zaterdag 2 juli 2011

Een nieuw achterwiel en toch weer niet

Vandaag rijden Kees van Hattem en ik naar Dronten om Ard van Breemen met zijn nieuwe Quest een geleide te geven naar Noord-Holland. In Enkhuizen meldt zich ook Jan Geel en we rijden lekker voor de wind naar Lelystad en vervolgens door naar Dronten.
Ik gebruik het tweede bezoek deze week aan Velomobiel.nl om een nieuw achterwiel in mijn Quest te laten zetten.
Mijn Super Moto heeft het weer eens met een grote klap begeven en daarbij weer de velg verbogen. Ook de wieldoekjes en het derailleurkapje hebben schade opgelopen. Waarom een Super Moto twee weken na de montage stilstaand in de garage, met een druk van 4,5 bar de geest geeft is me een raadsel.

Ymte heeft zijn best gedaan om een nieuw achterwiel mooi rond te spaken. Guus van Schoot zet het nieuwe wiel in de Quest en .... het wiel slingert. Wiel er weer uit en dan blijkt dat de naaf van het nieuwe wiel niet OK is. Inmiddels heeft Ymte mijn oude wiel weer fatsoenlijk in model gekregen en die mag er dus weer in. Guus vind ook een oplossing voor een felle tik die soms te horen is als de fiets door een kuil rijdt. Er ontbreekt een borgschroefje in de glijbus van de achterdemper.

Eva is bezig de gekraakte kinderQuest te repareren. Een heel werk want de aanrijding heeft plaatsgevonden precies op het punt waar alle latten bij elkaar komen.

Op de race Quest van Ymte zitten bijzondere velgen. Het zijn 25,6 mm brede KHE Big V holkamer velgen. Het is geen geheim dat brede velgen tot voor kort in Dronten niet zo populair waren :). Nadat Ymte had ondervonden dat ie soms niet meer de snelste is, heeft ie goed begrepen dat de opkomende concurrentie met brede velgen rijdt. Eerder bleek bij onze testen dat brede velgen 10 tot 20% minder rolweerstand opleveren, vooral in combinatie met brede banden. Alle snelle fietsers gebruiken nu wielkappen en tijdens de recente wedstrijden op de RDW baan zijn ook de brede velgen en GoCycle banden door onder meer Ymte en Theo gebruikt. Nu Ymte het snelste materiaal heeft gebruikt, is ie gewoon weer de snelste.
Het mooie van deze ervaringen is dat de aversie tegen brede velgen niet langer bestaat. Mooier nog, brede velgen gaan standaard geleverd worden op alle fietsen bij banden vanaf 35 mm en breder. Alleen degenen die graag smalle banden gebruiken, ik begrijp al jaren niet meer waarom, kunnen 19 mm velgen krijgen. Het mooie is dat de brede velgen ook nog eens 60 gram lichter zijn dan de standaard 19 mm velgen.

Als de fiets van Ard klaar is, de voetengaten moeten onder meer groter worden gezaagd, rijden we noordwaarts. We moeten nu tegen Bft 5 inrijden, voor mij reden om mijn carbon toerkap uit mijn Quest te pakken en in elkaar te zetten. Het is koud en het begint wat spetteren. Laat maar komen die bui :). Het valt allemaal mee. Ard trakteert op een ijsje bij de sluizen in Lelystad. Onze fietsen staan naast 'andere' fietsen, Harley Davidsons. De eigenaren vinden onze Questen heel mooi en er moet gezegd worden, de gemotoriseerde bikes staan er prachtig gepoetst bij.

Kees trekt de stoet de dijk op met maar liefst 36 km/u. Dat kan niet goed gaan en Kees krijgt op het lange stuk na Checkpoint Charley dan ook een dipje. Niet zo gek, naast Ard is Kees de enige zonder racekap. Vriend en collega Budi Jonkhart rijdt ook mee, met racekap.