor woon werk en lange tochten betekend ook dat er andere zaken belangrijk zijn behalve snelheid. Zoals gemeld, levensduur en lekbestendigheid.
Als je alleen op een testbaan rijd dan is alleen snelheid leuk. Daarbuiten zijn alle andere parameters net zo belangrijk.
Ik vraag me af waarom dat niet getest word of meegenomen in het verslag.
Net zoals bij de velo tilt is snelheid dus het belangrijkste, en dat is jammer. Het had veel meer kunnen zijn en dan misschien iets minder snel.
Waarom zou ik draad- en vouwbanden niet met elkaar vergelijken? Ik heb daarmee uitgevonden dat draadbanden, van hetzelfde merk en type als bijv. de Schwalbe Kojaks, de draadbanden zo'n 10% sneller zijn. Gewicht speelt bij rolweerstand geen bepalende rol. De Michelin 20" radiaal weegt 435 gram en is drie keer zo snel als een racebandje van 165 gram.
Tubeless banden zijn tubeless niet sneller dan diezelfde banden met een latex binnenband. Ik heb ook tubeless banden getest die met een latex binnenband sneller bleken dan tubeless. Ook dat heb ik uitgevonden en die resultaten zijn later bij recordpogingen ook bevestigd.
Waarom mijn manier van testen niet correct is is mij niet duidelijk. Fabrikanten als Schwalbe, Continental, Vredestein en Michelin hebben allemaal gezegd dat mijn manier van testen het dichtst bij de realiteit komt. Deze testen zijn bedoeld voor relatief lage snelheden tot rond 50 km/u. Voor hoge snelheden gelden andere uitkomsten, de rolweerstand is niet lineair met het oplopen van de snelheid.
En nee, rollenbanken deugen niet voor een nauwkeurige meting. De beperkte bochtstraal levert een negatief gevormd indrukkingsvlak op. Daarnaast wordt er niet op een echt wegdek gemeten wat ik wel doen. Tenslotte meten de fabrikanten ook niet bij lage temperaturen, ik wel.
Ik heb verschillende uitrolproeven vergeleken met metingen op de pendel. De uitkomsten bleken 100% vergelijkbaar.
Natuurlijk zijn ook andere parameters dan snelheid belangrijk. Die meet ik niet maar worden na verloop van tijd wel duidelijk door gebruikersgegevens.
Van een ervaren velomobiel rijder en ook roeifietser weet ik dat een schredda vouw veel sneller is als een schredda draad. Ook mijn ervaring is dat vouwbanden veel beter lopen.
Als je tubeless banden zijn zeker wel sneller als je de op een normaal wegdek test in plaats van stroken asfalt. Door de lage druk worden oneffenheden veel beter weggefilterd en dat komt niet tot zijn recht op een asfalt strook.
Ook andere mensen hebben daar op gereageerd in diverse posten.
Daar kan geen vouwband met een latex binnenband tegen op.
Om maar over de andere voordelen. Van tubeless te zwijgen.
Een tube testen op een velg van een band is ook iets heel raars.
Ook dan haal je alle eigenschappen van een tube juist weg.
Ik zou wel eens een meting willen zien met een vermogensmeter op die handbike met die tube en met een band die volgens jou sneller is.
Je kunt niet zeggen dat vouwbanden sneller zijn dan draaidbanden.Bij Shredda 50 en 40 mm blijkt de draadband 50 mm sneller te zijn dan de 40 vouw. Ook bij de Kojak 20" bleek de draadband sneller te zijn dan de vouwband.
De snelste 20" fietsband ter wereld, de Michelin radiaal, is 3x z0 snel als welke vouwband dan ook.
Stroken asfalt zijn gemaakt door een wegenbouwer en bestaan uit ... het asfalt dat gebruikt wordt om fietspaden te maken.
Dit in tegenstelling tot de spiegelgladde trommels van de rollenbanken van bandenfabrikanten. Door gladde trommels ontstaan fouten tot 30% in vergelijking met testen op echt wegdek.
Je baseert je geheel op veronderstellingen, ik bewijs met exacte en 100% reproduceerbare metingen hoe het echt in elkaar steekt. En deze metingen heb ik in talloze gevallen ook gecontroleerd met een SRM Power Control 7 in mijn Quest.
Niet voor niks hebben de Universteitsteams uit Toronto, Liverpool, Milaan en Delft van mijn diensten gebruik gemaakt.
Meten is weten, denken dat iets sneller omdat je dat gevoel hebt, zegt niks.
Ik baseer niks op veronderstellingen.
Maar het valt me op dat je heel selectief reageert, niet alleen bij mij maar ook bij een boel andere mensen.
Voor mij is daar mee de kous af.
Als je alleen maar een veer in je reet wil dan kan je lang wachten want die ga je nooit krijgen.
Ik reageer wat kortaf op veel reacties die alleen maar met veronderstellingen komen, ook jij doet dat.
Veren in mijn reet zit ik niet op te wachten. Ik meet gewoon de verschillen tussen verschillende banden, meer is het niet.
Wel krijg ik veel waardering, van fietsers en ook van betrokken leveranciers.
Wim
From your test results, I would consider the F-lite Gocycle 50-406, but I am curious if it is much different to Big Apple 50-406 and Big Ben Plus 55-406. They are more widely available in other countries (I use them for bicycles). Would you consider testing these 2 tires? I assume the dirt/off-road grip and puncture resistance may be different.
The GoCycle runs faster than Big Apple and Big Ben. If you sent me two Big Apples or Big Bens, I will test them.
Een reactie posten