zaterdag 30 januari 2010

Fietsbril

Al jaren gebruik ik een fietsbril, niks bijzonders. Maar in meer dan 50.000 fietskilometers is mijn idee omtrent brillen nogal veranderd. Dit levert, ook bij brillen, een soort van zelfwerkzaamheid op die mij nu een volkomen op mijn wensen toegesneden bril heeft opgeleverd.
Waaraan moet een bril voldoen?
-wind uit de ogen houden
-windgeruis verminderen
-geen hinderlijke schitteringen opleveren
-uiteraard de juiste oogcorrectie hebben
-veraf en dichtbij (GPS) scherp zien

De standaard sportbrillen hebben veelal een polycarbonaat lens, al dan niet gekleurd. Voor oogcorrecties worden veelal - voor mij te kleine - inzetbrilletjes gebruikt. Dat levert voor mensen met twee ogen, ik kijk met één oog, een bruikbare oplossing op.
Als je door één oog kijkt wil je een maximale gezichtshoek bereiken. Dit doe ik met een Alpina Pro Sport Optic Swing 60. Deze bestaat uit een heldere kunststof ingeklemd in het frame. Daarin zitten standaard behoorlijk grote gaten voor een inzet optisch glas.
Dat gat heb ik groter gemaakt en de opticien heeft er een varifocus glas in gezet.
Standaard zit er een blank vizier op. Dat is na jaren licht bekrast en wordt niet meer gebruikt. Hoeft ook niet, er zit immers een optisch glas in. Links blijft er nu een gat dat met een stukje van het oude blanke vizier is afgedekt.
Ik vind het heel prettig om de GPS recht voor mijn neus op het stuur te hebben. De meest dichtbije afstand van de varifocus lens is niet voldoende om de 31 cm die de GPS van mijn rechteroog is verwijderd, scherp af te beelden.
Daarom wil ik een speciaal leesglas opnemen in het onderste segment van mijn varifocus glas. Paul van opticien Bossinade in Castricum kijkt mij eerst wat wazig aan, maar wil mijn enthousiasme niet meteen de grond in boren. Hij wil eerst een proef doen om te kijken of ie überhaupt een glas in een glas kan krijgen.
Dat lukt, al is het glas nu, in de testfase nog te dik. Als de juiste lens is gevonden om op een afstand van 31 cm scherp te zijn, wordt een, duurder, dun glas besteld en er in gezet.
Ook worden dan de zijkanten schuin gevijld om een maximaal zicht op de GPS te krijgen. Hoewel het huidige glaasje, het is 8 x 9 mm groot, nog iets te ver voorin scherp is, is het resultaat fantastisch. Ik kan nu iedere beeldpixel scherp zien, zonder mijn hoofd te verdraaien.
Tenslotte kan er natuurlijk een zonnevizier worden opgeklikt. Deze bril is tot 110 km per uur (Giessen) getest en ook op die snelheid krijg je geen tranende ogen.
Toegegeven, het ziet er allemaal niet uit, maar het gaat om het resultaat. Wel heb ik een nieuw exemplaar van de Alpina bril, ze zijn niet meer in de collectie, aangeschaft. Koopman optiek in Purmerend heeft er nog aantal op voorraad.