




Het is duidelijk dat de lagere snelheid van velomobielen met open wielkasten, een enkele superracer als de EVO K uitgezonderd, goeddeels wordt veroorzaakt door turbulentie rond de open voorwielen.
Als een goed gevormd profiel de wind uit de voetengaten kan houden, dan zou een aangepaste strip de wind ook bij de wielkasten een goede geleiding kunnen geven, de turbulentie en weerstand in de wielkast verminderen en daardoor de snelheid verhogen.
Mango rijder Lorenz Groters heeft nog meer noten op zijn zang. 'Kan het profiel niet zodanig worden dat de wind tot voorbij de rand van de wielkasten wordt geleid'. Lorenz doet er een duidelijke tekening bij. Een leuke uitdaging voor Wim.
Het maken van een extrusieprofiel is onbetaalbaar dus op naar de bouwmarkt. Ik zoek een aluminium profiel met een hoek van ongeveer 130 graden. Je raadt het al, dat is er niet. Met twee losse profielen, een tafelrandprofiel en een lekdorpel, knutsel ik een goed profiel in elkaar. Met 100 gram poly-urethaan, dit keer op verzoek van Lorenz in rood, maak ik het eerste profiel.
Dat ziet er goed uit. Lorenz zal ze op zijn Mango aanbrengen vanaf de positie die zichtbaar is met rode tape tot en met de onderkant van het wiel. Op die manier zal de hele wielkast een betere aanstroming krijgen.