woensdag 21 mei 2014

VeloTilt update


De wielophanging is inmiddels verbeterd. Jeroen heeft in SolidWorks 3D tekeningen gemaakt van een in elkaar grijpend nokkensysteem. Berekeningen laten zien dat het materiaal nu maar tot 25% van zijn vervormingssterkte wordt belast. David, de ontwerper van de VeloTilt freest de delen met de CNC frees en stuurt deze naar Bram om aan de wielarmen te lassen.

Inmiddels wordt in Enkhuizen fulltime gewerkt aan onder meer de wielkast voor het voorwiel. De beide wielkastdelen wegen samen 250 gram! Ook het carbon luchtkanaal is nu gelamineerd en weegt maar 236 gram. Dit luchtkanaal zal aansluiten op de opening in de neus. Het luchtkanaal zal in de bovenkap worden gemonteerd en dient mede om de stijfheid van de kap te vergroten. Twee scharnierende carbon pootjes zullen aan zowel het voorframe als aan het luchtkanaal worden bevestigd. Dit ontwerp is van Piet Kunis. Het is prachtig om te zien hoe alle teamleden samenwerken om een heel hoogwaardig en efficiënt functionerend eindresultaat te krijgen.

De nieuwe lineaire geleiding is door Bram voorzien van een TRP Spyre schijfrem en een Risse Astro 5 schokdemper. Als alles meezit kan er volgende week worden proefgereden. Nu nog zonder wielstroomlijnkasten, die komen later aan bod. Het wordt nog spannend of alles voor CycleVision af is, maar aan de inzet van het team zal het niet liggen. 'Het komt gewoon af' en 'desnoods gaan we 24 uur per dag door' zijn zo de commentaren :).