Gisteravond heeft Hans met hulp van Rob Jansen voor de foto's en nog een paar mensen een lichttest uitgevoerd. Ik heb met Hans gediscussieerd over de opzet van de test. Hans gaat er van uit dat de lampen moeten werken aan de accu die hij aan boord heeft. Ik zou liever zien dat de lampen allemaal hun meest optimale voeding zouden krijgen, of minimaal de maximaal toelaatbare voeding. Daarmee kun je de lampen echt vergelijken. Nu is er een royale mix van voeding bronnen gebruikt. Dan kan het gebeuren dat een lamp als bijv. B&M Cyo op 6 Volt minder presteert dan de Inoled Extreme. Als de Cyo even later met de Son dynamo wordt getest presteert ie wel veel beter dan de Inoled. Op deze manier, vergeef me de conclusie, test je geen lampen, maar voedingbronnen.
Als vergelijk heb ik vier foto's van Rob Jansen, met diens toestemming, samengevoegd om een goed overzicht te krijgen.
De bovenste foto's zijn 1/3 diafragma overbelicht. Rob heeft de beelden gecorrigeerd en opnieuw geupload. De onderste foto's geven dit realistische beeld van de helderheid die je mag verwachten als je met zo'n lamp gaat rijden.
De kleine teksten onder de lampen zijn niet makkelijk te lezen, daarom hieronder om welke lampen het gaat
Links boven: B&M Lunotec IQ Cyo op 6V gel accu
Rechts boven: B&M Lunotec IQ Cyo op Son naafdynamo
Links beneden: Inoled Extreme op 6V gel accu
Rechts beneden: B&M IQ speed met NiMH accu's op max
Geen opmerkingen:
Een reactie posten