zondag 12 juni 2016

Fiets met ligfiets zijspan


Afgelopen januari krijgt het VeloTilt team een mailtje van Marijke Bolhaar uit Zuid-Limburg. Hun 13-jarige zoon Loek is ernstig gehandicapt en kan onder meer niet lopen of fietsen. Toch wil Loek heel graag mee fietsen. Marijke en haar man fietsen aanvankelijk met Loek op een aanhanger achter de fiets. Dat is minder veilig en Loek kan zelf niet meetrappen. Het is ook niet gezellig om zo te rijden.


Het gezin Bolhaar, Loek heeft drie jongere broertjes, koopt een Smike. Deze fiets heeft een zijspanconstructie en dat rijdt een stuk leuker. Dat leuke is er evenwel snel af. Doordat Loek vrij hoog op de zijspan zit slaat deze snel om, het zwaartepunt ligt veel te hoog. Loek en zijn vader slaan dan ook om en beiden raken gewond. Dat is het moment dat moeder Marijke op zoek gaat naar een veiliger oplossing. Die blijkt niet te koop te zijn, reden waarom de vraag aan ons komt of wij iets kunnen betekenen.


Piet Kunis, Bram Smit en ik ontmoeten Marijke en één van de jongere broertjes van Loek. Wij krijgen de Smike te zien. De zijspan is enigermate vervormd door de eerdere val en moet sowieso worden hersteld. We komen snel tot de conclusie dat het concept van de zijspan wel deugt maar uitgebreid moet worden aangepast om veilig met Loek te kunnen fietsen. De aanpassingen zouden het misschien ook mogelijk maken de benen van Loek mee te bewegen. 



De constructie die we bedenken bestaat uit het verlagen van de zitpositie tot het niveau van een ligfiets. Er komt een nieuw wiel aan de zijspan die via een snaar de trappers gaat aandrijven. Een ketting is niet mogelijk omdat bij een blokkade de aandrijving moet kunnen slippen zonder Loek over te belasten. Het project wordt door de deelnemers van het VeloTilt team belangeloos omarmd. Nu dit geen kosten zal opleveren is het aantrekkelijk om enkele sponsors te vinden. Alligt in Dronten wil de aluminium profielen schenken. Ook Ventisit.nl stelt een passende ventilerende en comfort verhogende drie-laags mat beschikbaar.


De foto’s geven een goed beeld van de constructie. Eind mei komen Loek, zijn broertje en vader de vorderingen bekijken.
Loek past goed in de stoel en ook de andere maten kloppen goed. Wij krijgen duidelijk de indruk dat Loek het wel ziet zitten. Rijden met Loek gaat nog niet, er moet nog een hoofdsteun worden aangepast en de 5-punts gordel waarmee Loek veilig op de stoel wordt gehouden moet nog aangebracht worden.
Wel kan er met Loek's jongere broertje, even gefietst worden en dat gaat uitstekend. Loek bekijkt het op achtergrond met belangstelling.


Wel zien we dat Loek niet soepel is en schatten in dat de 7 mm snaar die we speciaal hebben laten maken, waarschijnlijk zal doorslippen. Ik bestel een nieuwe 8 mm snaar die meer trekkracht kan leveren. Ook verkort Bram de standaard 170 mm cranks tot 100 mm kindercranks. Als de hoofdsteun en de gordelbevestiging is gemonteerd rest nog slechts de reparatie van de ophanging van de zijspan en is het project succesvol ten einde.





In een komende post weer wat info over VeloTilt