maandag 7 september 2020

Ramp door slagboom voorkomen

 

Ik heb heel lang getwijfeld of ik deze post wel zou plaatsen. Men zou mij commercieel gewin kunnen verwijten. Ik doe het, bij wijze van wijze les en met een oproep, toch maar. 

Marcel Prins uit Burdaard schrijft mij het volgende:

'Ik heb een ongeluk gehad met de Quest. Ik heb een witte slagboom van een camping gemist. Ik heb eerst geremd voor de slagboom maar ik dacht dat hij open stond en ben weer opgetrokken.

Ik heb echt heel veel geluk gehad dat het vizier van de kap de klap heeft opgevangen. Hij heeft de slagboom over de fiets geduwd en ondanks alle hechtingen had het allemaal veel erger gekund'. 


Dit ongeval roept direct herinneringen op aan het identieke en fataal afgelopen ongeval van Erwin de Vries, nu anderhalf jaar geleden.



Ik vroeg Marcel wat nadere informatie en hij laat me het volgende weten.


Door de enorme klap kwam de hele camping uitlopen. Ik ben echt fantastisch opgevangen door de mensen op de camping. Ik had zelf eerst de ernst niet door. Ik bloedde uit mijn oor en ze waren daar bang voor een schedelbasis fractuur. De slagboom zit altijd op slot. Maar op de dag van het ongeluk was het slot niet vastgemaakt. Hierdoor heeft het vizier van de kap de slagboom opgewipt en over de fiets gegooid. Ik had vijf hechtingen boven mijn wenkbrauw en 4 in mijn oor. En in mijn nek een schaafplek waar ik tegen de fiets ben gekomen tegen de smurfenmuts. Ik denk dat de zijkant van het vizier in mijn oor is gekomen. Ik ben niet buiten westen geweest en was best wel cool en aanspreekbaar.

Ik heb de fiets daar laten staan en ben naar het ziekenhuis gegaan. Mijn schedel was te zien boven mijn wenkbrauw. Twee dagen later heb ik de fiets opgehaald en hem onder de slagboom gezet, daar is de foto van. Toen ik de fiets daar zo zag staan schoot ik helemaal vol en besefte ik hoe ongelooflijk veel geluk ik heb gehad. Later op mijn gps zag ik dat ik afremde om de bocht naar de camping te nemen 10km per uur. Hierna trek ik op naar 18km per uur. Ik wist dat de slagboom er was en rem af, volgens de gps reed ik toen 13 km per uur. Ik dacht dat de boom open stond laat de rem los en trek weer op. Op het moment van de klap reed ik 18km per uur.

Ik weet niet hoe het was afgelopen zonder kap maar daar heb ik niet veel fiducie in. Ik had dan de slagboom recht in mijn gezicht gehad en was dan geplet tussen fiets en slagboom. Maar misschien heeft de kap iets van het zicht weggenomen? Ik snap niet hoe ik de slagboom heb gemist. Maar de slagboom is wit en op het moment dat ik aankwam waren er wolken. Misschien is de witte slagboom tegen de wolken weggevallen? Vragen vragen vragen tot ik er gek van wordt. Normaal mis ik zoiets niet. Ik was niet met mijn telefoon GPS of iets anders bezig. Ik was ook een uur te vroeg voor mijn afspraak dus ik was ook niet gehaast. Ik was van plan om te zwemmen op de camping. Wel had ik niet mijn dag. Ik heb een aantal domme beslissingen in het verkeer genomen die net wel goed af liepen..... Nou ja, dankbaar en heeeeelveel geluk ondanks mijn pech.

Eerst voelde ik me ongelofelijk stom maar toen ik de fiets ophaalde hoorde ik dat er meer mensen tegen de slagboom zijn gereden. Dus ik ben niet de eerste. Ik heb nagekeken of een slagboom ook aan wettelijke specificaties moet voldoen. Zoals ik het lees moet een slagboom duidelijk zichtbaar zijn. Er moet een waarschuwingsbord zijn en er moeten lichten zijn om te waarschuwen in het donker. Omdat er geen rode strepen op de slagboom zitten heb ik de camping aansprakelijk gesteld. 

Groeten Marcel Prins


Deze post is niet bedoeld om reclame te maken voor mijn racekappen, ook al is hier zonneklaar dat de kap het leven van Marcel heeft gered. Wel is mijn bedoeling dat iedere velomobielrijder bewust wordt van de enorme risico's van dit soort levensbedreigende obstakels.

Mijn oproep is dan ook eigenaren van terreinen waar zo'n slagboom staat te wijzen op het gevaar van deze slagbomen. Laat ze deze slagbomen in ieder geval voorzien van een wit-rode markering waardoor deze goed opvalt. Nog beter is de weg voor de slagboom zo in te richten dat men er niet met volle snelheid onderdoor kan rijden. Een waarschuwingsbord en rode verlichting 's nachts is bittere noodzaak.
Eén overleden fietsvriend is er al één teveel.


11 opmerkingen:

Marcel zei

Mooie post Wim. Het zijn mijn eigen woorden. Ik blijf heel dankbaar dat ik die dag met de kap heb gefietst en dat het zo is afgelopen.

Groet Marcel Prins

Wilco Pompert zei

Wim, helemaal prima op deze manier.

Groeten, Wilco

De Bobslee zei

Prima post Wim, dit soort ongevallen moet gewoon publiek gemaakt worden, zodat iedereen wellicht iets beter gaat opletten, en misschien ook de eigenaren van die slagbomen gaan nadenken over de zichtbaarheid van die dingen. Want ook hier had de zichtbaarheid veel beter kunnen zijn met wat kleine ingrepen............

Peter de Rond zei

Niks mis mee Wim, mooi dat je het ongelukkige voorval wat goed afgelopen is laat zien, zodat we er wijzer van worden.
Niet best, zoals die slagboom eruit ziet, zegt ook iets over de eigenaar.

willemveloz@gmail.com zei

Prima dat je het deelt, dit heeft niets met commercieel gewin te maken. Wim heeft ontzettend veel geluk gehad dat de slagbomen niet op slot zat. Vervolgens heeft de kap hem gered maar misschien wel net dat beetje zicht ontnomen waardoor hij de slagboom niet heeft gezien. Je kunt niet op de kap vertrouwen voor dit soort situaties. Onder de kap kun je weer geen hel dragen, voor een slagboom die net wat hoger zit zou een helm toevallig net kunnen beschermen. Het blijft zaak om ontzettend goed op te letten en beheerders er op te wijzen iets aan de zichtbaarheid te doen. Of zelf reflectiestickers plakken.

Pieter zei

Allereerst sterkte voor de betrokkene , een ongeluk is nooit leuk.

Ik denk dat het handig is om het stukje van... ik had mijn dag niet en Ik heb een aantal domme beslissinen genomen eruit te halen.

Juridisch kan dit tegen iemand gebruikt worden en uiteraard lezen politie, verzekeringen etc graag mee.

Zelf ben ik geen velomobiel rijder , maar las op de blog van quezzzt dat die al vaker aan velomobiel.nl gevraagd had voor een veiligheidsoplossing voor dit soort problemen. Het hele verhaal kan je op zijn blog nalezen.

http://velomobielindestad.blogspot.com/2019/01/het-ziet-er-niet-uit-maar-is.html?m=1

Misschien ook aan Wim een vraag of het mogelijk is een gepolariseerd vizier te maken om evt schitteringen te verminderen of contrast te verhogen. Dat kan ook al veel schelen.


Ik denk wel dat het moeilijk is om juridisch te kunnen bewijzen om de camping aansprakelijk te stellen. Maar hopelijk lukt het.

Ton Visschers zei

Ik ben n.a.v het vreselijke ongeval van Erwin en een slagboom contra scootmobiel rijder gaan mailen met de Fietsersbond Als antwoord kreeg ik daar er heel veel eigenaren zijn van slagbomen. Die kunnen moeilijk allemaal aan gesproken worden.Maar er moet toch een manier zijn die deze gevaarlijke situaties kan verbeteren En dan meteen de paaltjes die vaak op een niet al te slimme manier geplaatst zijn

campr zei

Misschien is het een idee om een brede rol rood tape mee te nemen in de velomobiel, en als je er een tegenkomt die alleen maar wit is, deze situatie 'te verhelpen'. Misschien zelfs een commerciële mogelijkheid om dit tegen kostprijs mee te leveren met bestellingen? Past makkelijk in de doos, lijkt me? Met veiligere slagbomen voor iedereen, niet alleen velomobielisten. Denken in oplossingen?

Corn-Dolly zei

Het ongeval met Erwin speelt nog heel vaak door mijn gedachte. De rol om de lengteas door naast de weg te belanden door een trekker van Marcel V vele jaren geleden op de terugweg Giessen, maakt het mij deels angstig maar tegelijk ook bewuster van de gevaren. Paaltjes helpen ook al niet mee. Dit enge ongeval van Marcel P. doet er weer een schepje boven op.
Als verwoed velomobielkap rijder bij slecht weer rijd ik ook altijd met de open (zomer)kap van intercitybike. Die kan ook een stootje opvangen zoals dit slagboom ongeval.
Toch blijft die angst sluimeren.
Veel sterkte Marcel. Dat de heilige Christoffel ons mag beschermen. Ik heb al verschillende rollen reflexie tape uit naam van Erwin geplakt op diverse gevaarlijk slagbomen.

Quezzzt zei

In de plaats de schuld te leggen bij een slagboom waarvan velen al decennia lang daar incidentloos kunnen staan kan een velomobiel rijder beter kritisch kijken naar de veiligheid van zijn eigen erg specifieke voertuig

Normaal gesproken reed nieamand rond op hoofdhoogte van zo'n slagboom tenzij op een kinderfietsje....en die rijden doorgaans niet tegen een slagboom aan met snelheden hoger dan stapvoets.

Een voertuig waarbij men met het hoofd weerloos uit een stroomlijn steekt, geen kant op kan ( sterker nog er is een aambeeld achter het hoofd geplaatst ) en deze stroomlijn objecten naar het hoofd toe zal geleiden is een potentieel exteeem gevaarlijk voertuig.

Hoeft het niet te zijn met maatregelen, maar deze ontbreken om geen betere reden dan "maakt de fiets zwaarder"

Deze zaak liep goed af, de vogende - als we er al van zullen horen want het zijn "eenzijdige fiets ongevallen - kan weer dodelijk of invaliderend zijn. Ik snap niet waarom fabrikaneten van deze voertuigen zich niet geroepen voelen hun voertuigen veiliger te maken. Een simpele beugel voor het gelaat ( idd precies eender als in F1 racewagens zou perfect werken ) kan zulk hoofdletsel voorkomen. Wie springt in dat overduidelijke gat in de markt ? Wim, waarom jij niet ??

Arjen zei

Ik heb twee maanden terug met mijn racefiets een aanrijding gehad met een slagboom op het terrein van het Nationaal Militair Museum te Soesterberg.
Vond plaats rond tien uur in ochtend, mooie zaterdag, laagstaande winterzon en dus slecht zicht. De basiskleur van die slagboom is zwart, met gele stickers op erop. Alleen: de gele stickers zitten op de boven en onderkant van de slagboom geplakt. Het resultaat is dat als je aan komt fietsen een zwarte streep op de slagboom ziet en een klein beetje gele blokjes.
Ik werd ook afgeleid door het, inderdaad mooie en spectaculaire museum rechts van me voor ik crashte, de vliegtuigen hangen daar aan staaldraden. Dat kun je een museum niet aanrekenen...

Afgevoerd per ambulance naar Utrechts ziekenhuis, ongeveer vijf minuten buiten westen, na scans van hoofd en botten bleek er niets ernstigs te zien. Lichte hersenschudding.
De volgende dag mijn racefiets (per stadsfiets...) opgehaald en wat lekkers gebracht voor de bewakers van museum die BHV waren en me heel goed hebben geholpen.

Ik heb ongeveer een maand lang geprobeerd om telefonisch en per e-mail contact te krijgen met de manager van het NMM; uiteindelijk na twee (!) maanden een reactie van de directeur van het museum, die ik had aangeschreven over het voorval. Die reageerde zeer laconiek, en was duidelijk bang voor aansprakelijkheidsstelling; dat heb ik nooit overwogen, ik wilde hen alleen op de hoogte stellen van een paar mogelijke verbeteringen om deze ellende anderen in de toekomst te besparen: rod/wit geblokte slagboom zoals overal op de openbare weg ipv zwart met foutieve bestickering en bijvoorbeeld waarschuwingsribbels op asfalt 50 meter voor de slagboom.

In Utrecht zie ik nu ook rood-wit geblokte slagbomen her en der met rood knipperende LED lichtjes. Dat is tegenwoordig helemaal niet meer zo 'high tech'en al deze dingen verhogen de veiligheid wat betreft het fenomeen slagboom.

Slagbomen kunnen fietsers bruut tot stilstand laten komen. Schokkende ervaring ook.

Groeten van Arjen
DF XL 91 rijder