maandag 19 september 2011

Kettingtandwiel ashouder verbeterd

De kettingtandwiel ashouder is een succesvol en bijzonder handig onderdeel in de Quest en de Strada. Tientallen ashouders zijn succesvol in gebruik. In het kort maken deze kettingtandwiel ashouders het mogelijk om in enkele seconden het kettingtandwiel uit de fiets te verwijderen en in enkele seconden weer terug te plaatsen. Dit om bijv. nieuwe O-ringen te monteren die een beperkt aantal kilometers meegaan. Heb je geen ashouder dan moet je de twee boutjes onder de fiets losmaken waarna het kettingtandwiel loskomt. Het weer monteren is, zeker als je geen lange armen hebt, een heel geknoei.

Nou kun je natuurlijk zeggen dat O-ringen je weinig interesseren en je de extra herrie voor lief neemt, realiseer je dan wel dat de tanden van het kettingtandwiel zonder O-ringen snel verslijten. Op het moment dat dat gebeurt breken deze tanden af en dan is het fietsen wel voorbij.

Montage kun je zelf doen. Wil je het niet zelf doen, dan is in Noord-Holland de Ligfietsgarage van Kees van Hattem het adres om ze in te laten bouwen. Ook Velomobiel.nl in Dronten bouwt op verzoek de ashouders in.

Na montage van de ashouder moest bij het in- en uitbouwen van het kettingtandwiel de tiewrap waarmee de kettingbuis aan de ashouder vast zit worden doorgeknipt en een nieuwe gemonteerd als de ashouder weer was dichtgeklapt.
Daar heb ik wat op gevonden. De nieuwste serie ashouders is nu voorzien van een mooi oog waaraan de tiewrap éénmalig hoeft te worden vastgemaakt. Als de ashouder nu wordt opengeklapt en weer gesloten, blijft de tiewrap eraan vast zitten. Nog meer comfort en zekerheid dus. De ashouders zijn in voorraad en kosten 79 euro per stuk. Bestellen kan in de webwinkel.

Olympus E-PL2 te koop

De recent aangeschafte Olympus E-PL2 camera is te koop. Deze camera werd de opvolger van de Canon Powershot G10 die na drie verdrinkingen de geest gaf.
Waarom bevalt de Olympus E-PL2 niet? De kleurweergave op de stand iAuto is te magenta, een knieval naar de gemiddelde Amerikaanse smaak. Dat is in een fotobewerking programma vrij makkelijk te verwijderen maar elke opname iets blauwer en iets groener maken is onprettig. Op de handmatige instellingen is de kleurweergave wel goed. Maar helaas, de knop voor het kiezen van onder- en overbelichting draait zo licht dat ik deze steeds per ongeluk verstel. Ik zie dan bij thuiskomst dat de meeste foto's te licht of te donker zijn.
Dan kies ik er voor om maar weer op iAuto te fotograferen en stel vast dat de camera dan een voorkeur heeft voor een kleiner diafragma in plaats van een korte sluitertijd. Meerdere opnamen tijdens het rijden blijken nu onscherp, iets dat bij de Canon nooit voorkwam.
Tenslotte is een bezwaar van de Olympus E-PL2 dat je twee handen nodig heb voor het uitdraaien van de lens tijdens het opstarten. Ook voor zoomen, dit moet op de lens gebeuren, zijn twee handen nodig.
Al met al is de Olympus E-PL2 dus voor mijn meest gebruikte toepassing, het rijdend vanuit de Quest fotograferen, niet de goede camera.
Tijdelijk gebruik ik de oude Canon, flitsen wil ie niet meer en blokkeert dan, of de kleine Panasonic.
Over de mogelijke aanschaf van een Canon Powershot G12 denk ik nog even na.
De Olympus E-PL2 zal eerdaags wel een plekje op Marktplaats vinden.

Bijgaande foto's tonen overduidelijk de verschillen. Binnen 2 seconden na elkaar gemaakt met boven de Canon, onder de Olympus opname. De Canon opname is mooi neutraal van kleur en goed van dekking, de Olympus opname is te rood en een half diafragma te donker. De foto's zijn alleen op hetzelfde formaat uitgesneden, er is niet gecorrigeerd voor kleur of helderheid.