zaterdag 21 januari 2012

Stormstrip zoals ie moet zijn

De stormstrip heeft inmiddels veel volgers gekregen, en terecht. Toch blijf ik zo'n wit rondje maar een raar gezicht vinden op mijn prachtige carbon quest. Ook denk ik dat de werking van de strip nog beter kan. Alle tochtstrips hebben een min of meer rond profiel. Dat betekent dat de wind deels toch weer afgebogen wordt. De bovenkant van het profiel zou eigenlijk zuiver haaks moeten zijn. De wind 'breekt' dan, net als bij het minivizier, van het profiel af.

Ik bepraat met Jan Reus, een van de handigste makkers op deze aardkloot en bedenker van de stormstrip, hoe e.e.a. aan te pakken.
We komen tot de conclusie dat met een gietrubber in een hoeklijn dit varkentje te wassen is. Aluminium hoeklijn, 2 meter lang, heb ik in huis om de wielsporing te controleren. Polyurethaan rubber PS 130 van Polyservice heb ik ook in huis.
De nieuw te maken strip moet natuurlijk precies haaks zijn. Ik maak een houten raamwerkje en druk in de grof gezaagde uitsparing een klein stukje hoeklijn in polyesterpasta. Nu ligt de gietmal keurig waterpas.

De PS130 gietrubber is een twee-componenten materiaal met een hardheid Shore A30. Ik maak 200 cc aan en roer het geheel goed door elkaar. Het aluminium maak ik grondig schoon en zet het twee keer in de lossing. Polyurethaan hecht verschrikkelijk en dat mag natuurlijk niet. Het vloeibare polyurethaan mengsel verdeel ik zo goed als mogelijk over het twee meter lange profiel. Ik zie direct dat het teveel is, maar dat maakt voor deze eerste poging niks uit. Na een halve dag kan ik de driehoekige strip uit de mal trekken. Dat ziet er heel veelbelovend uit. De uitgeharde polyurethaan strip is doorschijnend en amberkleurig. Het is nu een vormvast maar zacht en rekbaar rubber dat zich als het ware aan glad materiaal vastzuigt. De haakse hoek is inderdaad messcherp.

Kan het misschien ook in kleur? Ik heb gele pigment in huis dus is het te proberen. Ik maak nu 80 gram polyurethaan aan en knijp ongeveer 4 gram gele pigment uit de tube in het mengsel. Het kleurt meteen goed en ik giet een tweede profiel vol. Vanmorgen is ook deze strip uitgehard en het resultaat is heel fraai. Met twee kleine stukjes dubbelzijdig klevend tape aan de uiteinden bevestig ik de strips op de Quest. Wow, dat is toch wel een heel ander gezicht dan de armetierig ogende tochtbandjes van de Praxis.
Het verwijderen van de Praxis, of was het Gamma, tochtstrips levert de verwachte rommel op. De lijmlaag blijft op de Quest achter en met flink wat wasbenzine en lang poetsen krijg ik de fiets weer schoon.
Ik ga nog verder experimenteren met de hoeveelheid, kleurpigmenten en een kliedervrije vulling van de mal.
Als het helemaal naar mijn zin is en meerdere fietsers hebben er belangstelling voor, dan wordt het misschien een product in de webwinkel.
Uiteraard ga ik er mee rijden en horen jullie wel hoe dit uitpakt.