Dries Baron, een bekende naam in de vroege ligfietswereld vroeg mij of ik de Maxxis Torch wilde testen. Het zou mooi zijn als deze band de concurrentie met de F-lite zou kunnen aangaan. Vanmiddag komt Dries in zijn Quest voorrijden en we praten uitgebreid bij.
Dries helpt mee met de test. We monteren de Maxxis Torch op de 25 mm velgen. Eerst even wegen en dan blijkt het mooi uitgevoerde BMX bandje 365 gram te wegen. Tussen de beide banden zit een verschil van 2 gram waaruit blijkt dat de productiekwaliteit heel stabiel is. De band heeft een lichte anti-lek bescherming gebaseerd op dicht geweven zijde.
De Maxxis Torch heeft een geadviseerd drukbereik van 5.8 tot 7.5 bar. De laagste waarde is al best heel hoog, de reden zal straks duidelijk worden. De maximum druk is met 7.5 bar heel hoog. Voor deze 50 mm brede band, hij steekt overigens 43 mm boven de velg uit, betekent dat een vrijwel maximale belasting van de velg.
We beginnen de test op 7.5 bar. Een eerste teleurstelling is meteen waar te nemen. De Maxxis Torch komt niet verder dan een schamele 58,5 seconden. De volgende test doen we op 7.0 bar om waarden te krijgen die ook in de standaard tabel passen. De Maxxis pendelt met 59,3 seconden een fractie langer. Ook hier zien we dat niet de maximum toegelaten druk het snelste loopt maar een druk daar iets onder.
Ik verlaag de druk naar 6.0 bar en doe weer de standaard 6 pendeltests. Bij deze druk komt de Maxxis Torch tot 58,1 seconden, 1,2 seconden korter dan bij 7.0 bar. De laatste test doen we met 5.0 bar. Dat is weliswaar bijna één bar lager dan de geadviseerde minimum druk, maar voor comfortabel toeren is dat meer dan genoeg. Nu blijkt dat de band maar 53,3 seconden pendelt, meer dan 10% trager dan bij 6.0 bar. Nu is wel duidelijk waarom de fabrikant die druk niet aanbeveelt.
Bij het invoeren in het moederbestand is goed te zien dat de Maxxis Torch het heel matig doet. Hij komt maar net boven de 35 mm smalle Kojak uit 2013. Al met al een teleurstellend resultaat. Helemaal als je bedenkt dat deze band een karkas heeft met 120 TPI (draden per inch). Dat zou normaal veel snelheid betekenen maar hier is helaas geen sprake van.
In de komende dagen, de testopstelling blijft daarvoor in de garage staan, zal ik de door Ymte van InterCityBike beschikbaar gestelde Schwalbe One testen.