zaterdag 13 december 2025


11 december 2025 is weer een dagje banden testen. Van een ligfietser kreeg ik twee Schwalbe SX-R banden toegestuurd. Dit zijn BMX banden die erg lijken op de GoCycle. Alleen de lekbestendigheid, Schwalbe noemt die 'Professional' zou wat minder kunnen zijn in vergelijking met de Kevlar lekbescherming in de GoCycle.


Mark van Driel en George Krug hebben ook hun wensenlijstje ingediend. En ze willen graag meehelpen.
Mark wil dolgraag weten of de nieuwe Schwalbe Pro One de vele door anderen geuite loftuitingen waarmaakt. Ook heeft Mark een recente versie van de in 2022 geteste Continental Urban Contact mee.
George heeft goedkoop gewinkeld bij Ali Express en daar voor een 406 band helemaal 7 euro uitgegeven.


We testen eerst de Schwalbe Pro One. Dit 32 mm brede en 27,3 mm boven de velg uitstekende bandje ziet er heel mooi uit. De band legt goed om maar dan komt een heel vervelende eigenschap aan het licht. De banden lopen totaal onrond, echt met slagen van meerdere millimeters. George heeft heel sterke knuisten maar krijgt de band niet goed in de velg. Ook hard oppompen verandert er niks aan. Op de asfaltgoten wil de band steeds een andere kant oprollen, een gevolg van de onrondheid. Volgens Mark zou de band mogelijk wel ronder lopen in speciale tubeless ready velgen. Die worden niet standaard op velomobielen van Velomobiel en Intercitybike gemonteerd. De meeste velomobielrijders rijden zonder tubeless banden en dus is de Pro One voor hen feitelijk een onbruikbare band. Bij het wegen van de twee banden blijkt de ene band 208 gram te wegen en de andere 196 gram. Het productieproces lijkt nog niet op orde.


Tijdens het testen valt de Schwalbe Pro One flink tegen. De snelste tijd is 59,2 seconden en dat betekent dat dit 50 euro kostende bandje onder het gemiddelde van alle banden presteert en een heel stuk trager is dan eerder geteste versies van de Pro One. Volgens Mark zou de band mogelijk wel ronder lopen in speciale tubeless ready velgen. Die worden niet standaard op velomobielen van Velomobiel en Intercitybike gemonteerd. 


Dan de Chinese Jilüer band. Het bandje ziet er met zijn bruine wangen een beetje plastic-achtig uit. Het weegt 246 gram en loopt na de vrij gemakkelijke montage mooi rond. De breedte is opgepompt 32,5 mm en de hoogte boven de velg is 31 mm. De band mag officieel maximaal 4,5 bar druk hebben. George is niet kinderachtig en wil 'm graag testen tot 6 bar.  Op 6 bar is ie 10% sneller dan op 5 bar. Toch zijn de resultaten matig. Met maximaal 44,8 seconden zit de Chinees onderin de ranking. De prijs maakt veel goed maar het bandje is duidelijk minder snel. Als je veel rijdt en er veel verslijt zullen je misschien een paar tientjes per jaar goedkoper uit zijn. Of het dat waard is?


Dan de Schwalbe SX-R Mid. Ik kende de band niet en zie bij het omleggen dat veel eigenschappen van de GoCycle in deze band terug lijken te keren. Heel soepel, breed, geen profiel en na montage loopt ie perfect rond. Schwalbe kan het dus wel. Alle banden worden nadat ze op de asfaltgoten op druk zijn gebracht een aantal keren heen en weer geslingerd om in te lopen. Meteen valt op dat de SX-R wel heel veel door slingert naar de andere kant. Hij raakt met de laser bijna de grond aan de andere kant. De resultaten zijn meer dan uitstekend. Op 4 bar pendelt de SX 76 seconden. Op 5,5 bar gaat ie zelfs naar 84 seconden. Hiermee komt de SX-R op de twee na hoogste plaats in de rangschikking. Op 6 bar zou ie vrijwel zeker de nr. 1 positie innemen. Uiteraard zijn de Michelin blauwe wang en de Michelin radiaal nog een stuk sneller. Beide banden zijn niet te koop.


Als laatste testen we opnieuw een versie versie van dit jaar van de Continental Urban Contact. Deze band is na de opvallend goede resultaten in mijn test uit 2022 min of meer de standaard band geworden van de velomobielfabrikanten. De nog steeds hoge verwachtingen worden niet waar gemaakt. Wij testen de band op 7 bar en daarmee komt ie niet verder dan 56,3 seconden. Stond de versie uit 2022 met 67,1 seconden in  de top 13, deze identieke versie komt onder het gemiddelde uit.

Hoe kan dit gebeuren? Bij de introductie van een nieuwe band zijn een aantal disciplines betrokken. De marketing afdeling bedenkt een nieuwe band. Dan gaat de bandenontwerper aan de gang waarna bandentechnologen het ontwerp omzetten in feitelijke fabrieksspecificaties. Na de introductie van de band en het daarop volgende succes raken de ontwerper van de banden en de bandentechnologen op de achtergrond. De marketingafdeling niet. De marketing afdeling krijgt van het management de opdracht om te kijken of de band niet goedkoper kan worden geproduceerd. Het aantal TPI (Treads per inch) wordt verlaagd, er worden goedkopere en minder soepele rubbercompounds gebruikt en de dure anti-lek eigenschappen worden opgeofferd.

Ik zie dat alle fabrikanten dat doen. De consument heeft geen idee, alleen heel nauwkeurige rolweerstandsmetingen brengen deze praktijken aan het licht. En dat is precies wat ik hier doe.


Het testen van drie banden kost al met al zo'n zes uur, zelfs met drie man. Niet alles verloopt altijd even soepel. Tijdens het testen van Pro One horen Mark en George een sissend geluid. De binnenband blijkt lek te zijn. Dan moet, met een nieuwe binnenband de hele reeks over, ook die van de vorige druk als deze niet logisch is. Na het verwisselen van de binnenband is de nieuwe binnenband weer even snel lek. Een spaaknippel is te scherp en vernielt de binnenbanden. Natuurlijk precies naast het ventiel en dus kunnen de twee SV6a binnenbanden de afvalbak in. Gelukkig is er nog een extra wiel met een goed velglint waarmee we de tests kunnen afmaken.


Na een lange maar heel gezellige dag testen en kletsen gaan Mark en George in hun felgekleurde bolides weer huiswaarts. Dank mannen voor de hulp en de mooie verhalen.

 

Geen opmerkingen: