Elke maandagmorgen drinken enkele velomobilisten koffie op ons eiland. Tijdens die gesprekken passeren alle nieuwe ontwikkelingen de revue. Ik dacht dat ik al een aardig assortiment poly-urethaan strippen in het programma had, maar mijn gasten weten er nóg wel een. George Krug, Kees van Hattem en Rob Kaag poneren een idee om een schuurstrip te maken voor onder de body van de Quest.
En ja, wie heeft er niet eens zijn velomobiel te enthousiast aan de staart opgetild en omgedraaid? Krsststtt .... en je neus loopt kras schade op. Vervelender is dat je wel eens te gretig een trottoir of drempel op- of afrijdt. De bodem schuurt onheilspellend over het beton en diepe krassen zijn het gevolg. Da's niet prettig voor de gelcoat en uiteindelijk tast het de waarde van je velomobiel aan.
Vandaag haal ik bij Aluminium lasbedrijf Van der Velden twee fraaie aluminium profielen op. Deze profielen zijn primair bedoeld om windgeleiding strippen te maken voor de wielkasten van de Mango en de Strada. Bij wijze van proef maak ik 300 gram poly-urethaan aan en vul één van de twee nieuwe aluminium profielen.
Na 12 uur haal ik het nieuwe profiel uit de mal en zie dat er een heel fraaie schuurstrip is ontstaan. De strip is ruim 3 cm breed en 7,5 mm hoog. Bevestigen met secondenlijm op PVC tape en je hebt de onderzijde van je kostbare fiets beschermd tegen ruwe aanraking met stoepen, drempels en ander ongerief.
Mochten er liefhebbers voor zijn, dan kan ik ze uiteraard in de bekende kleuren maken. Reken op 22 euro per strip van 2 meter lengte.
Bij de foto: Links de schuurstrip, midden de stormstrip, rechts de voetenstrip. Door een andere doorzichtiger gietrubber worden de kleuren van de strippen heel fraai. De nieuwe schuurstrip komt qua kleur heel dicht in de buurt van de originele gele Quest kleur. De eerste gebruikers van voetenstrips rapporteren een vergelijkbaar comfort van de voetenstrip in vergelijking met een volledige afsluiting van de voetengaten met Lycra.
vrijdag 17 februari 2012
Risse schokdemper prototype bijna klaar
Risse stuurt mij vannacht een eerste afbeelding van de schokdemper. De onderzijde is klaar, de fitting aan de bovenkant moet nog worden gemaakt. Het ziet er al heel fraai uit. Goed te zien is dat de schokdemper speciaal voor onze velomobielen wordt gemaakt.
Het zijn geen aanpassingen op een standaard demper, maar een mooie nieuwe ontwikkeling.
Morgen al kan deze demper naar Nederland worden gestuurd. We overleggen nog of we wachten tot de tweede demper, de Astra 5, klaar is, of dat wij met deze Genesis demper gaan proefrijden.
Het zijn geen aanpassingen op een standaard demper, maar een mooie nieuwe ontwikkeling.
Morgen al kan deze demper naar Nederland worden gestuurd. We overleggen nog of we wachten tot de tweede demper, de Astra 5, klaar is, of dat wij met deze Genesis demper gaan proefrijden.
Labels:
Risse,
schokdemper
Abonneren op:
Posts (Atom)