donderdag 6 april 2023

Different als een Formule 1 auto


Piet Kunis schrijft:'We hebben weer wat progressie geboekt. Jan schiet aardig op met het maken van zijn binnenframe. De mijne is inmiddels verlijmd met de body, heb ik de voor- en achterschotten van de wielkasten en (boven mijn armen) heb ik de verbinding tussen de body en het binnenframe er in gelamineerd. Daardoor kon ik vanmorgen de houten uitlijn constructie er uithalen en kon ik voor het eerst zitten in onze boreling'.


Wat mij opvalt is de enorm sterke constructie van de Different. Dat zal de fiets heel stijf maken en kunnen alle aandrijfkrachten direct ten goede komen aan de snelheid. Veel belangrijker is dat deze constructie de inzittende maximaal beschermt. Bij de gemiddelde velomobiel is er weinig bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen. De Different is zowel bij het hoofd, de schouders en de benen maximaal versterkt met sandwich constructies. Piet en Jan hebben goed gekeken naar de Formule 1 auto's. 

Op deze manier zal de fiets bij een zijdelingse aanrijding goeddeels intact blijven en worden weggeworpen. Daarmee wordt voorkomen dat een auto dwars door de fiets rijdt met ernstige verwondingen tot gevolg.


Naast de veilige constructie in de romp komt er een geïntegreerde racekap op met 2 mm dik Lexan vizier. 
Dit vizier levert een halo achtig effect op en beschermt maximaal bij een frontale aanrijding met bijv. slagbomen.