zaterdag 5 oktober 2013

VeLoTilt update 5-10-2013


Gisteravond is het VeloTilt team weer in Enkhuizen bij elkaar gekomen. Uiteraard krijgen we van David Wielemaker een uitgebreid verhaal over de recordpogingen in Battle Mountain.
In de zomer is de voortgang beperkt gebleven. De mallen voor de VeloTilt zijn nu klaar. Afgelopen twee weken is door Jeroen en Jan vooral gewerkt aan een mooie luchtinlaat in de neus en het maken van een mal voor het verstelbare zitje.

Bram is druk bezig geweest met de hydraulische lock en de besturing. De enkelzijdige voorpoot heeft nu voor het eerst de gelagerde geleiding aan de onderzijde. Dit blijkt zonder enige weerstand te werken, fantastisch. De hydraulische lock doet het uitstekend en we worden het eens over enkele verbeteringen.
De montage van de gehele aandrijving is een kwestie van 8 moeren aandraaien. Ook de wieldraagarmen en het lockingsysteem worden met 4 bouten en moeren gemonteerd.

We discussiëren uitgebreid over de spoorbreedte, de lengte van de wieldraagarmen en de maximale kantelhoek die de fiets moet kunnen maken. Daarover hebben we nu een duidelijke overeenstemming.
Het is prachtig om te zien hoe soepel de lineaire geleiding van de schokdemper functioneert.

In de komende maand zal de eerste body worden gelamineerd. Aanvankelijk zouden we het prototype lamineren in alleen carbon. Een mogelijk toekomstige commerciële versie zal zeker in een sandwich- constructie worden gemaakt. Daarom hebben we besloten om ook het prototype in een volledige sandwichconstructie uit te voeren.

Bram zal, gesteund door Piet, de besproken wijzigingen uitvoeren. David zal tegen de tijd dat het prototype op de wielen staat de wielstroomlijnkasten frezen. Arnold zal de benodigde onderdelen voor de aandrijving inkopen. Zowel een Rohloff naaf als een derailleur zal kunnen worden gemonteerd.

De komende maanden worden heel spannend. Iedereen in het team is buitengewoon enthousiast en gedreven om de VeloTilt op de wielen te krijgen.