Jan Reus doet mee aan de uurrace tijdens CycleVision. 'Om mij op te jagen' zegt ie. 'Dan moet je wel van goede huize komen vriend Jan' repliceer ik. Nou dat komt Jan. Hij heeft voor zichzelf een extra lage racekap gemaakt met een fraaie speciale voorziening om de ventilatie in de fiets te verbeteren. Dit is een Nacaduct. Een Nacaduct heeft tot doel om frisse lucht in de fiets te brengen zonder dat dit ten koste gaat van de stroomlijn. De idee is dat op plaatsen waar overdruk ontstaat, en dat doet het voor het vizier, zonder straf lucht is weg leiden om binnen de fiets voor verkoeling te zorgen. Dit zou gunstiger kunnen uitpakken dan het eerder open zetten van het vizier. Bekend is dat bij 50 km/u het 2 cm openen van het vizier 1 tot 1,5 km/u snelheid kost.
Het effect van de Nacaduct is spectaculair. De luchtstroom die via de Nacaduct binnen komt is gericht op mond en hals, de beste plaatsen voor een maximaal koelend effect.
Jan is de beroerdste niet en wie appelen vaart, wie appelen eet. Jan maakt ook voor mij een zo laag mogelijke racekap met ... Nacaduct.
Deze kap is niet alleen laag maar bovenin ook smaller dan de standaard kappen. Het doel is tweeërlei, verminderen van het frontaal oppervlak en een betere aansluiting op de tunnel achter het hoofd. Het super comfortabele drielaags Ventisit matje moet dan wel plaats maken voor een Spartaans 1-laags matje.
Op de foto's is het verschil goed te zien. De beide kappen zijn nog niet af maar dat komt volgens Jan wel goed.
Dinsdag is het dakframe klaar. Dat komt goed uit omdat er mogelijk nog een rit naar Velomobiel.nl aan zit te komen.
De T-vormige 'kleerhanger' achter de stoel is precies naast de las gebroken en moet vervangen worden. Ik zal proberen dit onderdeel te demonteren en te laten lassen. Helaas dus geen trainingsritjes tot dit euvel is verholpen.