Eergisteren meldde ik hier dat ik er eindelijk in ben geslaagd om 0.75 mm optisch perfect polycarbonaat te kopen. Nu nog een vizier maken.
Het motorvizier dat ik eerder gratis kreeg is mij qua model uitstekend bevallen. Ik druk dit vizier, met veel geweld, plat op een dunne kartonnen ondergrond en teken de buitenomtrek af op het karton. Vervolgens knip ik het model uit en teken dit vervolgens weer af op de beschermfolie van de Makrolon. Dan knip ik het model met een scherpe huishoudschaar uit de Makrolon plaat.
Het resultaat is boven verwachting. Het model is volledig vergelijkbaar met het motorvizier. Met maar weinig druk neemt de lange reep polycarbonaat een heel fraai vizierprofiel aan.
De voordelen zijn evident. Er kan uit de 40 x 50 cm plaat nog een tweede vizier worden gemaakt. Dit beperkt de kosten tot € 3,- per vizier. De optische kwaliteit is prachtig en het gewicht is verwaarloosbaar. Tenslotte is het vizier volkomen plat op te bergen als het niet in gebruik is.
Zijn er verder nog wensen?
Jazeker. Ik wil een extra vizier maken dat langer naast het hoofd doorloopt. Prettig vooral in de winter als de wind schuin voor of dwars inkomt.
Ook wil ik de mogelijkheden bekijken van een vizier op de voorrand van de kuip. Dit om de voordelen van het vizier ook bij het rijden zonder kap te kunnen benutten. Eén van de zeer belangrijke voordelen is het vrijwel elimineren van het windgeruis. Ook het rijden zonder - fiets - bril is zonder meer mogelijk. Een laatste voordeel is dat insecten niet meer in je gezicht landen. Eerder probeerde ik voor dat doel het Flevobike ruitje. Dat ruitje is veel te smal en werkt alleen als de wind recht van voren inkomt. Voor beide extra vizieren is een plaatbreedte van 50 cm niet voldoende.
Hoe kom je aan Makrolon van grotere afmetingen. Gewoon Bayer Duitsland bellen. Die verwijst me naar de Benelux vertegenwoordiger in België. Die verwijst me naar een vertegenwoordiger van Bayer in Nederland. En die ... heeft het materiaal niet in voorraad en wil het ook niet bestellen. Dit vereist nog wat zoekwerk, maar dat komt zeker goed.
Rijden met het vizier
Vanmiddag ga ik voor een paar boodschappen naar Castricum. Het is met 11 gr. C vrij fris en hoewel ik normaal gesproken de kap er dan niet op heb moet dat nu natuurlijk wel. Het eerste dat opvalt is dat het zicht rondom volkomen ongestoord is. Geen spiegelingen, geen enkele optische fout, gewoon fantastisch. Ik heb op een gegeven moment niet eens meer in de gaten dat ik door een vizier zit te kijken. De muziek klinkt prima zonder windgeruis. Doordat ik het vizier wat langer heb gemaakt dan het motorvizier komt er nu van de zijkant geen hinderlijke luchtstroom meer binnen. Wel staat het scherm op maar 3 klittenbandjes door de winddruk wat te wiebelen. Voor het zicht is het geen probleem, maar mogelijk is een 1 mm plaat wat stabieler. Wel ontwasemt de 0.75 mm uitstekend, een groot verschil met het 2 mm dikke motorvizier.
Bij de foto met de sjablonen. Boven in beeld het motorvizier, daaronder het uitgeknipte sjabloon naar het model van het motorvizier, voor in beeld het iets groter gemaakte vizier, hier nog met de beschermende folie.
13 opmerkingen:
Hoi Wim,
Is dit misschien wat je zoekt:
http://www.kunststofshop.nl/N_frame.html?http://www.kunststofshop.nl/polycarbonaat-folie-N_grp_40-1.html
1400x1000x0,480 a e44,50
past alleen niet in een postpakket
groeten van Eduard
Hoi Wim, da's heel interessant waar je nu mee bezig bent! En als je weer 'ns een model wilt overnemen van een bestaand gebogen vizier, kun je misschien beter het karton buigen ;-) .
't Gaat erg lijken op het vizier van de BeWAW van Dries Callebaut, en op de standaard gesloten kap met vizier van de 'gewone' WAW, maar dan zonder de rest v/d kap.
'k Ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen, want er zijn natuurlijk allerlei verfijningen mogelijk! 'k Wens je van harte veel succes en plezier ermee!
Hi Eduard,
Zij verkopen alleen in dikten van 0,25 en 0,48 mm. Dit is echt te dun. Ik heb nu 0,75 mm, maar denk dat 1 mm dik het beste is.
Ik heb inmiddels een adres die dit heeft.
Groeten,
Wim
Hi Wijnandt,
Natuurlijk kon ik ook het karton buigen, maar aftekenen leek me wat moeilijker.
Je constatering dat het vizier erg gaat lijken op het BeWAW vizier van Dries Callebaut klopt. Ik heb met Dries gesproken tijdens de Oliebollentocht en de voordelen van dunnere folies toen ingezien.
Natuurlijk ga ik door met verdere verfijningen. Dank voor je aanmoedigingen.
Groeten,
Wim
Hoi Wim,
Als jouw 'oude' motorhelmvizier geen functie meer heeft, zou ik die mogen overnemen?
Groet,
Sebastiaan
Hoi Wim,
Ziet er erg mooi uit. Ik zal ook eens zo'n plaatje bestellen. Ik kan al lang niet meer zonder een scherm en gebruik zoals je vast weet een tweede meer ventilerende deksel om ook bij hogere temperaturen het vizier te blijven gebruiken.
Groet,
Paul.
Hi Sebastiaan,
Je mag zeker mijn 'oude' motorvizier hebben. Deze is evenwel niet meer smetteloos.
Je mag van mij ook wel een nieuwe folievizier hebben, veel en veel mooier, zeker met de verbeteringen die nog gaan komen.
Groeten,
Wim
Hi Paul,
De oplossing met een tweede deels opengeknipt deksel is een heel slimme tussenoplossing. Ik ga nog proberen om een schermpje op de rand van het instapgat te maken. Ik vind het geheel open fietsen, ik doe dit vanaf ongeveer 8 graden C., heel prettig. Maar het lawaai om mijn kop wil ik dan weer niet.
Als ik grotere maten lexan in huis heb, ga ik weer aan de slag.
Groeten,
Wim
Als de spanning op het polycarbonaat een probleem wordt door toepassing van een dikkere plaat (en klitteband alleen niet sterk genoeg meer is) is het misschien 'n idee de rand in een omgekeerd (kunsstof) verfemmerdeksel te plaatsen.
Je hebt die emmers ook in 'n ovale vorm waar latex in verkocht wordt.
Dan rest natuurlijk nog even 'n hoofdgat in dat deksel uit te snijden.
Hoi Wim,
Als ik u niet ontrief... Ik zou best zo'n zelfde vizier willen als je nu gebruikt. Zeg maar wat het moet kosten. Maar ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt in handel.
Groet,
paul Dijs
Hi Mick,
Met 0.75 en 1.00 mm gaat het probleemloos met klittenband. Dikker materiaal is met een föhn in het goede model te krijgen.
Ik ga in elk geval de lexaan folie nog ophangen tussen twee Botter scharnieren.
Groeten,
Wim
Hallo Wim,
Ik rij al een dikke twee jaar met een schermpje vlak voor het instapgat. Euroquest vond het "duizend keer niks", maar ik wil niet meer zonder. Het effect op het windgeruis kan je simpel testen door even twee handen op die plaats te houden tijdens het fietsen. Het windgeruis is bij lange na niet weg, maar het scheelt de helft en ook de koude rijwind op m'n borst is veel minder geworden.
Met wat prutswerk heb ik het ruitje tussen de spiegels gemaakt, waarbij ik tegelijk twee platte uitsteeksels kreeg waaronder de kap geschoven kan worden.
zie ; http://www.youtube.com/watch?v=ROucxN2093U&feature=player_embedded
Ik zal binnenkort een paar duidelijke foto's er van op m'n blog zetten.
Succes met je blog; ik geniet er erg van !
groet, andere Wim.
Hi Wim,
Het wiel is meestal al uitgevonden :). Ik ga het ruitje wel afneembaar maken door met een paar kleine klittenbandjes het ruitje in de verdiepte rand van het instapgat te maken.
Ik heb nu zoveel lexaan gekocht dat ik volop met afmetingen en hoogtes kan experimenteren.
Leuk te horen dat je mijn blog waardeert.
Groeten,
Wim
Een reactie posten