zaterdag 27 oktober 2012

VeloTilt update 2. Veiligheid, instap, aerodynamica

Veiligheid
Het ontwerp van de body van de VeloTilt begint nu in een definitief stadium te komen. Hierna volgt nog het ontwerp van de top met racekap. Belangrijke discussie is de veiligheid van ons ontwerp. De body van de fiets zal uit twee lagen carbon bestaan. Daartussen een laag schuim bestaande uit zeskantige cellen. Langs deze zeskantjes kan epoxy zich verbinden met de beide lagen carbon. Op deze wijze ontstaat een extreem sterke huid. Het grootste risico loopt een inzittende in een velomobiel bij een zijdelingse aanrijding. De huidige velomobielen zijn daar in de regel onvoldoende op berekend en deuken makkelijk in.
Een romp die vrijwel niet te vervormen is biedt meer veiligheid.

De veiligheid in een velomobiel, hoe sterk deze ook is, is niet te vergelijken met die van een auto. Een auto heeft kreukelzones, airbags en veiligheidsgordels. Een vierpunts gordel in de VeloTilt is makkelijk te realiseren. Velox2 is bij 120 km/u gecrasht en mede dankzij de vierpunts gordel stapte Sebastiaan Bowier ongedeerd uit de Velox2. Bij een frontale botsing is er een behoorlijke kreukelzone bij de VeloTilt. Bij een zijdelingse aanrijding is de acceleratie/deceleratie van het hoofd vaak toch erg groot. Mogelijk kan een airbag voor het hoofd een bruikbare bescherming geven. De sterke constructie van de achterwielophanging in combinatie met een sterke romp biedt voor het lichaam wel een goede bescherming.

Instap
Een bezwaar van vrijwel alle huidige velomobielen is dat je er in en uit moet klimmen. Heb je geen sterke armen of heb je daar een blessure, dan is fietsen uitgesloten.
Het is veel makkelijker om, net als de Orca van Flevobike, zo in de fiets te kunnen stappen. Daarvoor moet de voorkant wel open kunnen schuiven of klappen. Eerst dachten we aan een rail systeem. Het kan evenwel veel eenvoudiger. Drie steuntjes op een slimme plaats aangebracht doen de job.

aerodynamica
Na het basisontwerp is de afgelopen periode veel tijd besteed aan de aero-dynamische optimalisering. Dat ziet er nu heel fraai uit. Bijgaande computer simulatie toont dit mooi. Groen is de laminaire grenslaag en rood is turbulent. Hoe langer de romp omstroomd wordt in het groen, hoe beter het is.