Jan en Jeroen hebben de mal, of liever matrijs, voor de ruit van de VeloTilt geschuurd en tot hoogglans gepolijst. Ik haal hem vanmorgen in Enkhuizen op en rij naar
Alrec in Mijdrecht. Dick van der Vaart ontvangt me en inspecteert de matrijs. Hij is duidelijk tevreden en denkt dat dit een goede basis is om een mooie ruit van te maken. Hij zal dit met verschillende materialen proberen waaronder Lexan en PetG.
Dick laat er geen gras over groeien. Om goed te kunnen vacuümvormen mag de matrijs geen scherpe randen hebben. Om het eindproduct te laten lossen moeten alle zijden voldoende schuinte krijgen. Dick maakt aan de door Jan en Jeroen gemaakte matrijs een extra deel om het lossen mogelijk te maken.
Als de ruit klaar is zal deze worden uitgezaagd en weer in de mal worden teruggelegd. Daarna zal de hele bovenkap in één keer worden gelamineerd en vacuum worden gezogen. De ruit is dan nog aan weerszijden voorzien van een plastic beschermingslaag waardoor deze niet hecht aan de epoxy. De ruit kan er weer uitgenomen worden, het plastic verwijderd en met een zachtblijvende kit kan de ruit in de sandwich kap worden vastgezet. Deze kit is altijd weer te verwijderen als er een nieuwe ruit in zou moeten.
6 opmerkingen:
Dag Wim,
Dus toch een vervangbare ruit, dat geeft toch een beter gevoel, een nieuwe ruit is dan wat overkomelijker dan gelijk een nieuwe bovenkap, als dat het geval zou zijn.
Word de kap nou ruim genoeg om een normale helm onder te kunnen dragen voor de mensen die dat eventueel willen? Of is dat een punt dat eventueel meegenomen word als de fiets ooit in productie mocht gaan?
Groeten, Adri.
Dag Adri,
Ik ga er wel van uit dat er een helm kan worden gedragen. De breedte in de VeloTilt daar is zo'n 50 cm. Of dit nodig is is nog de vraag. VeloTilt krijgt een zeer sterke body die niet zonder extreem geweld kan worden samengedrukt. Op de plek van de stoel is de VeloTilt maximaal sterk. Het sterke schot waar de achterwielen aan de achterkant en de stoel aan de voorkant zit, wordt tussen de linker- en rechterkant van de fiets vast gelamineerd. Je hoofd zit letterlijk tussen een volledige rollbar. VeloTilt krijgt ook vierpunts gordels waardoor je altijd op je stoel blijft zitten, wat er ook gebeurt. Ik ben ervan overtuigd dat de VeloTilt constructief de sterkste en veiligste velomobiel zal worden. Of dit ook voor het rijden opgaat is uiteraard nog een open vraag.
Groeten,
Wim
Bij 23 minuten zijn er ook een paar mannen aan het stoeien met een cockpit .
http://m.youtube.com/watch?v=weFQ2FfbMfc
Nu nog vleugels voor de velotilt.
De eerste Versatiles hadden een bovenkap van PET (of mogelijk PETG, dat weet ik niet). Dat was niet zo succesvol. Bij ons kreeg de kap van de Versatile barsten.
Ik denk dat Lexan een betere keuze is.
Quemo,
De ruit wordt gekit in een veel grotere carbon kap. Dat geheel wordt, door de sandwich constructie heel stijf. De kans op barsten is heel klein.
Het voordeel van PetG is dat het goedkoper en ook te polijsten is. Dat laatste lukt met Lexan niet.
Veel maakt het allemaal niet. De ruit kan er makkelijk uit en is relatief goedkoop.
Mocht de VeloTilt in productie komen, dan komt er een extra lagere kap met een losse racekap met vizier. Die racekap past uiteraard in de grote bagageruimte :)
Groeten,
Wim
PET-G lijkt inderdaad mooi, maar gaf bij de Versatile af en toe problemen.
Sommige kappen kon je op slaan wat je wou zonder dat er een barstje in kwam, hooguit een paar krassen er op.
Maar er zaten ook kappen tussen (uit dezelfde badge) die bij een kleine tik al scheurden of versplinterden, en dat laatste wil je beslist niet in de buurt van je hoofd!
groeten, Arjan
PS, wat een onduidelijke Captcha!
Een reactie posten