maandag 27 juni 2022

De filosofie achter de bouw van de Different


Onze uitdaging is een nog efficiënter vervoermiddel ontwerpen en bouwen voor een mens, dan een velomobiel nu al is. We willen geen racemachine bouwen, maar een voertuig waarmee je met zo min mogelijk menselijke energie, comfortabel en veilig  van A naar B kan.

Per definitie is een velomobiel al heel effectief in al zijn uitvoeringen. Echter, ook de moderne velomobiel laat nog wel wat steekjes vallen. Wij denken dat het nog beter kan.


Als eerste moet de luchtweerstand zo klein mogelijk zijn. Daarom hebben we eerst een mooi aerodynamisch profiel gekozen. Hij moet daarbij zo smal mogelijk worden. Ook moeten er zo weinig mogelijke gaten in de carrosserie zitten en de gaten die wel nodig zijn, moeten zo klein mogelijk blijven. Hier moet je bij een reguliere ( FWS, voorwielbesturing) velomobiel al een keus maken. Wil je smal, dan moet je kiezen voor “open” wielkasten. Wil je “gesloten” wielkasten, dan moet hij breder worden.


Wij maken hier de keuze voor smal én gesloten wielkasten. Dan maar geen FWS. Bovendien zijn dan ook de grote gaten in de bodem rondom de wielen niet nodig. 

Nog een voordeel, als de voorwielen niet sturen, hoeven ze ook geen toespoor of uitspoor te hebben, maar kunnen ze gewoon recht gemonteerd worden. Dit geeft minder rolweerstand.

Ook willen we af van die lange ketting naar het achterwiel. Dat scheelt gewicht, we hebben dan ook geen kettingrollen nodig waarin energie verloren gaat, en de voelbare kettingflex verdwijnt. We gaan het linker voorwiel aandrijven, met een korte ketting en een speciale derailleur met verschuifbare cassette en hebben daardoor altijd een korte én rechte kettinglijn.

Helaas heeft dit alles ook een nadeel. We zullen nu met het achterwiel moeten sturen. Een hele uitdaging, maar het feit dat er een Duitse velomobiel  bestaat (Velayo) , waarvan er 42 rondrijden,  geeft ons het vertrouwen, dat het kan. Na eerst een eigen idee te hebben geprobeerd, hebben we uiteindelijk toch gekozen voor een variatie op de uitvoering van  de Velayo en deze blijkt goed te werken. De uiteindelijke sleutel tot zijn fijne rijgedrag, rustig  en betrouwbaar, vonden we door de stuurinrichting een variabele overbrenging te geven. 











 

7 opmerkingen:

Mark van Driel zei

Wat een prachtig project is dit! Ik kan uit ervaring zeggen dat de rechtuitstabiliteit fantastisch is en dat de bochten in het begin wat wennen zijn. Maar we zijn via pittige bochtjes veilig bij de McDonald's aangekomen, dus dat wennen gaat best snel! @Wim Doe jij nu ook mee met dit project?

Wim Schermer zei

Hi Mark,
Ik draag het project een warm hart toe en publiceer de vorderingen op mijn blog, maar ik ben niet bij dit project betrokken.

Joost zei

Hi Wim,

Erg mooi project. Leuk ook te lezen dat alle ervaringen die jullie (ook Jan en Piet) hebben opgedaan met voorgaande projecten zoals de Velotilt worden afgewogen en tot dit compromis komen. Wellicht nog beter door de eenvoud en commerciële haalbaarheid.

Zijn er commerciële plannen voor de "Different"?
Tot welke lichaamslengte is deze bedoeld (tot 2.00m)?

Groet,

Joost

Piet Kunis zei

Dag Joost, dank je wel voor het compliment.
De maatvoering van de Different is bepaald door onze eigen lichaamsmaten t.w. lengte 180-185, gewicht 75-85 kg, een max. schouderbreedte 51 cm. Het stoeltje word verstelbaar, maar de trapas niet. Bij een cranklengte 170 mm is de maximale schoenmaat 46.
We hebben geen commerciële plannen met de Different. We gaan eerst 2 fietsen bouwen voor onszelf en daarna bieden we de Plug, de mallen, de sjablonen en alle technische tekeningen te koop aan.

Quezzzt zei

Smal en achterwielbesturing lijkt mij kantelgevoelig. Dat was nu juist bij het concept van de velotilt deels geadresseerd door zelf (tegen) te kantelen.

Wees eens echt "different' en zorg ervoor dat het gelaat van de rijder beschermd wordt als het voertuig kantelt en op een paal afschuift, of de rijder een slagboom over het hoofd ziet. Met jullie expertise kan zulke gelaatsbeswcherming vast ook lichtgewicht en gestroomlijnd.

Onveilige velomobielen van fabrikanten die alleen maar nog harder willen rijden zijn er al meer dan genoeg. Dat gaat net zoalang goed tot de gewonde rijder of nabestaanden niet worden verblind door hobbyisme en de fabrikant wel aansprakelijk stelt bij aangezichts of hersenletsel. Die kans is nog groter als wordt gexporteerd naar landen Amerika met een juridische claim cultuur.

Wim Schermer zei

De Different zal een compleet geïntegreerde racekap krijgen.
Deze zal, net als de racekappen van Velomobielonderdelen.nl bescherming bieden tegen dwars over de weg liggende palen.
Dit is al meerdere malen bewezen effectief te zijn.

Piet Kunis zei

Dag Quezzt, je heb dit aspect al eerder onder de aandacht gebracht, maar er is niemand die er iets mee heeft gedaan. Toevallig of niet, maar toen ik 1,5 week terug de Formule 1 coureur Zou, op zijn kop zag belanden en deze man dankzij de Halo ongedeerd uit zijn auto kwam, Kwam bij mezelf het besef, dat ikzelf ook wel wat meer bescherming van het hoofd in een Velomobiel zou willen. Omdat wij zelf de fiets bedenken en bouwen, kunnen- en gaan we er iets aan proberen te doen. Het zal niet een volledige Halo worden, maar we gaan de cockpit d.m.v. een sandwichconstructie versterken en studeren nog op gezicht bescherming