maandag 10 december 2012

Bandentest in grafieken

Clément Pillette, een Quest XS rijder, heeft mijn bandentest gegevens gebruikt om een serie grafieken te maken. In een immens groot Excel spreadsheet, grootte 30 Mb, zitten tienduizenden berekeningen. Dit vraagt een enorme rekenkracht van de computer. Mijn Apple MacBook Pro, met 2,93 Ghz Intel Core 2 duo processor, heeft er een flinke kluif aan. De grafieken maken mooi de verschillen tussen de verschillende banden inzichtelijk.

Clément heeft een rekentool gemaakt waarbij naar wens voor- en achterbanden kunnen worden gecombineerd. Dit kan bij alle geteste drukken. Het is fantastisch om te zien hoe dit werkt. Het duurde wel even voor ik het kon zien, mijn Excel versie van 2008 bleek niet meer compatibel met de berekeningen die door Clément in een recente versie van Excel zijn gemaakt. Nadat ik de huidige versie van Office voor Mac heb gedownload en geïnstalleerd, kan ik alle functionaliteit gebruiken.

Niet alleen kunnen voor- en achterbanden nu voor het eerst worden gecombineerd, ook de luchtweerstand kan nu worden meegenomen. Het resultaat is een inzichtelijk overzicht van alle krachten die we moeten overwinnen om de gewenste snelheid te behalen. Opvallend is dat de luchtweerstand zo snel toeneemt. Opvallend is ook dat de rol van lichtlopende banden geringer worden naarmate de snelheid toeneemt.

In de komende maanden zal ik de tests deels ook uitvoeren bij lagere temperaturen tot en met onder het vriespunt. De banden waar dat mee zal gebeuren zijn de Ultremo ZX, de F-lite en de Marathon Plus voorbanden en een Marathon Plus achterband. Let op, in deze grafiek vallen toevallig F-lites en Kojak rear en Minits en Kojak rear, samen.

Als het allemaal meezit zullen Clément en ik proberen van dit Excel spreadsheet een webgebaseerde applicatie te maken. Iedereen kan dan van zijn eigen bandenselectie, mits natuurlijk door mij getest, een samenstelling maken en deze vergelijken met een willekeurige tweede selectie.

Disclaimer
De huidige gegevens zijn afgeleid uit de gegevens van de pendeltesten op de tegelvloer in de garage. Deze gegevens zullen in de komende weken en maanden veranderen als de pendeltesten op de asfalt fietsgoten opnieuw worden gedaan. Crr gegevens zijn van zoveel factoren afhankelijk, dat deze gegevens alleen vergelijkenderwijs mogen worden gebruikt. Het zijn dus geen absolute getallen.
Dit geldt niet alleen voor deze gegevens, ook de gegevens van bandenfabrikanten moeten met veel korrels zout worden geïnterpreteerd.