De vakantie is voor enkele VeloTilt teamleden voorbij en kan er weer gewerkt worden aan het optimaliseren van de fiets. Op dit moment is er in zowel de open als de gestroomlijnde versie van de VeloTilt een Rohloff naaf gemonteerd. Het is algemeen bekend dat een Rohloff naaf minder efficiënt is dan een goede derailleur. Ook zijn de stappen die een Rohloff maakt erg groot. Tenslotte is een Rohloff met 1,4 kg behoorlijk zwaar.
Bram Smit en Piet Kunis hebben samen een derailleur bedacht die aan die bezwaren een eind moet maken. Vandaag laten Piet en Bram de recentste uitvoering van de derailleur zien. Bram heeft een parallelogram bediening van een oude derailleur gemodificeerd. Daarnaast heeft hij een indexloze shifter gemonteerd. En wat blijkt, het schakelt als een zonnetje.
Het schakelt zowel omhoog als omlaag bijzonder soepel. Het geheel loopt fantastisch licht, zelfs zo licht dat als de crank horizontaal staat, deze vanzelf naar beneden beweegt. En dat zelfs zonder dat er een pedaal op zit. Het mooi lichte draaien wordt mede veroorzaakt doordat de ketting altijd precies in lijn met ketting loopt. Bij een derailleur is dat maar op één kransje het geval.
De bijgaande filmpjes maken duidelijk dat dit een heel zinvol concept is. Er kunnen nog verbeteringen worden aangebracht zoals een 10-speed index shifter. Die heb ik aangeschaft en wordt door Bram meegenomen om te worden gemonteerd.
Het is zelfs mogelijk om meer dan 10 tandkransjes te monteren. Het kunnen er mogelijk wel 14 worden. Het nieuwe systeem zal in de SuperMango van Piet Kunis worden gemonteerd. Piets' korte kooi derailleur is kapot en vervanging door een passend nieuw exemplaar blijkt nergens leverbaar.
ziet er fraai uit. hoeveel weegt deze configuratie nu? (incl alle benodigde aluminium steuntjes). ik ben ook wel erg benieuwd naar de test onder belasting; we gaan het zien ;-)
Mooie techniek! Ideaal dat de ketting altijd recht blijft lopen, dat gaat veel schelen aangaande weerstand en slijtage. De inbouwbreedte is natuurlijk wel een stuk groter, maar dat mag in een velomobiel geen probleem zijn. Als er op deze manier zelfs 14 of 18 kransjes geplaatst kunnen worden krijg je een enorm bereik in je versnellingen, zeer interessant voor vakantiefietsers! Ik ga er dan vanuit dat de shifters van ofwel Rohloff ofwel Pinion inzetbaar zijn om te schakelen....... Maar dat kan Bram vast zelf ook wel verzinnen....
Heel mooi. Maar hoe kom je nu aan het gewenste bereik? Om van 12 (heuvel op) tot 60 met gelijke tred te kunnen fietsen heb je toch iets van 500% nodig (11x52 vs 32x32), en als je een echte berg op wilt nog wel iets meer. Voorderailleur er bij? Ik snap wel dat dit voor bijv. een uurrace niet zo van belang is, omdat je dan tot 40 km uur best wat te zwaar mag trappen.
Hoi Wim en andere teamleden, knap werk van de technici! Natuurlijk was/is de Rohloffnaaf de eerste verdachte als het gaat om tegenvallende prestaties. Maar heb je nu alle energielekken in de VeloTilt gevonden? 'k Ben benieuwd... Het is natuurlijk een fraai voorbeeld van rechercheurswerk, en de ontknoping kan ook heel verrassend zijn...
Succes met dit alles, en we horen het graag wanneer de VeloTilt zijn vleugels helemaal kan uitslaan en in volle vaart er vandoor gaan!
even een rectificatie; helaas past deze derailleur-configuratie niet in mijn SuperMango. Bij mij zit namelijk zowel de primaire- en de secundaire aandrijving aan de rechterkant, waardoor een schuivende cassette niet mogelijk is. De verandering welke ik nu aanbreng, is een combinatie van de modificatie welke Harry Lieben op blog laat zien en dit systeem. Dus ontdaan van alle kettingbuizen en met de mogelijkheid om bij stilstand terug te kunnen schakelen. Martin, voor de huidige Mango's zou dit systeem heel goed kunnen werken. groet, Piet Kunis
It looks great as a concept but my concern would be the lateral sliding of the cassette in "real-world" conditions. I may be difficult to minimise friction on the splines unless the entire mechanism is enclosed to keep it clean?
Voor de velotilt denk ik dat het (in de toekomst) absoluut noodzakelijk is dat je ook achteruit kan trappen, daar er geen voetgaten in zitten (toch?). of je moet de klep open gooien en met de handen aan de grond aan de slag.
Achteruit trappen kan worden bereikt door de vrijloop te blokkeren . Probleem bij een derailleur is echter dat er maar een traprichting is. Een derailleuroplossing waarbij het mechanisme kan omklappen naar boven zou soelaas kunnen bieden . Hier heb ik je volgens mij een tekeningetje van gemaild vorig jaar.
Overigens leuk om eens een sliding pinion in bedrijf te zien. Werkt idd erg mooi.
Kan je met dit systeem ook vanuit stilstand schakelen door bijvoorbeeld achteruit te trappen? Dit in geval van een noodstop, dan kan je namelijk weer makkelijk wegrijden. Dit is naar mijn idee mogelijk door aan de bovenketting net zo'n schifter als van een voorblad te monteren, maar dan zonder de verschuiving. Normaal loopt deze niet aan, maar in de terugtrap kan het helpen de ketting de goede kant op te duwen.
ha Wim, in 2000 heb ik deze derailleur al bedacht. Toen ik onderzocht of een octrooi mogelijk was, bleek er al een enigszins vergelijkbaar oostenrijks octrooi te zijn. Het advies van het octrooi bureau was dat ik het beter kon vergeten. Leuk dat jullie het weer oppakken! Ik heb toen wel zitten piekeren hoe je het tandwiel ook op langere duur netjes kunt laten schuiven over spiebanen, het leek me dat dit heel precies gemaakt moet worden. Hoe hebben jullie dat gedaan? mvg Peter Kors
16 opmerkingen:
Ik ben benieuwd hoe het systeem onder belasting fungeert en of een geindexeerde shifter ook netjes werkend te krijgen is. Puik werk heren...
Ziet er knap uit, hoe kom je op het idee. KUn je ook een Sinner comfort zo ombouwen?
Vergeet niet een patent of octrooi te nemen op je idee.
Dit is echt heel mooi het werkt perfect en betrouwbaar; prachtig om te bedenken en erachter te komen dat het werkt!
Fascinating. I want to try it!
ziet er fraai uit. hoeveel weegt deze configuratie nu? (incl alle benodigde aluminium steuntjes). ik ben ook wel erg benieuwd naar de test onder belasting; we gaan het zien ;-)
Francis
Hi Wim,
Mooie techniek! Ideaal dat de ketting altijd recht blijft lopen, dat gaat veel schelen aangaande weerstand en slijtage. De inbouwbreedte is natuurlijk wel een stuk groter, maar dat mag in een velomobiel geen probleem zijn. Als er op deze manier zelfs 14 of 18 kransjes geplaatst kunnen worden krijg je een enorm bereik in je versnellingen, zeer interessant voor vakantiefietsers!
Ik ga er dan vanuit dat de shifters van ofwel Rohloff ofwel Pinion inzetbaar zijn om te schakelen.......
Maar dat kan Bram vast zelf ook wel verzinnen....
Groeten, Adri.
Heel mooi.
Maar hoe kom je nu aan het gewenste bereik?
Om van 12 (heuvel op) tot 60 met gelijke tred te kunnen fietsen
heb je toch iets van 500% nodig (11x52 vs 32x32), en als je een
echte berg op wilt nog wel iets meer.
Voorderailleur er bij?
Ik snap wel dat dit voor bijv. een uurrace niet zo van belang is,
omdat je dan tot 40 km uur best wat te zwaar mag trappen.
RB
Hoi Wim en andere teamleden,
knap werk van de technici! Natuurlijk was/is de Rohloffnaaf de eerste verdachte als het gaat om tegenvallende prestaties. Maar heb je nu alle energielekken in de VeloTilt gevonden? 'k Ben benieuwd... Het is natuurlijk een fraai voorbeeld van rechercheurswerk, en de ontknoping kan ook heel verrassend zijn...
Succes met dit alles, en we horen het graag wanneer de VeloTilt zijn vleugels helemaal kan uitslaan en in volle vaart er vandoor gaan!
even een rectificatie; helaas past deze derailleur-configuratie niet in mijn SuperMango. Bij mij zit namelijk zowel de primaire- en de secundaire aandrijving aan de rechterkant, waardoor een schuivende cassette niet mogelijk is. De verandering welke ik nu aanbreng, is een combinatie van de modificatie welke Harry Lieben op blog laat zien en dit systeem. Dus ontdaan van alle kettingbuizen en met de mogelijkheid om bij stilstand terug te kunnen schakelen.
Martin,
voor de huidige Mango's zou dit systeem heel goed kunnen werken.
groet,
Piet Kunis
It looks great as a concept but my concern would be the lateral sliding of the cassette in "real-world" conditions. I may be difficult to minimise friction on the splines unless the entire mechanism is enclosed to keep it clean?
Hoi Wim,
Voor de velotilt denk ik dat het (in de toekomst) absoluut noodzakelijk is dat je ook achteruit kan trappen, daar er geen voetgaten in zitten (toch?). of je moet de klep open gooien en met de handen aan de grond aan de slag.
Achteruit trappen kan worden bereikt door de vrijloop te blokkeren . Probleem bij een derailleur is echter dat er maar een traprichting is. Een derailleuroplossing waarbij het mechanisme kan omklappen naar boven zou soelaas kunnen bieden . Hier heb ik je volgens mij een tekeningetje van gemaild vorig jaar.
Overigens leuk om eens een sliding pinion in bedrijf te zien. Werkt idd erg mooi.
Groetjes
Rudolf.
Op Ligfiets.net staat een interessante aanvulling op dit principe.
Misschien leuk om op te nemen in het originele verhaal.
http://www.ligfiets.net/news/5006/revolutionair-derailleursysteem.html?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
Hoi Wim,
Kan je met dit systeem ook vanuit stilstand schakelen door bijvoorbeeld achteruit te trappen? Dit in geval van een noodstop, dan kan je namelijk weer makkelijk wegrijden. Dit is naar mijn idee mogelijk door aan de bovenketting net zo'n schifter als van een voorblad te monteren, maar dan zonder de verschuiving. Normaal loopt deze niet aan, maar in de terugtrap kan het helpen de ketting de goede kant op te duwen.
Vriendelijke groet,
Raimo Geel.
@Martin, helaas, patenteren van deze vinding zal niet gaan omdat ze al openbaar is gemaakt, o.a. door op deze blog te laten zien.
ha Wim, in 2000 heb ik deze derailleur al bedacht. Toen ik onderzocht of een octrooi mogelijk was, bleek er al een enigszins vergelijkbaar oostenrijks octrooi te zijn. Het advies van het octrooi bureau was dat ik het beter kon vergeten. Leuk dat jullie het weer oppakken! Ik heb toen wel zitten piekeren hoe je het tandwiel ook op langere duur netjes kunt laten schuiven over spiebanen, het leek me dat dit heel precies gemaakt moet worden. Hoe hebben jullie dat gedaan?
mvg Peter Kors
Hi Peter,
Ik begrijp van de technici dat er drie spibanen zijn met daarin ieder 6 kogels van 6,3 mm.
Groeten,
Wim
Een reactie posten