dinsdag 30 november 2010

Velomobielonderdelen.nl en Bebop pedalen

Velomobielonderdelen.nl is een nieuwe webwinkel en heeft tot doel om velomobielrijders te voorzien van producten die niet of heel moeilijk te verkrijgen zijn. Velomobielonderdelen.nl zal in principe geen producten leveren die elders van de plank zijn te kopen. Als belangrijkste product introduceert Velomobielonderdelen.nl na een lange tijd van afwezigheid in Europa de fantastische Bebop pedalen weer in de Benelux.
Racekappen zijn niet te koop. Wilde je een racekap, dan kon je met de ruwe mallen van Velomobiel.nl zelf iets in elkaar knutselen. Het werken met glasvezel en carbonvezel is niet voor iedereen weggelegd. Daarom kun je nu een racekap bij Velomobielonderdelen.nl aanschaffen. Dit gaat overigens in goed overleg met Velomobiel.nl.
Lexan voor het maken van vizieren is voor particulieren niet in de goede afmetingen en dikte te koop. Velomobielonderdelen.nl maakt dit mogelijk en heeft al een kleine 100 velomobielrijders van het goede materiaal voorzien.
De vele banden die Wim Schermer, Kees van Hattem en Jan Geel zo nu en dan testen belanden op zolder. Veel van deze banden zijn gewoon gekocht. Velomobielonderdelen.nl verkoopt zo nu en dan deze splinternieuwe banden met een aantrekkelijke korting.
SKF lagers, en dan de E2 Energy Efficient lagers, lopen 50% lichter dan de huidige lagers die in velomobielen worden gebruikt. Velomobielonderdelen.nl kan deze lagers voor een aantrekkelijke prijs inkopen en door leveren aan particulieren. Lagers voor nieuwe velomobielen leveren wij niet, deze worden door de velomobielfabrikanten ingekocht en ingebouwd. Voor iedereen die zelf zijn lagers inbouwt kunnen wij de goede E2 lagers leveren.
Uiteraard kunnen verschillende producten ook aan gebruikers van open ligfietsen worden geleverd.
De winkel is hier te vinden.

Langere slang aan Topeak Turbo Morph G

Voor langere trips wil ik graag het gewicht in de fiets beperkt houden. Zeker als het op klimmen aankomt is iedere kilo die je niet de berg op hoeft te trappen er één. Naast de zware werkplaatspomp SKS Rennkompressor heb ik voor ritten in Nederland de SKS Air X-Press aan boord. Afgezien van het formaat weegt die pomp 780 gram.
Goede ervaringen van collega fietsers met de Topeak Turbo Morph G doen mij besluiten er een te kopen. Met een gewicht van 280 gram is het een echte lichtgewicht. Het pompslangetje is een lachertje, 25 cm lang. Met de Quest rechtop kan ik er niet eens de achterband mee bereiken. Het oppompen van een voorband, de Quest op zijn kant en het wiel van de grond, is al helemaal onmogelijk.
Topeak levert wel langere slangen maar dan zit er ook een pompkop op die de prijs weer opdrijft. Daarom maar een los stuk slang ertussen zetten. Hoe doe je dit nu zonder dat het gaat lekken of er lelijk uitziet?

Een stuk slang kan ik van een kapotte Halfords pomp afhalen. Twee aluminium buisjes van 3 cm lang met een buitendiameter van 4 mm verbinden de beide delen van de slang. Met een viertal speciale slangklemmetjes klem ik de slangdelen aan de aluminium buisjes. De slangklemmetjes hebben een binnenhuls die het rubber geheel omsluit. De slang is nu een meter lang, ziet er fatsoenlijk uit en ik kan comfortabel pompen.
De slangklemmetjes komen van: IQ Quality Parts en zijn in allerlei diameters in geringe aantallen te bestellen. De genoemde slangklemmetje staan hier.
Het aluminium buisje komt uit een modelbouwwinkel.
Het pompen met de Topeak gaat goed en toch vrij snel, zeker nu de slang de goede lengte heeft.