vrijdag 2 december 2011

Boodschappen doen

Vanmorgen eerst naar Hoorn. De romp van de Quest is deels afgevormd en gaat nu weer retour naar Dronten. Jan Reus laat weer een nieuwe stap in de ontwikkeling van het gestroomlijnde spiegelkapje zien. Fraai is dat in het aerodynamisch gevormde voetje doorvoeren zijn gemaakt voor een stroomdraad en het originele voetje.
De Quest body wordt muurvast op de Foldycar bevestigd en nadat er nog enkele kappen zijn ingeladen rij ik naar Dronten.
Ook de mallen van het instapgat van de Quest XS gaan weer mee naar Dronten. Voor de kap van de XS moeten nieuwe mallen worden gemaakt i.v.m. de bredere tunnel achter het hoofd.

Bij Velomobiel.nl is altijd wat te zien of te horen. Met Theo praat ik bij over de elliptische aandrijving. Mooi systeem en prima geschikt voor toeren. Voor het leveren van veel vermogen, bijv. bij wedstrijden, lukt het niet om hoge toerentallen te draaien. 90 omwentelingen per minuut is wel het maximum. Reden waarom Theo nu test met korte 140 mm lange cranks. Ook dit gaat niet helemaal naar wens. De korte slag in combinatie met veel kracht levert snel kramp op. Uiteraard horen we t.z.t. hoe het afloopt.
Theo heeft Bridgestone autobanden aangeschaft met een rolweerstand waar wij met onze fietsen jaloers op kunnen zijn.
Waarom duurt het zo lang voor wij nu eens radiale fietsbanden krijgen. Michelin is er meer dan tien jaar geleden al in geslaagd om radiale 406 banden te maken die maar 1/3 van de rolweerstand van de GoCycle/F-Lite hebben.

De Velomobielgarage Noord-Holland van Kees van Hattem heeft mij gestrikt om een bestelling onderdelen mee te nemen. Kees is blij dat ie de spullen thuis heeft en trakteert op lekkere cake.

Bij Alligt, de buurman van Velomobiel.nl, haal ik weer een nieuwe voorraad kettingtandwielen met SKF E2 lagers.

Ik laad de pendel in de auto en ga onderweg naar Oostwoud. Jan Geel zal samen met mij de pendel afmaken waarna wij er mee kunnen testen.