maandag 26 mei 2014

VeloTilt op de wielen


Vanmiddag fiets ik met de Quest naar Enkhuizen om de VeloTilt op de wielen te zien komen. Ik kom speciaal met de Quest om te kijken in hoeverre ik de heel comfortabele zit in de Quest ook in de VeloTilt kan realiseren.


Als ik om drie uur arriveer is Bram de aandrijving aan het monteren terwijl Piet aan het tiltmechanisme werkt. Jan is bezig met het maken van de mallen voor de wielkappen. Afgelopen zaterdag zijn de pluggen in tweeën gedeeld en deze worden nu op een speciale manier opgespannen om er mallen van te maken.


De nieuwe nokkenkoppeling van de wielpoten wordt voor het eerst gemonteerd. Dat levert een spannend moment op maar verloopt prima en de ophanging blijkt goed belast te kunnen worden. De Risse Astro 5 schokbreker wordt tot 17 bar opgepompt. Als ik in de fiets ga zitten zakt deze mooi in en veert ook weer netjes omhoog als ik eruit stap. Het in- en uitstappen gaat heel makkelijk. Gewoon over de openstaande fiets heenstappen en gaan zitten. Dan de beide benen over de rand bewegen en inklikken. Makkelijker kan het niet en het kan zelfs zonder je handen te gebruiken.


De stemming is opperbest als blijkt dat het tiltmechanisme prachtig werkt en de ontworpen hellinghoeken uitstekend blijkt te halen. Ik beluister enkele licht pornografische kreten als de VeloTilt compleet op de wielen staat. Wow, wat een prachtig kind is dit.


Het lockingmechanisme werkt goed, maar als ik in de fiets zit en heen en weer schudt, blijkt de houdkracht van de TRP Spyre niet optimaal. Dat is mogelijk te verhelpen met aangepaste rempads met profiel erop. Waarschijnlijk kan ook een remtang van een brommer meer knijpkracht opleveren. Dit is waarschijnlijk makkelijk op te lossen.

Als de VeloTilt klaar is om een eerst proefritje te maken wordt dat verhinderd door opkomend zwaar weer. Harde wind, zware regenval en onweer zijn niet de juiste biotoop om een maidentrip te maken.

We maken allemaal foto's en zijn duidelijk tevreden met het resultaat tot nu toe. Als laatste zetten we mijn Quest naast de VeloTilt. Heel mooi zijn nu de verschillende ontwerpuitgangspunten te zien. De VeloTilt is 10 cm hoger dan de Quest. Dat de VeloTilt nogal wat slanker is behoeft geen betoog.

Ik rij in de stromende regen naar huis en kan pas om half acht aan het avondeten aanschuiven. 'Ik was de tijd helemaal vergeten' gaat voor mij wel op, maar Marian ziet dat toch wat anders :)