Rinus Coesel gebruikt al jaren Bebop pedalen. Ze zijn helaas niet meer leverbaar en ook onderdelen zijn niet meer beschikbaar. Rinus verliest het pedaal onderweg en moet een revisie uitvoeren om met de Bebops door te kunnen rijden.
In onderstaand verhaal beschrijft Rinus hoe je een Bebop pedaal reviseert.
Reparatie Bebop pedaal
Tijdens een fietstocht in de Quest XS verloor ik mijn linker pedaal. Gelukkig vond ik het weer terug op de rijweg. Het pedaal, het chroommolybdeen type, had slechts een paar 1000km dienst gedaan. Na beraad met Wim Schermer bleek het om een uitzonderlijk geval te gaan. Ik zou dit pedaal niet willen missen vanwege zijn comfortabele bewegingsvrijheid. Dus waag ik een poging tot reparatie.
Aan het uiteinde van de as zien we de binnenring van het kogellager. Na het verwijderen van het kunststof dopje en een seegerring van het pedaalhuis, zien we de overige resten van het kogellager. Al snel blijkt de oorzaak van het falen: de lagerkooi van het kogellager heeft het begeven. De kogels verzamelen zich op één plek, zodat de binnenring los kan komen; met verlies van het pedaal tot gevolg.
We verwijderen de kunststof afdichtring, die het naaldlager beschermt tegen vuil.
Het miniatuurkogellager blijkt na opmeten van het type: 686 2RS
We monteren de lagers met een hulpgereedschap diameter 14 mm voor het naaldlager en 13mm voor het kogellager. We gebruiken de kolomboormachine als pers. Met de boorspil en boorhouder, met daarin het hulpgereedschap, drukken we de lagers gecontroleerd op hun plaats. Natuurlijk vergeten we de smering van het naaldlager met kogellagervet niet. We monteren de afdichtingring en schuiven het pedaal op de as.
Na het vastschroeven van de binnenring van het kogellager (met borgmiddel) op de pedaalas en terugplaatsen van de seegerring en afsluitdopje is het pedaal gereed voor montage op de fiets.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten