Stormstrips zijn een belangrijk hulpmiddel om harde zijwind veiliger te weerstaan. Tussen 1 en 2 Bft meer zijwind kan de velomobiel met een goede stormstrip verdragen. In het verleden was ik avond aan avond bezig met het gieten van stormstrips. Zo heb ik er honderden gemaakt. Het basismateriaal is glashelder neopreen bestaande uit 2 componenten dat ik mengde met een kleurpigment.
Dat ging prima bij de eerste batches van het mooie glasheldere neopreen. Nadat de eerste batches goede producten hebben opgeleverd, blijk ik opeens extreem veel luchtbellen te krijgen. De fabrikant is niet thuis als ik hem vraag hoe dat kan. Hij stelt dat ik het materiaal wel niet goed zal hebben toegepast. Dat is niet het geval maar betekent wel dat ik voor € 350,- euro aan neopreen moet weggooien.
De strips zijn alleen in grote lengten betaalbaar te produceren. Daarom bestel ik honderden meters strips die als bonus ook nog € 3,- per strip goedkoper zijn geworden.
Als leverbaarheid en prijs bekend zijn zal ik dit hier aankondigen.
Inmiddels beschik ik over een zogenaamde Shoremeter. Met dit handzame apparaatje duw je een pennetje op het te meten rubber product. De wijzer slaat direct op de gemeten waarde uit. Zacht rubber is bijv. Shore 30, de meeste banden zijn Shore 60. Veerelementen zijn nog harder.
Volgende posting
Ik ben nu enkele dagen bezig met het testen van de Shredda en Marathon Almotion banden. Het is meetbaar dat Schwalbe weer stappen vooruit heeft gezet in het verlagen van de rolweerstand.
Theo van Velomobiel.nl had een goed gevoel over de Almotion. Het zal blijken dat ie een zeer goed gevoel heeft.
Ook ben ik bezig met het meten van de rolweerstand van deze banden bij koude omstandigheden.
Ook nu blijkt weer dat koude - veel - snelheid kost.
11 opmerkingen:
makkelijk gezegd ... "zal je wel niet goed hebben toegepast" misschien volgende keer eerst kleinere hoeveelheden bestellen? €350 weggooien is een beetje zonde...
het blijft leuk om te lezen hoe er gekeken woord naar leuke optie's voor de velomobiel.
ga zo door wim
De Almotion is volgens mij pas vanaf 55mm breedte te verkrijgen. Klopt dat?
Deze band liep in de wielkast van mijn XS aan in de bochten. Nou heb ik ooit begrepen dat er geen wielkast hetzelfde is, maar het is wel iets om even in de gaten te houden.
Hi Marcel,
10 kg is de minimum bestelhoeveelheid. Ik kan dus niet minder bestellen.
Dag Wim,
De Almotion is inderdaad 55 mm. Het aanlopen wordt veroorzaakt door het verbuigen van de achterwielophanging in combinatie met de mindere stijfheid van het laminaat rond de ophanging van de achterbrug. Ik had in mijn Quest ook dat bij iedere bocht en helemaal bij het optrekken de 60 mm Super Moto in de wielkast aanliep. Door het lamineren van twee stukjes schuim op de binnenkant van de body met een lapje carbon, is de stijfheid zoveel toegenomen dat ik de brede Super Moto nu nooit meer hoor aanlopen.
Hoi Wim,
Fijn dat je een product kan laten maken, zodat jij je tijd weer aan andere zaken kan besteden.
Geel past prima op geel en wit op wit, maar is betrekkelijk besmettelijk. Op mijn fiets heb ik de zwarte strip. Die zit er prima op, maar ik zou voor anderen toch ook de keuze "zwart" willen bepleiten. Je ziet het, ligfietsers willen altijd net iets anders :)
Ga je ook de andere strips (voetengatstrips, wielbakstrip) op deze manier verzorgen?
Hi Kees,
Ik wil eerst even kijken hoe deze strips zich houden.
Als dat goed uitpakt kan ik meer kleuren overwegen en ook andere typen strips. De kosten van het maken van een matrijs zijn behoorlijk hoog en kunnen niet terugverdiend worden met maar een tiental strips.
Hallo Wim, fijn dat Wim weer terug is op je lijst. Wat een gedoe allemaal, vind je ook niet. :-)) . Ga Zondag eerst lekker fietsen.
Hi Wim,
Fijn dat de stormstrip weer leverbaar is! Heb je een foto van die stukjes schuim die rond de achtervorkophanging zijn gelamineerd? Ik heb ook ervaren dat bredere banden dan 55 mm gaan aanlopen, en daar houd ik niet van, dus rijd ik nu nooit breder dan 50 mm. Maar een dikke slof is uiteraard veel comfortabler.....
Groeten, Adri.
Hi Adri,
Kijk eens hier:
http://wimschermer.blogspot.nl/2011/12/quest-stijver.html
Dag Wim
Ik ben best geïnteresseerd in polymeer veerelementen ipv de veren voor de Limit.
Om 50mm of breder te monteren wat het plezierigst rijdt moet ik anders de wielen te ver uit de wielkast laten komen...
Voor de Mango zijn wel complete conversiepakketten gemaakt maar dat past lang in allemaal in de C-Alleweder.
Dat de kou snelheid kost heb ik afgelopen week weer mogen ervaren. Alsof je door een strooppot heen zit te trappen.
Een reactie posten