Dit gaat over een soap rond vervoerder DPD. Het gaat niet over velomobielen, dus als je niet verder wil lezen, neem wel mijn advies mee:'Laat je spullen niet vervoeren door DPD'.
25 januari bestel ik bij Topvlonderplanken.nl in Enter drie kunststof plankjes van 150 cm om een nieuw zitbankje te maken in onze roeiboot.
DPD neemt de vervoersopdracht aan. Aangekomen in De Woude zien ze dat ze op het veerpontje naar het eiland moeten. Dat weten ze uiteraard al op het moment dat ze de vervoersopdracht aannemen. TomTom en alle andere navigatie-apparaatjes weten dit al vele jaren. De chauffeur wil de € 1,30 voor de pont niet betalen en neemt de planken weer mee. Als ik op 14 februari nog steeds geen planken heb en dat Topvlonderplanken meld, zien ze in track en trace dat de planken retour komen omdat ze onbestelbaar zijn. DPD is niet aan de deur geweest, heeft niet gebeld, leugenaars zijn het.
Topvlonderplanken zal nieuwe opsturen.
Twee dagen later komen de nieuwe planken weer in de buurt van De Woude. De DPD chauffeur belt en kan niet met de pont over, hij zegt dat ie geen geld bij zich heeft. Als ik zeg dat ie dan morgen maar geld mee moet nemen, verdwijnen de plankjes weer naar .... ?
Topvlonderplanken krijgt van DPD te horen dat zij alleen nog een keer langs het eiland willen rijden als ik zelf de planken bij de pont wil afhalen. De aflevering kan pas vrijdag 22 februari plaatsvinden. Ik mag ook de plankjes bij de chauffeur in Hoofddorp afhalen. Op het eiland bezorgen kan niet zonder dat extra kosten worden berekend. DPD houdt de zending onder zich tot ze 'weer een keer in de buurt rijden'.
Als ik Topvlonderplanken laat weten dat er ook een afleveradres in Enkhuizen is, blijkt bezorging wel te kunnen. De chauffeur belt vanmorgen en kan wel de even nummers vinden, maar nr. 23 niet. Misschien aan de andere kant van het verzamelgebouw?
Al met al is het pakketje 3 weken onderweg geweest en per saldo 3x niet afgeleverd op het adres waarvoor DPD de vervoersopdracht heeft geaccepteerd.
Klagen bij de directie helpt helaas niks. Dit is al de zoveelste keer dat het gebeurt. De directie van DPD zegt dat de chauffeur de opdracht heeft op het eiland te bezorgen, de baas van de chauffeur, een subcontractor, belooft beterschap en .... heeft schijt aan alles.
Zo, dat is eruit. Laat DPD als vervoerder links liggen. Klantvriendelijkheid is in geen velden of wegen te bekennen. Als de chauffeur al aan de deur komt staat het gezicht op onweer.
DPD roept op om emails niet te printen. Dat kost CO2.
Wel worden er honderden kilometers met pakketten rondgezeuld om te voorkomen dat er € 1,30 moet worden betaald voor de pont. Met een 50-vaarten kaart kost het nog maar € 0,60 per overtocht. Over CO2 uitstoot gesproken.
Per saldo wordt de vervoersopdracht geaccepteerd en vervolgens laat DPD zowel de leverancier als de klant in de kou staan.
DPD gedraagt zich zo als een schandalig slechte pakketservice die de naam pakketservice niet waard is.