Vanmorgen komt Mats P. een Zweedse Quest rijder, zijn nieuwe racekap ophalen. Daarover straks meer. Ook wil ik graag de vorderingen met de VeloTilt toertop bekijken. Het is fris maar prachtig weer en het fietstochtje naar Enkhuizen is een genoegen. Naast de dingen die ik graag wil zien heb ik ook een Risse demper mee waar Jan onderhoud aan gaat doen. Alle O-ringen worden vernieuwd en de bijna zwarte olie wordt vervangen door nieuwe hydraulische olie.
Als ik in Enkhuizen de werkplaats binnenloop is Piet Kunis bezig met de montage van het nieuwe stuur en het opnieuw bevestigen van de wielpoten. Jan heeft de toertop nu voorzien van een laag carbon en daarbovenop een dun laagje glasvezel. Ook de stroomlijning naar het nog te maken vizier en dakje ziet er nu goed uit. Jan is bezig om een tweede luchttoevoer te maken. Dit zal de laatste zijn die er gemaakt wordt. Bij mogelijk nieuwe VeloTilts zal de luchttoevoer door het nieuw ontwikkelde carbon voorframe worden geleid.
De bevestiging van het dakje zal bestaan uit twee carbon stiften die in de bovenrand, het gele deel op de foto, worden gestoken. Zowel het vizier als het dakje kunnen makkelijk achterin meegenomen worden en nemen nauwelijks bagageruimte in. Het vizier zal van een enkelgekromde plaat Lexan worden gemaakt.
Jan laat een stukje van het sandwich laminaat van de VeloTilt zien. Onwaarschijnlijk sterk is het, zelfs nadat het meerdere malen 180 graden gebogen is, blijft het intact.
De nieuwe fietsen van Velomobiel.nl worden niet langer voorzien van een laag gelcoat aan de buitenkant. Gelcoat is niet 100% waterdicht en kan, zeker als een fiets lang in weer en wind staat, delaminatie tot gevolg hebben. Gelcoat is ook niet kleurecht en RAL kleuren zijn niet mogelijk.
Recentelijk worden alle nieuwe fietsen die in de fabriek in Roemenië worden gemaakt, ook de DF fietsen, in een twee-componenten autolak gespoten. Deze lak is wel kleurecht en in RAL kleuren.
Nu is puur oranje RAL 2004. Maar ... de huidige oranje fietsen van Velomobiel.nl zijn donkerder dan de vroegere gelcoat versies. Wij maken de kappen nu in voorraad en spuiten deze in de bekende Velomobiel.nl kleuren. Van de nieuwe Quest van Mats krijgen we van Velomobiel.nl een stukje van het uitgezaagde voetengat toegestuurd. Inderdaad ziet Jan dat dit duidelijk donkerder is. Er moet een behoorlijk grote hoeveelheid paars bijgemengd worden om de kleur donkerder te krijgen. Met de verfmengcomputer die Jan in Enkhuizen tot zijn beschikking heeft is de nieuwe kleur prachtig te maken. Mats is dolblij dat het zo mooi is gelukt. De foto's laten de kleur en het model fraai zien.
4 opmerkingen:
Gelcoat is niet waterdicht? Hoe zit dat dan met polyester zeilboten?
Daar speelt precies hetzelfde probleem. Ik ken tientallen zeil- en motorboten die door delaminatie ten onder zijn gegaan door gebruik van non-isoftale polyesterhars in combinatie met gelcoat.
De laatste jaren is dat door gebruik van isoftaal zure hars wel beter geworden. Daarnaast worden schepen, en nu dus ook fietsen, gespoten met 2-componenten autolak. Die lak is echt waterdicht.
Groeten,
Wim
In combinatie met zeilboten ken ik alleen de term osmose bij oudere polyester jachten vanaf 20 jaar. Die kunnen geschild worden en voorzien van een nieuwe laag, ik denk dat we hetzelfde bedoelen, dat delaminatie vooraf gaat aan osmose?
Is autolak niet veel stijver dan gelcoat? Ik vraag me af of het niet sneller barst op zo'n flexibele ondergrond zoals bij een velomobiel.
Belle,
Het begint met osmose. Osmose is het aanzuigen van vocht door een niet waterdichte gelcoat. Het vocht komt dan in kleine holten in de kern van het laminaat en gaat door een chemisch proces, veroorzaakt door de verkeerde hars, uitzetten. Dat uitzetten veroorzaakt delaminatie.
Autolak kan heel veel verdragen, ook aardig wat vervorming. De toekomst zal uitwijzen hoe dat gaat uitpakken op de nieuwe fietsen.
Een reactie posten