woensdag 4 november 2009

Ontwikkeling velomobiel band definitief van start

Vandaag verstuur ik de laatste referentiebanden naar Axel Fehlau in Duitsland. Axel Fehlau is 10 jaar lang wereldrecordhouder 24 uur met 1021 km geweest. Axel is via vrt-speedbike.de, evenals Guido Mertens, betrokken bij veel ontwikkelingswerk bij Schwalbe. Schwalbe heeft laten weten dat zij de ontwikkeling van een velomobiel band nu definitief zullen beginnen.
De ontwikkelingen rond de velomobiel band zijn de laatste weken in een stroomversnelling gekomen. Ik vraag me af waarom dat zo is. Wat blijkt, de ontwerper bij Schwalbe die de nieuwe velomobiel band gaat maken is van plan een Quest te kopen. De hoofddirectie van Schwalbe Duitsland had al eerder zijn fiat gegeven, maar enthousiasme voor de velomobiel bij degene die de nieuwe band moet ontwerpen, is natuurlijk een godsgeschenk.
Hoe gaat het nu verder?
Al volgende week vliegt de ontwerper naar het Verre Oosten om de specificaties met de fabriek in de steigers te zetten. Dan zal er een voorlopige mal worden gemaakt of een bestaande mal worden aangepast. Vervolgens zal er een kleine voorserie banden, ergens tussen 50 en 100 stuks worden geproduceerd. Deze banden zullen worden uitgezet bij een aantal ervaren veelfietsers. De bevindingen van deze fietsers zullen worden gebruikt om de band te verbeteren. Het kan best zijn dat er meerdere opvolgende batches moeten worden gemaakt voor de band helemaal OK is. Pas daarna zal de band op de markt worden gebracht.

Aan welke specificaties en eisen zal de band moeten voldoen?
- radiale constructie met minimaal 127 draden per inch
- lichte loop
- maximaal 42 mm breed
- maximaal 40 mm hoog boven velgrand
- volledige slick
- smalle anti-lek bescherming op niveau Kojak
- veilig door extra sterke hieldraad
- balans grip versus slipeigenschappen vergelijkbaar of beter dan Kojak
- levensduur 6000 - 8000 km
- montage zonder hulpmiddelen

De mensen bij Schwalbe zijn zo enthousiast dat er zelfs wordt gesproken over een specifieke raceversie van de nieuwe band. Levensduur wordt dan natuurlijk opgeofferd ten behoeve van nog meer grip en snelheid.
Als dit project succesvol verloopt kan mogelijk ook voor 26" een vergelijkbare band worden ontwikkeld.