zondag 6 juli 2014

Kettingtandwiel met stalen tandkrans


Ik werk al vele jaren samen met Leo Visscher van Alligt om betere kettingtandwielen voor onze velomobielen te maken. Tot nu toe waren de kettingtandwielen veelal voorzien van kunststof tandkransjes. Deze lopen fluisterstil maar als de O-ringen versleten zijn, verslijt ook het kunststof van de tanden vrij snel.


Ongeveer een jaar geleden is op mijn verzoek een aluminium tandkrans aangebracht in het kettingtandwiel. Een fractie meer geluid maar veel slijtvaster. Helaas braken van de 100 kettingtandwielen er van drie de aluminium tandkrans. Leo ontdekt dat de uitsparing in het aluminium van de tandkrans die voorkomt dat het kransje in het kunststof gaat ronddraaien, in een zeldzaam geval samenvalt met een uitsparing in het kunststof. Als dit gebeurt kan het aluminium tandkransje breken.


Leo neemt geen halve maatregelen en zaagt de hele partij kettingtandwielen in tweeën. De kostbare SKF E2 lagers worden losgemaakt en de matrijs wordt aangepast. Er wordt 1,5 mm dikte toegevoegd aan het ronde lichaam van het kettingtandwiel. Het standaard aluminium 6082 wordt vervangen door de sterkere versie 7075.  De kettingtandwielen met alu kern wegen nu 52 gram.
Leo kan overigens beter kettingtandwielen maken dan fotograferen :).

Om nog sterkere, liefst onverwoestbare kettingtandwielen te maken, maakt Leo op mijn verzoek ook een kleine serie kettingtandwielen met stalen kransjes en SKF E2 lagers. Dit kettingtandwiel met stalen kransje weegt 63 gram. Deze is nu in de webwinkel verkrijgbaar.