woensdag 27 juli 2016

Bandentest Schwalbe Almotion 26



Het is alweer even geleden dat ik een bandentest publiceerde. Toch wordt er redelijk intensief van de pendel gebruik gemaakt. Enkele bandenfabrikanten willen graag weten of hun nieuwe ontwikkelingen ook echt waarmaken wat ze verwachten. Het is begrijpelijk dat ze van me verlangen dat ik er niet over publiceer. Ook een asfaltfabrikant heeft een aantal asfaltmengsels door mij laten testen met de pendel.

De revalidatie van mijn vrouw gaat heel langzaam. Gelukkig kan ze steeds meer zelf en de uitgebreide huishoudelijke taken raak ik één voor één weer aan haar kwijt. Er is dan ook nu weer meer tijd voor testen.

Regelmatige lezers van mijn blog kennen mijn voorkeur voor de Schwalbe Super Moto. Heerlijk comfortabel en snel. Niet erg lekbestendig, maar met één lekke band in gemiddeld 10.000 km is dat geen probleem. Wel is het probleem dat de dure Super Moto gevoelig is voor hoogteslag. De hieldraad is niet erg sterk en wil lokaal soms iets uitrekken. De band wordt dan onrond en is het rijden ermee geen plezier meer.


De Schwalbe Almotion had ik in de winter van 2015 al eens gependeld in het kader van een onderzoek naar het gedrag van de band bij koude. De band bleek toen al heel snel te zijn. Voor ik mogelijk afscheid neem van mijn geliefde Super Moto wil ik de Almotion nogmaals, samen met de Furious Fred en de Vredestein Black Panther pendelen.

Velomobiel.nl stelt twee Almotions beschikbaar en de test kan beginnen. De testresultaten liegen er niet om. De Almotion blijkt de snelste van de vier geteste banden. Bij 4.0 bar pendelt de band maar liefst 80,5 seconden. Bij 5 bar blijkt de band iets trager, terecht dus dat Schwalbe de maximum druk op 4.0 bar adviseert. De Furious Fred is met 72,1 seconden nummer drie. De vrij grove Black Panther 55 mm is  met 59,2 seconden bij 4.0 bar duidelijk wat trager. 



De SuperMoto testen is wat lastig nu, ik heb er maar één en die is nog gebruikt ook. Geen nood, op de pendel blijft één Almotion zitten en de andere band wordt de SuperMoto. Het geheel pendelt bij 4.0 bar 78,8 seconden. Dit betekent dat deze combi 1,7 seconden trager is dan de set met twee Almotions. Zouden er dus twee Super Moto's worden gependeld dan zou zo'n combinatie dus 77,1 seconden pendelen. 

Als ik de Almotion op mijn Quest monteer en ga rijden voelt de band inderdaad als heel snel aan.  De band is mooi rond. Onder optimale omstandigheden, vrijwel windstil weer en een temperatuur van rond 20 graden C., bereik ik op mijn standaard trainingsrondje heel snelle tijden. Bij 120 hartslag wordt dat op mijn 30 km lange trainingsrondje in de Schermer polder een gemiddelde snelheid van 45,4 km/u. Een rondje op maximale snelheid levert een gemiddelde snelheid van 49,8 km/u op. De hartslag is dan gemiddeld 143 slagen per minuut. De kruissnelheid bij 120 hartslag is 47 tot 48 km/u en bij hartslag 143 is dit 53 tot 54 km/u.

Al met al is de Almotion een meer dan uitstekende band voor dagelijks gebruik. De band is zeer goed lekbestendig, maakt geen lawaai en is zeer comfortabel. Dat ie ook nog snel is, is een mooie bonus.

De Almotion is bij Velomobiel.nl in voorraad voor 40 euro per stuk.


Wat een chaos is er te zien op bovenstaande foto. Dit is een deel van de in de laatste jaren geteste banden. Veel banden zijn speciaal hiervoor aangeschaft, een deel ook van fabrikanten gekregen. Het wordt tijd een beetje orde in de chaos te scheppen. Ik ben nu bezig te inventariseren wat er allemaal is. In de komende weken zal ik overzichten maken en deze publiceren. De banden zullen voor een aantrekkelijke prijs worden verkocht.