Nogal eens betrap ik Schwalbe erop dat zij de specificaties voor hun binnenbanden wel erg ruim nemen. Soms zo ruim dat ze gewoon fout zijn. Twee voorbeelden. De extra light 406 SV7c zou tot 60 mm brede buitenbanden moeten kunnen worden gebruikt. Dit is absoluut onjuist, ze gaan zelfs kapot in 50 mm brede banden. In de praktijk blijven ze maar even heel en scheuren dan in de lengterichting over meerdere centimeters open.
Ditzelfde gebeurt met de SV14. Deze zou tot 60 mm brede banden moeten kunnen worden toegepast. In de 60 mm brede Super Moto buitenband gaat deze binnenband in no-time kapot, weer met de kenmerkende scheur in de lengte richting. Nu lost de SV13F dit wel op, maar dat zouden de klanten - Harry Lieben ondervond dit ook - niet zelf moeten uitvinden.
Bij de vervanging van de kettingwieltjes door een kettingbuis is de ketting los gehaald. Na de montage heb ik het gevoel dat we de ketting niet goed aan elkaar hebben gezet. De ketting loopt er daarna enkele keren zonder reden achter af en de afstelling van de versnellingen verloopt moeizaam. Vanavond ben ik met de banden bezig en valt me op dat de ketting zichtbaar tordeert alvorens de kettingbuis in te gaan. Om zeker van mijn zaak te zijn knoop ik een smal reepje katoen om een schalm met het knoopje aan de voorkant. Ik haal het derailleur kapje los en wat ik vreesde gebeurt, het reepje katoen is een halve slag gedraaid en gaat met het knoopje aan de achterkant door de derailleurwieltjes. Bij het voortandwiel komt het katoentje nu beurtelings aan de voor- resp. achterkant van de ketting langs.
Klusje Kees?